El volcà de La Palma erupciona a la Berlinale amb‘La hojarasca’

El volcà de La Palma erupciona a la Berlinale amb‘La hojarasca’

CLEMENS BILAN / EFE

1
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

El primer llargmetratge de la grancanària Macu Machín La hojarasca no és ben bé un documental, però tampoc admet ser definida com una ficció, perquè tot el que s’hi explica és veritat. De fet els seus protagonistes són Carmen Machín, Elsa Machín i Maura Pérez o, dit d’una altra manera, la mare i dues de les ties de la directora. "Va sorgir de la meva obsessió per reunir-les a les tres perquè abordessin un tema que va ser un tabú familiar durant dècades", explica ella sobre la pel·lícula, que acaba de ser presentada a la Berlinale. "Vaig pensar que la ficció podria servir com un mitjà per a certa forma de catarsi".

La seva premissa és molt senzilla: l’Elsa i la Maura tornen després de 20 anys a l’illa de La Palma, on la seva germana Carmen viu tota sola, per resoldre el repartiment de l’herència dels seus pares. El retrobament fa que tornin a aflorar vells conflictes, que l’avançament de la malaltia degenerativa de la Maura no fa més que accentuar. "Per a nosaltres significava també fer teràpia", recorda la directora. "El més lògic hauria sigut que acabés en desastre, però va funcionar".

Tragèdia i oportunitat

Notícies relacionades

La hojarasca dona molta importància dramàtica als elements climàtics de les forces de la natura, sobretot al volcà de Cumbre Vieja, l’erupció del qual la tardor del 2021 va coincidir amb el rodatge. "Allò va ser una tragèdia per a molta gent, però he de reconèixer que a la pel·lícula li va anar molt bé", diu Machín. "Va quedar convertit en un quart personatge, una metàfora dels sentiments que les protagonistes no són capaces d’expressar amb paraules".

I una bona part tenen a veure amb la vida a què aquestes dones es van veure obligades a viure, com altres de l’illa: "Els homes van marxar a Amèrica i molts mai van tornar. En certa mesura, també és un homenatge a elles".

Temes:

Berlinale Cine