AL CASTELL DE PÚBOL

Una mostra explora Gala i el seu enigma a través dels vestits

La Fundació Gala-Dalí i La Roca Village estrenen col·laboració amb una exposició sobre la dona del geni empordanès a partir de la seva col·lecció de moda.

Una mostra explora Gala i el seu enigma a través dels vestits

l. E.

2
Es llegeix en minuts
l. E.

Aquest estiu es compleixen 130 anys del naixement d’Elena Ivanovna Diakonova, l’artista surrealista russa més coneguda com a Gala, que va ser musa dels seus marits, per ordre, el poeta francès Paul Éluard i el pintor Salvador Dalí. Aquesta primavera també es compleixen 120 anys del naixement del geni de l’Empordà i un dels màxims representants del mateix moviment que es va dedicar a entronitzar el subconscient i l’onirisme. I també aquest 2024 celebra 50 anys el Teatre Museu Dalí, a Figueres.

Una triple carambola que la Fundació Gala-Dalí ha volgut commemorar amb una exposició en tres actes, que se succeiran fins a finals d’aquest any, tant al castell de Púbol, la masia medieval que el pintor va comprar a la seva estimada perquè visqués tranquil·la, allunyada dels turistes de la Costa Brava, com amb altres propostes complementàries que tindran lloc a La Roca Village, en la que és la primera col·laboració entre aquestes dues entitats.

Reivindicar-se amb la moda

Amb El despertar del mite: Gala Dalí que obre les seves portes al públic a partir d’avui, es vol posar el focus en la personalitat de l’enigmàtica Gala a través de la lent de la seva col·lecció de moda, perquè tal com explica Montse Aguer, directora dels Museus Dalí, "la manera de vestir-se de Gala era una manera de reivindicar-se. Gala tenia molt en compte com vestia, perquè sabia que era la imatge que projectava, era conscient que algun dia seria un mite i anava construint una llegenda, però d’una manera més invisible que Dalí".

La directora de Continguts de l’espai comercial, Noelia Collado, i la coordinadora del Centre d’Estudis Dalinians, Bea Crespo, són els comissaris d’un projecte de col·laboració la primera proposta del qual porta per títol Col·lecció Primavera-Estiu. Després d’aquest primer aperitiu vindran, al juny Alta Costura, i a l’octubre Col·lecció Tardor-Hivern. En total 24 looks de Gala, alguns de grans cases de moda, però també peces sense etiqueta, i la majoria mai abans mostrades al públic.

Crespo explica que "el més difícil de tot ha sigut seleccionar entre el miler de vestits de Gala que conserva el museu, datats entre els anys 30 i 70 i d’un gran valor patrimonial". Els d’aquesta primera tanda són vuit outfits que Gala va portar en ocasions importants en la carrera de Dalí, ja que "ella a més de dona, musa, també va ser la seva representant i arxivera", a més d’excel·lent relacions públiques, ja que dominava l’art d’atraure l’atenció en una inauguració, reunió o còctel perquè els mitjans parlessin de Dalí.

Notícies relacionades

Els vestits exposats a les vitrines de les golfes del castell de Púbol van ser creats per dissenyadors il·lustres, com Givenchy, Pierre Cardin o Christian Dior, i bé podrien ocupar avui qualsevol aparador, ja que són d’una atemporalitat totalment contemporània i moderna. Aquests vestits mostren la personalitat camaleònica de Gala i com, a través de la moda, va forjar la seva identitat de manera artística, escollint la imatge que volia transmetre.

Però el projecte expositiu que donarà nova llum sobre la figura de Gala no acaba a Púbol, ja que a partir de l’abril la musa de Dalí inundarà també el centre La Roca Village, amb una instal·lació de gran format del fotògraf Jordi Bernadó que retrata la indumentària de Gala en diferents espais de la que va ser la seva llar i on reposen les seves restes.