Premi d’EL PERIÓDICO

El Mago Pop rebrà el premi Català de l’Any 2023

La distinció s’entregarà el pròxim 20 de novembre a la gala de la 21a edició dels premis, que es celebren des de l’any 2001

El Mago Pop recapta 2,7 milions de dòlars a Broadway en una setmana i supera ‘El Rei Lleó’

El Mago Pop lidera l’espectacular remuntada del teatre a Barcelona amb 18 milions més de recaptació

Premis Català de lany 2023

5
Es llegeix en minuts
Gisela Boada
Gisela Boada

Redactora

ver +

La màgia del Mago Pop va molt més enllà de fer desaparèixer i aparèixer persones al seu aire. És un professional amb totes les seves lletres. Capaç de sorprendre milers de persones en els seus espectacles, el Mago Pop –nom artístic d’Antonio Díaz– no té límits. I aquest 2023 ho ha demostrat: després d’anys d’èxits a nivell nacional, el català originari de Badia del Vallès, de 37 anys, ha creuat l’Atlàntic per omplir la sales també a la meca de les arts escèniques mundials, Broadway.

Portar un espectacle fet i produït a Barcelona a l’èxit a la Gran Poma és una cosa inèdita. Però fer-ho amb l’afegit de ser l’il·lusionista més jove a trepitjar un teatre de Broadway és admirable. Per això, no és estrany que s’hagi convertit ja en l’il·lusionista més taquiller del món –segons la revista Forbes– i, per a molts crítics, el millor mag de la història.

A les portes de tancar un any gairebé immillorable per a la seva companyia, el Comitè Editorial d’El Periódico ha decidit concedir al Mago Pop el premi alCatalà de l’Any2023, un distintiu que el diari entrega anualment a les personalitats més destacades del món cultural, polític, empresarial, científic i social. Per primera vegada en la història dels premis, el guardonat serà un il·lusionista. Abans que ell, el guardó ha recaigut en artistes com Joan Manuel Serrat, esportistes com Pau Gasol, polítics com Pasqual Maragall i empresaris com John Hoffman, l’impulsor del Mobile, que es va emportar el premi en l’última edició.

Aprofitant la tornada del Mago Pop a la capital catalana després de l’èxit aconseguit a Broadway, l’artista rebrà la distinció el 20 de novembre a la gala de la 21a edició dels premis, que se celebren des de l’any 2001.

Patrimoni de la cultura catalana

El mag acaba d’aterrar a Barcelona després del seu debut apoteòsic al mercat nord-americà, el repte més gran a què s’havia enfrontat fins al moment. El públic l’aplaudia sense parar, les crítiques dels diaris més importants de Nova York lloaven el seu talent de manera unànime i ara els grans grups de teatre de Broadway el persegueixen per negociar amb ell. Va aconseguir captar la màgia de milers de persones als Estats Units i va recaptar gairebé tres milions d’euros. Ara ha tornat a casa per seguir el seu xou a Barcelona, a l’espera de definir els seus següents passos.

El Mago Pop en una de les seves actuacions. /

Mago Pop

És precisament aquesta connexió que sempre ha mantingut entre l’èxit internacional i la seva terra el que el converteix en una figura estimada i respectada pel seu públic de sempre. El guardó pretén premiar la seva trajectòria i els seus èxits, però també honra la seva tasca i la seva aportació a la cultura catalana i a Barcelona. El Mago Pop és l’artista amb més recaptació en la història de Catalunya i aquest any, el teatre Victòria –de la seva propietat des del 2019– ha sigut el que més assistents ha rebut en la temporada 2022-2023, amb 219.726 espectadors, que suposen gairebé una de cada deu de totes les entrades venudes als teatres catalans en una temporada amb xifres globals rècord.

El mag més famós de la dècada i l’actual referent mundial de l’il·lusionisme ha aconseguit atraure ja més de 2,8 milions de persones que segueixen el seu espectacle en directe, mentre que milions d’elles el disfruten per televisió en centenars de països. El ‘boom’ de la màgia del Mago Pop està ara en el seu moment més àlgid i, mentre el català disfruta del seu èxit, ja està preparant la seva següent funció.

De Badia a Broadway, de mag a empresari

Un bon mag mai revela els seus trucs, però és evident que el seu èxit internacional té molt a veure amb la seva mentalitat d’empresari i amb saber jugar bé les seves cartes, també fora de la platea. Nascut en el si d’una família humil, Díaz va fundar la seva companyia amb tan sols 20 anys mentre cursava els seus estudis d’Art Dramàtic a l’Institut del Teatre de Barcelona i, ara, 17 anys després, és propietari de dos teatres. El 2019 va comprar el primer d’ells, el Victòria de Barcelona, i quatre anys més tard, el març d’aquest 2023 i abans del seu debut al gran Ethel Barrymore Theatre (Broadway), va adquirir el seu segon teatre: el Branson, a Missouri (EE.UU), per acabar de consolidar l’expansió del seu imperi també a l’altre costat del bassal.

Mai ha tingut por del teatre, ni de la incertesa que produeix el directe. De fet, en múltiples entrevistes ha reconegut que l’espanta més la televisió perquè la gent tendeix a desconfiar més dels trucs: girs de càmera, canvis de plans i altres ‘trampes’ poden fer-li perdre credibilitat. Per això, els seus inicis en programes de televisió no van ser fàcils: va haver de superar la barrera entre la pantalla i els espectadors per atrapar-hi el seu públic i asseure’ls més tard a les butaques dels teatres.

Mantenir la màgia a televisió

El novembre del 2013, cinc anys després d’haver rebut el premi Nacional de Màgia, es va estrenar ‘El Mago Pop’ a Discovery Max i es va convertir en un dels programes més vistos en la història del canal. En aquest primer especial va aconseguir sorprendre amb els seus jocs de mans Love of Lesbian, Eduard Punset i Ferran Adrià –que també va ser guardonat amb el premi Català de l’Any el 2003–, i també convidats estrangers com Stephen Hawking, Victoria Beckham i Nick Mason, bateria de la mítica banda Pink Floyd.

Discovery i el seu carisma davant les càmeres el van convertir en el primer il·lusionista espanyol a tenir un programa de televisió unipersonal amb emissió internacional, i així la seva màgia va arribar a més de 200 països. El 2021 fa el salt a Netflix i estrena una nova sèrie: ‘Magic for humans Spain con el Mago Pop’. En un total de sis capítols –rodats a Barcelona– l’artista ensenya els seus trucs pels carrers de la capital, mentre combina la màgia amb entreteniment, ritme i humor.

Notícies relacionades

El Mago Pop, l’home de l’impossible, ha recordat al món de les arts escèniques que la màgia no passa de moda i que la cultura catalana té un fort potencial. De petit somiava ser mag i ara somia fer arribar el millor espectacle de màgia arreu del món. Mag i empresari, s’ha convertit en un fenomen de masses estimat i afalagat per milions de persones.

A la seva llarga llista d’èxits i reconeixements rebuts durant aquesta dècada de màgia podrà ara sumar un nou trofeu a partir del 20 de novembre: el premi Català de l’Any 2023.