EL disc de la setmana
Guillem Gisbert, més enllà de Manel
El músic debuta en solitari amb un àlbum brillant, ‘Balla la masurca!’, en el qual modula el segell del grup conjugant l’esperit del músic clàssic amb l’experimentació sonora.

Manel va ser, o és encara (tot i que hiverni), aquest grup que va triomfar amb un ukelele per enterrar-lo al capítol següent, i que mai es va repetir d’un disc a cap altre. I allà està ara Guillem Gisbert, fent un pas més al seu art com a músic en un àlbum que hereta certs signes d’identitat de Manel, n’ignora d’altres i n’aporta alguns de nous, sense acomodament ni tampoc un tall dràstic, i desenvolupant una inconfusible veu pròpia.
Els avenços de la tardor passada Les dues torres i Waltzing Matilda ens parlaven del diàleg d’unes històries molt elaborades amb una alta inventiva sonora, tot això obert a la fractura, el suspens i aquest arranjament discret que de sobte modifica el paisatge. És fàcil imaginar a Gisbert disfrutant a l’imaginar l’espectre (gairebé) infinit de possibilitats que ofereix la construcció d’una cançó, allà on el tacte del sintetitzador, l’esquivada del beat o la pausa dramàtica capturen i realcen l’ànima d’una estrofa. Perquè la lletra continua sent central. I allà Balla la masurca! reflecteix un refinament de l’equilibri entre el classicisme melòdic propi del cantautor, amb cada paraula esculpida amb detall, i l’exploració de solucions sonores d’avantguarda.
Gisbert transmet a l’oient aquest apassionament per presentar unes històries amb suc i amb sentiment de maneres refrescants, transitant carreteres obertes a l’aventura amb el seu equip de productors. Cançons amb bases melòdiques sòlides, tendents a tempos pausats i a una melancolia matisada pel tacte electrònic: allà hi ha Cantiga de Montse, Hauries hagut de venir o Miracle a les Planes. I el tema titular, amb el seu fons reflexiu entorn d’allò que el públic espera de l’artista i viceversa.
Clar que aquestes composicions podrien aguantar-se soles a veu i guitarra o piano, però Gisbert les porta a un altre estadi imprimint-los matisos determinants, ja sigui fent lliscar làmines de sintetitzador, robotitzant la veu o caçant interferències elèctriques. Com a Els gegants de la ciutat (Oli sobre tela). L’experimentació inclou la narrativa: en aquest tema es creuen la gigantomàquia i la fabulació d’una pintura inexistent en un saló burgès, i tot això acaba en batalla campal.
Humor entre línies
Balla la masurca! desprèn també humor entre línies, començant pel títol (l’àlbum és, francament, poc ballable) i seguint per històries com Els aventuris del general Lluna peça dylaniana a consciència, llarga (7’ 42 ’’) i compartida (amb membres de La Ludwig Band), on Gisbert converteix en catalans als colons de Mayflower. Una altra més de les encantades històries que trena en aquestes cançons tan propenses al commovedor com a l’insospitat, i que omplen de contingut una noció de vegades devaluada com és la del pop adult. Aquest ho és, i a molta honra.
- Usos lingüístics Emma Vilarasau, en l’especial sobre la llengua de TV3: «No es pot viure les 24 hores en català»
- Testimonis Investigació en marxa sobre la causa de l’accident de la Diagonal: «Vaig veure un home volar per l’asfalt»
- Investigació policial Gene Hackman va morir nou dies abans que trobessin el seu cos
- "Ens vam emportar els nens a dins"
- Hisenda Atenció! Aquestes dues noves caselles de la Declaració de la Renda 2025 podrien estalviar-te diners
- Finances La Caixa i Criteria tornen la seva seu a Catalunya
- Tractament experimental Un estudi en ratolins suggereix que l’aspirina «té potencial» per frenar la metàstasi
- Entrevista Albert Serra: "Sense la mort, la violència i la sang, els toros serien com el Cirque du Soleil"
- Transport públic El Govern convoca reunions diàries amb el ministeri, Renfe i Adif per abordar el caos a Rodalies
- Al Congrés L’exministre Fernández Díaz qualifica d’«invent» l’operació Catalunya i nega l’espionatge a diputats de Podem