‘Macarena’ un fenomen mundial

Movistar Plus+ estrena avui el documental sobre la cançó espanyola més internacional. Los del Río asseguren que el seu ‘hit’, convertit en un himne de campanya electoral, va ajudar Clinton a arribar de nou a la Casa Blanca.

‘Macarena’ un fenomen mundial

MARISA DE DIOS

3
Es llegeix en minuts
Marisa de Dios
Marisa de Dios

Periodista

Especialista en sèries i programes de televisió

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Macarena, de Los del Río, és la cançó espanyola més internacional. Les dades així ho testifiquen: va ser considerada com a número 1 musical de tots els temps per la cadena VH1 i número 1 de música llatina a la revista nord-americana Billboard; ha sigut l’única cançó espanyola que ha sonat en un descans de la Superbowl; es va convertir en un himne electoral en la campanya de Bill Clinton; es va poder escoltar en els Jocs Olímpics d’Atlanta i al Vaticà, i existeixen 5.000 versions registrades del tema a pràcticament tots els països del món.

Fins i tot un grup d’investigadors de l’Hospital Clínic de Barcelona va assegurar que el seu ritme millora les compressions en cas de reanimació cardiopulmonar. Però darrere d’un èxit així sempre hi ha alguna ombra, i aquí aquests núvols van implicar fins i tot demandes i acusacions de plagi, tal com mostra Movistar Plus+ en la sèrie documental Macarena que estrena avui.

Una història per explicar

"Tothom coneix aquesta cançó, però gairebé ningú sap com es va gestar i quina gent hi va estar involucrada. Em sorprenia que encara no s’hagués explicat aquesta història", assenyala Alejandro Marzoa (La liga de los hombres extraordinarios), director d’aquesta docusèrie que per explicar el complex i sorprenent procés que va portar la Macarena a triomfar per tot el planeta no només dona veu a Antonio Romero i Rafael Ruiz, més coneguts com Los del Río, sinó a totes les persones que van tenir alguna cosa a veure amb aquest gran hit, que no són poques.

Perquè darrere de la Macarena hi ha "una història molt rocambolesca, plena de girs de guió i personatges, que no deixen d’atribuir-se mèrits ja no només per la cançó, sinó també per la coreografia" assenyala el director. "L’èxit té molts pares i el fracàs és orfe", s’arriba a sentir al documental.

El fet que tanta gent digués que va contribuir al boom veient les milionades que s’estaven movent va donar peu als conflictes. Hi ha Seju Monzón, membre del grup Desmadre 75, que titlla l’enganxosa Macarena de ser "un plagi clar" d’una de les seves cançons; Big Toxic, productor de Fangoria que va fer els remixos electrònics de Macarena que van propiciar el salt a Amèrica i va voler registrar els arranjaments, cosa que va portar el cas als tribunals; Carlos de Yarza, el productor i músic nord-americà dels Bayside Boys, que va afegir una vocalista cantant fragments en anglès sense comptar amb l’autorització prèvia de la discogràfica; la coreògrafa Mia Frye, que va muntar el ball que es va fer mundialment famós i que, després d’una gira amb Los del Río, no va acabar massa bé amb ells...

"Tenim sensibilitats i opinions per a tots els gustos", assenyala Marzoa, que destaca una fita d’allò més curiosa aconseguida per la Macarena: "En la llista Billboard hi va arribar a haver tres versions de la cançó alhora", una cosa totalment insòlita. Una d’elles, de Los del Mar, un grup canadenc que interpretava una versió del tema de Los del Río sense cap permís. El seu cantant, Pedro Castaño, també apareix en aquesta docusèrie de dos episodis explicant-ne els motius.

"Quan una cosa sona arreu del món, tots s’apunten al cotxe dels toreros a veure el que poden agafar", fan broma Los del Río, que no concreten a EL PERIÓDICO quant han arribat a guanyar amb el seu gran hit. "És que no ho sabem. Ho sap millor la SGAE, que és la que ha cobrat i després ens ha donat el percentatge que ens pertany", s’excusen.

Eleccions a la Casa Blanca

Notícies relacionades

Directius de discogràfiques, productors (Jesús Bola), periodistes (Jorge Ramos, d’Univisión; Guillermo Fesser; Julia Varela), la cap de Billboard Latin Español, musicòlegs, cantants (Miki Puig) i artífexs d’altres èxits (com King África, l’intèrpret de la famosa La Bomba; Charly Sosa, el de Mayonesa, i Nelson Zapata, el d’El tiburón) i fins i tot una excongressista nord-americana (Donna Shalala) i una analista de relacions internacionals parlen del fenomen propiciat per una cançó que es va fer viral abans que existissin les xarxes socials.

I que, segons Los del Río, va portar de nou a la Casa Blanca Bill Clinton. "Hillary Clinton, que ara ha estat a Sevilla, ens va donar les gràcies perquè ells van guanyar les eleccions de 1996 gràcies a la Macarena", asseguren els cantants.