I Barcelona va superar Madrid (ho vulgui o no)

La capital catalana va recuperar el primer lloc en la venda d’entrades de concerts el 2023, però no sembla que aquest lideratge en 

les grans xifres formi part de l’estat mental barceloní. 

I Barcelona va superar Madrid (ho vulgui o no)

jordi bianciotto

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

El primer titular que llança l’Anuario de la Música en Vivo 2024 (de l’Associación de Promotores Musicales), presentat aquest divendres, és que l’any passat es van vendre a Espanya més entrades que mai i que es va facturar un 26% més que el 2022 (i un 51% més que en el prepandèmic 2019), amb un total de 578 milions, en una línia coincident amb la tendència global. Però n’hi ha un altre: Barcelona recupera la primera posició (132,5 milions), deixant molt enrere Madrid (94,5). Per comunitats, Catalunya lidera amb contundència (152,5), i Madrid baixa a la tercera plaça, perquè també Andalusia li passa per davant (95,7 milions).

Crida l’atenció que, en un cicle general a l’alça, la Comunitat de Madrid s’anoti un descens de facturació, del 8,69% (el 2022 havia assolit els 103,5 milions). I com cada vegada que Madrid supera en alguna cosa Barcelona i/o Catalunya creixen els titulars de la capital, i aquesta vegada, al girar-se la truita, observo cert silenci, em permetrà el lector que ho faci notar. A veure, estem vacunats de triomfalismes (de tots ells). I posats a fer, llanço una primícia: és probable que l’Anuari de l’any que ve ens digui que Madrid torna a encapçalar el rànquing, perquè en aquestes xifres pesen bastant els macroconcerts, i així com el 2023 va ser un any apoteòsic a l’Anella Olímpica, en aquest 2024 el Bernabéu es disposa a avassallar-nos amb la seva dotzena de convocatòries.

Però en aquest balanç hi juguen altres ingredients, com els festivals, que a Barcelona formen part de la marca de la ciutat. No només els ‘macro’ també els de format petit i mig, desplegats fins i tot més enllà del perímetre urbà: cinc de les deu principals mostres de cicle a Espanya són catalanes (Jazz de Barcelona, Guitar BCN, Porta Ferrada, Mil·lenni i Cap Roig). Les cites estables donen una foto significativa de l’arrelament de la música més enllà del gran esdeveniment, i el prestigi d’una plaça no es juga només en les grans convocatòries.

Notícies relacionades

Idiomes diferents

Però Barcelona i Madrid no parlen el mateix llenguatge: aquí ressonen paraules com sostenibilitat i encaix urbà, miraments que el vocabulari d’allà no té tan presents: ancha es Castilla. El Primavera Sound ha reduït el seu perímetre al Fòrum i Xavier Marcé, regidor de Cultura de l’Ajuntament, no va dissimular, dies enrere, al parlar del Cruïlla (un festival que no vol créixer) com un model. Així que, sí, Barcelona va tornar a superar Madrid, però es diria que ho ha fet no sé si de mala gana, però sí sense haver-s’ho proposat i, gairebé, sense voler-ho.