CRÍTICA
Una gran ‘Novena’ amb accent espanyol
La ‘Novena’ de Beethoven i Orfeó Donostiarra Palau de la Música (13/12/2023)

É s d’agrair que BCN Classics aposti també per repertori i intèrprets locals i no miri només artistes i conjunts de gira per Europa, tal com va fer en el concert de dimecres al Palau, amb l’ADDA Simfònica Alicante dirigida per Josep Vicent, junt amb un pòquer d’asos en l’apartat solista i el sempre aclamat Orfeó Donostiarra. En el programa –en homenatge a Victòria dels Àngels en el seu centenari– van compartir protagonisme Xavier Montsalvatge i Ludwig van Beethoven, i es va arribar a un triomf rutilant, amb els artistes aclamats per un Palau ple fins a la bandera.
La vetllada va arrencar amb el Cant espiritual de Joan Maragall per a cor i orquestra, de Montsalvatge, que es va oferir en una versió prou contrastada i amb un conjunt no tan equilibrat quant a sonoritat respecte de l’acústica del Palau, seca i metàl·lica davant conjunts d’aquestes proporcions. Josep Vicent va mostrar certa tendència a passar-se en decibels en massa ocasions, cosa que restava poder als clímaxs de l’obra del compositor català, però mai va arribar a fagocitar les veus. El cor basc, amb un català impecable i veus molt ben empastades –després de les actuacions a Alacant, Madrid i Saragossa– va arribar a la divina "faç immensa" en gran forma.
En la segona part Beethoven va il·luminar de nou l’auditori modernista amb la Novena simfonia en Re menor, op. 125, coral, que Vicent va portar amb maduresa i bon ofici, ben assajada. Després d’un evident i detallista treball previ, al podi el seu gest es va mostrar gairebé coreografiat, molt íntim. L’acompliment dels músics de l’orquestra –amb molts joves– va resultar àmpliament convincent; en el Molto vivace no es van apreciar més problemes, tret de les imprecisions de la trompa i algun atac de la corda greu lleugerament desplaçat. El bonic Adagio va arribar servit esplèndidament frasejat, amb un final de festa que va alentir frases de l’últim moviment esgotant els solistes, però amb un resultat brillant. Les italianes Erika Grimaldi i Teresa Iervolino van unir el seu art als espanyols Airam Hernández i José Antonio López, component l’esmentat pòquer d’asos, i van ser ovacionats.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència
- Consells pràctics El truc casolà perquè la goma de la rentadora quedi com nova
- Més parlants, menys ús habitual, més bilingüisme: la salut del català, en nou gràfics