Jaume Macià. Professor de l’ESCAC
"Era molt actiu. Destacava perquè tenia moltes ganes de fer coses"

Els pares de J. A. Bayona, veritables creients en els seus fills, es van jugar l’economia familiar pagant religiosament cada any el milió de pessetes que costava cada curs de l’ESCAC (Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya), segons relatava el germà bessó Carlos al llibre J.A. Bayona. De ‘El orfanato’ a ‘Jurassic World’ en solo una década, de Laura Seoane i C. David Carrón.
Jota va entrar a l’escola com un terratrèmol. Segons s’explica, en les proves d’accés va desafiar els membres del comitè assegurant que faria cine amb ells o sense. Entre els entrevistadors es trobava el famós director Paco Pérez-Dolz (A tiro limpio), qui pel que sembla va quedar impressionat pels storyboards que Bayona va portar fets de casa. "M’ho han explicat moltes vegades", diu Jaume Macià, actual cap d’estudis de l’ESCAC. "Pérez-Dolz va començar a dir: ‘¡Aquest nen val molt, aquest nen farà coses!’ L’home era bon profeta".
Macià va tenir a Bayona com a alumne en una assignatura de primer curs, Dramatúrgia, centrada en els arguments universals, en com s’han portat al cine els arguments literaris mitològics. "Va fer un treball, que vaig conservar fins fa poc, sobre l’home artificial, o Frankenstein en concret", recorda. "I el nano el va entregar en tapa dura, enquadernat... O sigui, un treball de deu".
Perseguia l’espectacle
Recorda el jove estudiant de cine com "un nano molt actiu, que destacava perquè tenia moltes ganes de fer coses". I per no conformar-se amb qualsevol mena de classe: "Si alguna cosa no li agradava, t’ho deia i protestava. El recordo al meu despatx [a més de professor, Macià era una espècie de coordinador] queixant-se d’algun professor que ell creia que no estava a l’altura. Però l’actitud era positiva; està bé que algú es queixi si les coses no funcionen".
Notícies relacionadesJa en aquells dies d’estudi, Bayona perseguia l’horitzó del cine com a espectacle, una cosa no massa comuna entre un alumnat amb somnis de nouvelle vague. ¿Recolza l’ESCAC aquesta visió hollywoodiana del director? "Nosaltres no som dels que pensen que a les escoles només s’ha de fer un cine d’autor dirigit a una elit intel·lectual –assegura Macià–. És més, pensem que això és un error greu. Tota mena de narració és molt digna i impulsem un cine que pugui agradar a tot l’espectre de la població.
Amb la primera productora de l’ESCAC, Escándalo Films, va rodar Bayona el seu revelador curt Mis vacaciones (1999), i amb una altra productora de l’escola, Desastre de Cine, que portaven Sergi Casamitjana i Aintza Serra, el curt El hombre Esponja (2003) i notoris videoclips.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet