Les plataformes ‘streaming’ s’apropien del telèfon mòbil

Ja són 28,9 milions els espanyols que accedeixen a través dels seus dispositius de butxaca a continguts generats per mitjans de comunicació i productors audiovisuals .

Les plataformes ‘streaming’ s’apropien del telèfon mòbil

inés álvarez marisa de dios

3
Es llegeix en minuts
Inés Álvarez
Inés Álvarez

Periodista

Especialista en programes de televisió i sèries

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Marisa de Dios
Marisa de Dios

Periodista

Especialista en sèries i programes de televisió

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El mòbil és el dispositiu cada vegada més utilitzat pels consumidors, tant de continguts generats pels mitjans de comunicació, com de productes audiovisuals. Segons dades de Barlovento Comunicació, 28,9 milions d’usuaris a Espanya accedeixen a plataformes streaming a través del mòbil, una dada que inclou plataformes com Youtube o Spotify, que tenen un important abast en la població i que, a més, es consumeixen majoritàriament a través d’aquest sistema.

Respecte a les plataformes SVOD (Streaming Video On Demand, és a dir, Netflix, HBO, Prime Video, Disney+...), tot i que es consumeixin majoritàriament a través del televisor (28,5 milions d’espectadors únics), la xifra d’usuaris que hi accedeixen a través del mòbil tampoc és gens menyspreable: 7,8 milions.

Així mateix, el mòbil s’està convertint en una eina més per capturar les imatges. Així, tot i que encara no hi ha tantes sèries gravades només amb smartphones per complet com pel·lícules, n’hi ha alguns bons exemples. Al nostre país, un producte trencador va ser la ficció d’Orange TV amb 100 Balas (The Mediapro Studio) Caminantes, una sèrie de terror de set capítols de 20 minuts protagonitzada per un grup de nois que es disposa a recórrer una part del camí de Santiago, però topen amb algú o alguna cosa que posa les seves vides en perill.

Totes les preses són les pròpies d’un dispositiu d’aquesta mena manipulat pels mateixos actors (tot i que de vegades el director, Koldo Serra, era qui gravava al costat d’ells). La narrativa composta amb aquestes imatges té la seva raó de ser perquè els joves no poden evitar gravar tot el que els passa. Tot i que sigui una cosa tan terrorífica.

La tecnologia utilitzada aquell any 2019 passava per mòbils d’alta gamma en qualitat 4K HD, a què s’havia aplicat òptiques anamòrfiques i zooms, a més de filtres i aplicacions propis del llenguatge de la generació a què pertanyen els protagonistes. Les escenes són producte de la tècnica narrativa de metratge trobat, utilitzada en pel·lícules de terror i als falsos documentals, per la qual una part o tota de la ficció es presenta com a material que s’ha descobert.

Als EUA i Colòmbia

Tot i això, uns anys abans, el 2014, s’havia presentat Nico&Sunset, una sèrie online còmica, romàntica i enginyosa que estava gravada íntegrament amb un mòbil, cosa que li aportava un aire d’immediatesa i també de cine Dogma, ja que estava rodada amb càmera, o millor dit, mòbil en mà, amb salts de ràcord i un muntatge i so més propi dels vídeos de producció casolana.

Els primers set capítols van ser rodats amb un iPhone 4S i la resta, amb un iPhone 5 i un iPhone 5S. Així mateix, es va utilitzar l’aplicació de vídeo 8 mm per donar-li un aire vintage, a més d’una càmera normal i la càmera lenta de l’iPhone 5S. Per tant, res millor que un mòbil per veure-la.

A Colòmbia, el 2019, la plataforma RTVCPlay va estrenar la seva sèrie original El inquisidor, que explica una història sobre un escriptor que entra a treballar en un diari, amb què s’expica la manipulació d’alguns mitjans de comunicació. Està gravada enterament amb dispositius mòbils: el 80% amb smarphones (tres mòbils Motorola) i el 20% restant, amb equips digitals, com càmeres de seguretat i tauletes.

Notícies relacionades

Només algun capítol

Una sèrie que no ha sigut gravada totalment amb mòbils, però que en un dels seus capítols (emès als EUA el febrer del 2015) sí que va fer servir diferents dispositius per rodar-la, és la comèdia Modern family. A l’episodi Connection Lost, el setzè de la sisena temporada, que es desenvolupava íntegrament a la pantalla d’un MacBook Pro, Claire Dunphy (Julie Bowen) intentava trobar la seva filla Haley (Sarah Hyland) en un aeroport ple de persones, després d’haver-se barallat les dues. L’equip de la sèrie va utilitzar dispositius Apple: iPhone 6, iPod i MacBook Pro.

Temes:

HBO Netflix iPhone