Després del 50è aniversari de la mort de Picasso
Gilot musa, màrtir i artista
El museu d’art picassià de París dedica una de les sales de la seva nova exposició permanent a una de les dones maltractades pel malagueny

"Volia aixafar-me com si fos una puça, sense adonar-se que jo no era una puça." L’artista francesa Françoise Gilot, morta al juny amb 101 anys i mare de dos dels fills (Claude i Paloma) de Pablo Picasso, resumia amb aquestes paraules el masclisme de l’artista malagueny. Ho va fer en una entrevista per al documental Pablo Picasso et Françoise Gilot. La femme qui dit non, estrenat el 2021. Com les altres parelles del geni cubista, Gilot va patir violacions, vexacions i la falta de reconeixement de la seva carrera arística. Però ella es va caracteritzar per plantar cara al maltractador. I es va separar d’ell el 1953. Va ser l’única de les dones amb qui Picasso va mantenir una relació que el va abandonar. Ningú li va perdonar haver-ho fet.
Després de 10 anys d’una relació tòxica, Picasso no va digerir que el deixessin i va intentar fer-li la vida impossible. Va maniobrar perquè l’expulsessin de la galeria Louise Leiris i que deixés de recolzar-la el col·leccionista d’art Daniel-Henry Kahnweiler. Quan Gilot va publicar el 1964 les seves memòries en anglès, titulades Vida amb Picasso, el malagueny va presentar recursos judicials per evitar la seva publicació a França. A més, va impulsar una petició pública per injuriar-la. La va firmar la jet set dels artistes i intel·lectuals d’esquerres de l’època, des de Louis Aragon fins a Joan Miró, passant per dones com Elsa Triolet.
Al final Gilot va acabar marxant als Estats Units, on va aconseguir deslliurar-se de l’ombra de Picasso i gaudir de reconeixement artístic. Però el preu que va haver de pagar va ser que la seva obra va passar desapercebuda a França i, per extensió, a la resta d’Europa. Gairebé un any després de la seva mort, el Museu Picasso de París intenta rehabilitar la seva figura artística. Li dedica tota una sala en la nova exposició permanent, inaugurada a mitjans de març i que durarà almenys fins al final del primer trimestre del 2025.
De musa a artista
Després d’un 2023 marcat pel 50è aniversari de la mort de Picasso i en què la majoria de les obres del prestigiós centre parisenc van estar escampades pel món, la nova permanent "aposta per una visió més cultural i política", assenyala Cécile Debray, la directora d’aquest museu, ubicat a Le Marais, al cor de París.
És a dir, aquest centre dona més pes a la lectura feminista de l’art. Ho fa amb la voluntat de respondre a les múltiples controvèrsies que envolten Picasso, que va ser un dels artistes més importants del segle XX, però també un marit que violava, pegava i cremava amb cigarros les seves dones. En lloc de cancel·lar les obres del malagueny, aposta per reivindicar les d’una artista a qui el seu exmarit, ressentit, va intentar condemnar a la marginalitat.
Gilot no només va aconseguir escapar d’aquell maltractament, sinó que també va convertir-lo en motiu d’inspiració artística. Resulta evident als quadros exposats a la sala 17 del museu parisenc. Un dels més destacats es titula Continuité. Amb un estil amb reminiscències al surrealisme, apareixen el bust d’una dona i el d’un home caigut a terra. Podria simbolitzar perfectament Picasso. "Vam escollir expressament aquesta obra que va pintar durant l’època en què va patirt més rebuig. És una tela amb un missatge clarament feminista", destaca Débray, en declaracions al diari digital francès Mediapart.
També destaquen teles abstractes amb un missatge autobiogràfic subliminar. És el cas del quadre Le Chemin du retour (1963), una composició que guarda similituds amb l’art cubista i en el qual va inscriure en negre la lletra de l’alfabet grec Pi. Es tracta d’una referència evident a la seva exparella, 40 anys més gran que ella. En els seus quadros, procedents la majoria de museus nord-americans, també s’observen nombrosos símbols mitològics, utilitzats en clau psicoanalítica.
Masclisme
Notícies relacionadesEls crítics comparen l’estil de Gilot amb el de Nicolas de Staël (1913-55), a qui el Museu d’Art Modern de París va dedicar una interessant retrospectiva durant la tardor i hivern passats. Ella va ser una artista amb totes les de la llei. Malgrat això, la història de l’art l’ha presentat massa sovint com una musa de Picasso. És a dir, com un mer objecte d’inspiració artística.
"¿Picasso viu per alguna altra cosa que no sigui el seu art? Aquest home bastant trist, sarcàstic i una mica hipocondríac només pensa en el seu treball, en l’amor pel seu treball", reflexionava Fernande Olivier, la seva parella a principis de 1900, en una de les frases que es recorden en l’exposició. Una obsessió pel treball i un masclisme que li van impedir valorar les artistes que l’envoltaven. "Entraven com a personaes humanes i en sortien com una salsitxa", resumia Gilot sobre aquella experiència traumàtica.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Nous títols i temporades Les 11 sèries que no et pots perdre aquest abril
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Habitatge Barcelona projecta les primeres demolicions per començar a construir 3.360 pisos entorn de la Sagrera el 2029
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- El Barça pretén tornar al Camp Nou al setembre
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- Menys incidents La població de senglars a Collserola cau per la sequera i el control de fauna
- Polèmica editorial Anagrama es desvincula d’‘El odio’ i torna tots els drets del polèmic llibre a Luisgé Martín
- Jubilació Això és el que perds de pensió si decideixes jubilar-te abans de temps
- La policia mirarà milers de guanteres per veure si tens aquest objecte dins del cotxe (serà obligatori)