Furor per la música en directe
Coldplay, Bruce Springsteen, Beyoncé, Madonna, Elton John... Barcelona es va enfortir aquest any com a imant de les grans gires internacionals
A la sortida de la pandèmia, flotaven els dubtes en la indústria del directe: encariment de l’energia i dels materials de producció, problemes de subministraments, el fantasma de les bombolles festivaleres, possibilitat que l’ànsia de recuperar el temps perdut produís un excés d’oferta... Però el cert és que el balanç del 2023 reflecteix un redoblat furor per la música en viu, l’associada sobretot a l’star-system. En el sector es parla sense embuts d’edat d’or. I allà, Barcelona ha jugat fort com a plaça preferent d’algunes de les gires internacionals més rutilants, de Coldplay a Madonna.
L’oferta, en efecte, es va disparar, però també la demanda, com fan notar les promotores quan se’ls acusa d’abusar amb el preu de les entrades. Quan es tracta de grans esdeveniments, la clientela sol respondre (i sovint són els packs més cars els primers que s’esgoten). El mecanisme industrial sap llegir la nostra psique, sensible a la possibilitat de perdre’t l’esdeveniment de l’any o aquella experiència que tots compartiran menys tu. Sempre hi ha hagut i hi haurà punxades i errors de càlcul (Primavera Sound Madrid). Però l’exercici del 2023 és interpretat per les promotores com l’inici d’un cicle a l’alça després d’un 2022 que havia arrencat encara amb certes tremolors pandèmiques, quan gegants com Bruce Springsteen o Aerosmith van ajornar una vegada més les seves gires perquè no veien un horitzó clar.
Avalen aquesta percepció les xifres: aquest 48% de creixement de la venda d’entrades a Espanya respecte al 2022, apunta l’últim Observatori de Ticketmaster. Confirmant els temors, el preu mitjà del ticket va pujar un 37%, i va passar de 58 a 80 euros. És possible que allà es reflecteixi la circulació d’estrelles més gran de grans recintes respecte a l’any anterior. Números que estan en línia amb la foto global, en què l’augment de facturació de les 100 gires més importants se situa en el 46%, segons la publicació especialitzada Pollstar. Allà, no parlem ja d’una remuntada sinó de l’ascens a un altre nivell: els 8.406 milions d’euros recaptats representen un 65% més que en l’últim exercici prepandèmic, el 2019.
Llindar sense precedents
Furor per la música en directe /
Cinc de les deu gires mundials més lucratives del 2023 van passar per Espanya, les de Beyoncé, Springsteen, Coldplay, Harry Styles i The Weeknd (dues més, les de Taylor Swift i Ed Sheeran, ho faran el 2024). Les cinc van recalar a Barcelona, i les tres primeres, només a Barcelona, incloent-hi els quatre xous de Chris Martin i companyia a l’Estadi Olímpic, amb 225.000 espectadors, un llindar sense precedents en aquest país. També Madonna va elegir la capital catalana, i Elton John, mentre aquesta plaça seguia associada a festivals d’èxit com són el Primavera Sound, Sónar i Cruïlla. Però Madrid no s’adorm: el 2023 es va quedar amb Björk i Guns n’Roses, i per al 2024 ha tingut èxit amb la més desitjada, que no és cap altra que Taylor Swift.
Convocatòries totes elles amb les seves derivades en forma d’impacte econòmic i de reflex en el turisme. L’estudi de Ticketmaster al·ludeix a una recuperació als nivells precovid amb un 10% de públic estranger en els concerts, si bé aquesta mitjana admet moltes observacions: en el Primavera, la quota guiri es va enfilar fins al 52%. Es destaca que la despesa mitjana és allà superior al de l’assistent autòcton, un 28% més (107 euros l’entrada), entenent que quan un decideix viatjar per acudir a un xou, ja no li importa pagar més per una bona localitat.
D’Estopa a Aitana
Però l’onada favorable als grans esdeveniments musicals no es basa, a títol general, a les aportacions del públic forà. Sorprèn com s’han redoblat els aforaments de molts artistes populars autòctons: el doblet de sant jordis d’Aitana (i el Bernabéu que l’acollirà d’aquí un any), i el de Melendi, i el que Manolo García té lligat per al 2024, i aquest Estadi Olímpic venut en poques hores per Estopa. Allà podem ubicar també l’auge del musical teatral, territori on Madrid senyoreja i en el qual Barcelona ha donat senyals de moviment entorn de muntatges com El tiempo entre costuras i La historia interminable, al teatre Apolo.
Tot això ens parla d’una ànsia per l’esdeveniment físic, palpable i compartible, ara que la tecnologia avança i ens dibuixa un futur d’experiències immersives paladejables des del sofà (que arribarà, sinó ho ha fet ja). Però l’espectacle en directe no ha perdut punts el 2023, més aviat el contrari, i ha encoratjat innovacions: aquesta residència d’U2 a Las Vegas, en un auditori envoltant, The Sphere, construït ex professo (i que ara Abu Dhabi desitja).
Cas extrem d’una tendència molt visible, la de les estrelles que redueixen el tragí de les seves gires i concentren les seves actuacions a menys ciutats, perquè sigui el públic el que es mogui. I demostració última d’aquest poder del directe com a motor amb poder per regir les nostres vides.
Doble vaga de Hollywood
Furor per la música en directe | EFREN LANDAOS / SIPA /
La indústria audiovisual nord-americana es va veure gairebé paralitzada aquest any per una doble vaga que no es produïa des del 1960. La de guionistes, iniciada al maig, va acabar als 148 dies; la d’actors, que va arrencar dos mesos després, als 118. Es va acordar donar llum verda a menys projectes, cosa que convida a pensar en una producció general de menor risc. - J. M. FREIRE
La IA irromp en la cultura
Imatge del Papa creada amb IA /
La intel·ligència artificial ha plantejat interrogants sobre propietat intel·lectual que encara estan per respondre i ha alterat totes les disciplines artístiques, desafiant les regles establertes. En la música, ha generat cançons reconeixibles per convertir-se en hits, i en la fotografia, imatges impactants com la del Papa amb anorac (dreta), que deixen en xoc. - I. FORTUNY
El Mago Pop triomfa a Nova York
Furor per la música en directe /
No és gens fàcil arribar a Boadway, la meca de l’escena als EUA, i menys encara triomfar. Però això va fer El Mago Pop en el seu debut al Barrimore Theater a l’agost, i va superar en venda d’entrades musicals històrics com El Rey León. El seu èxit reforça el lema de l’il·lusionista de Badia del Vallès: Nada es imposible. L’artista es va esforçar de valent amb l’anglès per interactuar amb naturalitat amb el públic i es va ficar a la butxaca els espectadors i l’exigent crítica novaiorquesa. Fins i tot el seu admirat David Copperfield el va felicitar. Una gesta artística del 2023 del Català de l’Any. - M. CERVERA
Shakira ja no plora i sí que factura
Furor per la música en directe /
Shakira va convertir en èxit la seva separació de Gerard Piqué. La seva col·laboració amb Bizarrap es va tornar un himne amb què va facturar milions i va guanyar premis amb les cançons de la venjança. El món ha analitzat les seves lletres a la recerca d’indirectes al seu ex mentre ella concloïa el seu deute amb Hisenda i trencava vincles amb Barcelona i tornava a Miami. - A. GIRALDO
- Cada cop més menors incompleixen el règim de visita després d’un divorci
- Vivas reclama al PP que negociï amb l’Executiu
- Col·lisió entre Broncano i Motos per Jorge Martín
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- ERC busca la via per recuperar militants
- El testimoni d’Aldama deixa al TS l’opció d’investigar el Govern
- Sánchez es querella contra Aldama per "dret a l’honor"