3
Es llegeix en minuts
Quim Casas

Si recorden l’actriu Vanessa Kirby en el seu paper de La Vídua Blanca, la sofisticada i rossa traficant d’armes que s’enfronta –i alhora coqueteja– amb Tom Cruise en les dues últimes pel·lícules de la franquícia ‘Missió: Impossible, els sorprendrà la gestualitat i l’estil de la mateixa actriu al ‘Napoleó’ de Ridley Scott. Sobre ella ha recaigut el paper de Josefina, la dona de l’emperador, i a mesura que avança la història, tant el personatge com l’actriu resulten capitals fins al punt que no podria entendre’s aquest nou ‘biopic’ napoleònic sense la presència d’aquesta dona decidida –i fins a cert punt manipuladora– i les prestacions d’una actriu que demostra un registre completament diferent del que utilitza, amb solvència, en la saga de l’agent Ethan Hunt.

 Kirby resulta explosiva, maquiavèl·lica i proactiva com La Vídua Blanca. En el paper de Josefina de Beauharnais, la primera dona de l’ambiciós Napoleón Bonaparte, Kirby és molt diferent. Benaurada ductilitat. Res de melena rossa enlluernadora, ni roba cenyida ni absoluta falta d’escrúpols per tirar endavant el seu lucratiu negoci amb les armes. Amb el cabell fosc i il·luminada gairebé sempre en penombra, fet que dilueix el blau dels seus ulls fins a convertir-los en una fogonada cendrosa, ja que Ridley Scott prefereix les ombres a les llums per retratar els seus ambivalents personatges, Kirby dona una autèntica de lliçó de com ser important en cada pla sense, aparentment, pretendre ser-ho. 

Vanessa Kirby, Ridley Scott i Joaquin Phoenix en una de les premières de ‘Napoleó’. /

EPC

 I de la mateixa manera compon una Josefina que regeix els destins de Napoleó en bona part del generós metratge de la pel·lícula, jugant amb ell i a la vegada entendrint-lo. No es tracta del tòpic que darrere d’un gran home hi ha sempre una gran dona, per molt que sigui cert. Scott i Kirby donen una rellevància real, propera, al personatge, gairebé una història amorosa de ni amb tu ni sense tu. Cada gest aparentment amorós, altiu o menyspreador, cada caiguda d’ulls, la forma en què Josefina espera Napoleó en el seu retir –una vegada va consentir a separar-se de Bonaparte perquè no li donava fills–, ens expliquen més sobre la figura napoleònica, i per descomptat, sobre Josefina, que els grans discursos al voltant del poder, la política i la traïció.

 La confecció dels repartiments a les grans produccions de Hollywood es resumeix en un estira-i-arronsa entre directors i productors. Kirby no va ser la primera elegida per al paper. La tardor del 2021, quan la pel·lícula havia de titular-se ‘Kitbag’ (bossa de viatge), va saltar la notícia que a Joaquin Phoenix l’acompanyaria Jodie Comer –protagonista de la sèrie Killing Eve’– com a Josefina. Semblava una elecció natural, ja que Comer havia protagonitzat llavors l’última pel·lícula de Scott, ‘Duelo final’, junt amb Adam Driver i Matt Damon. El projecte es va anar retardant i Kirby ha acabat substituint Comer. No és el seu primer personatge ‘reial’, ja que aquesta actriu londinenca, nascuda el 1988, va encarnar Margarida, comtessa de Snowdon i filla de Jordi VI i Isabel, en les dues primeres temporades de ‘The crown’. Una reialesa, en tot cas, ben diferent de la francesa en temps megalòmans de Napoleó Bonaparte.

L’actriu a ‘The Crown’, on va interpretar Margarida, la germana de la Reina Isabel en les dues primeres temporades de la sèrie. /

EPC
Notícies relacionades

 Sembla que només faci ‘blockbusters’ –d’autor, això sí–, però Kirby ha assumit rols ben diferents en pel·lícules com ‘Fragmentos de una mujer’ (2020), producció canadenca del director hongarès Kornél Mundruczó en què va encarnar una dona que perd el seu fill durant un negligent part casolà, i per la qual va obtenir la Copa Volpi a la millor actriu en la Mostra de Venècia. La seva filmografia inclou personatges més rellevants o secundaris a ‘El destí de Júpiter’ (2015) de les germanes Wachowski, ‘L’editor de llibres’ (2016) –enfosquida per Jude Law, Colin Firth i Nicole Kidman-, un ‘exploit’ d’acció com ‘Fast & Furious: Hobbs & Shaw’ (2019) o ‘El hijo’ (2022) de Florian Zeller.

 No sé si Vanessa Kirby és la sorpresa de ‘Napoleó’, cosa que ja es va vaticinar quan el film encara no estava acabat, però, sens dubte, és un dels puntals d’aquest film tan faraònic.