Guia de visionaments

10 sèries curtes per a la Setmana Santa

10 sèries curtes per a la Setmana Santa

JUAN MANUEL FREIRE

6
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El parèntesi de Setmana Santa sempre és un bon moment per reflexionar i fer balanç... de totes les bones sèries de l’any que encara no hem vist. Aquí oferim una llista de deu essencials que, a més, són assequibles quant a temps exigit. No falta varietat: d’un blockbuster somiat a una comèdia salvatge, passant per recreacions rigoroses de crims reals o sublimacions de la romcom. Descansin, vegin, disfrutin.

Donald Glover i Maya Erskine, a ‘Mr. & Mrs. Smith’. /

JUAN MANUEL FREIRE

‘Mr. & Mrs. Smith’ (8 episodis, 6,5 hores en total).

Que després d’una cosa tan creativa com Atlanta Donald Glover dediqués el seu temps, talent i carisma a l’enèsim remake d’un èxit semioblidat, Sr. & Sra. Smith, convidava una mica a la depressió. Que Phoebe Waller-Bridge, responsable de Fleabag, hagués abandonat la nau com a cocreadora i coprotagonista només semblava confirmar males sospites. I llavors va arribar Mr. & Mrs. Smith, possiblement la millor sèrie estrenada aquest any, una romcom d’acció plena de creativitat i emoció creïble, que només s’assembla al seu referent en el nom. La parella formada per Glover i Maya Erskine és llegenda. Disponible a Prime Video.

Niels Schneider i Ramzy Bedia, a ‘Sangre y dinero’. /

JUAN MANUEL FREIRE

 ‘Sangre y dinero’ (12 episodis, 10,5 hores en total).

 El que Xavier Giannoli, el director de Las ilusiones perdidas, aconsegueix amb aquesta sèrie és una successió de petits miracles. El primer: fer comprensible l’enrevessada trama de l’estafa de l’impost sobre el carboni, amb la qual un grup de facinerosos va aconseguir embutxacar-se milions d’euros entre els anys 2008 i 2009. Segon: donar a aquests facinerosos més d’una dimensió, convertir-los en personatges que un pot entendre. I tercer: regalar a Vincent Lindon, a hores d’ara, un dels rols clau de la seva carrera, aquest recte director del Servei Nacional de Duanes Judicials. Disponible a Filmin. 

Brian Tee i Nicole Kidman, a ‘Expatriadas’. /

JUAN MANUEL FREIRE

‘Expatriadas’ (6 episodis, 6,4 hores en total).

Després de la seva aplaudida pel·lícula The farewell, la directora i guionista Lulu Wang continua explorant qüestions de desarrelament i dislocació en aquesta història dels destins creuats de tres dones nord-americanes al Hong Kong de la Revolució dels Paraigües. El seu cinquè episodi, amb durada de llarg i molt centrat en els personatges de les assistents de dues de les protagonistes, és una delicada fita d’aquest 2024. Disponible a Prime Video.

Jess Hong, en una imatge d‘El problema de los 3 cuerpos’. /

JUAN MANUEL FREIRE

‘El problema de los 3 cuerpos’ (8 episodis, 7,3 hores en total).

Després dels creixents desafiaments de Joc de trons, D. B. Weiss i David Benioff han volgut continuar complicant-se la vida: en la seva primera creació per a Netflix, cuinada en aliança amb Alexander Woo, adapten amb èxit una trilogia literària de ciència-ficció famosament infilmable, encreuament dens però addictiu de física i cosmologia amb imatges que no caben al cap ni tampoc, teòricament, en una pantalla. Alguns puristes de segur que han posat el crit al cel per les nombroses llibertats preses amb els personatges i el seu lloc en la cronologia, però potser sigui més intel·ligent deixar-se portar pel seu torrent d’entreteniment, imatges poderoses i intensitat emocional. Disponible a Netflix.

Austin Butler i Callum Turner, a ‘Los amos del aire’. /

JUAN MANUEL FREIRE

‘Los amos del aire’ (9 episodis, 8,5 hores en total).

La sèrie que reunirà diverses generacions al sofà. D’una banda, els pares i avis fanàtics de la Segona Guerra Mundial o tot el que rimi amb Spielberg i/o Hanks, els seus productors. De l’altra, els fills i nets admiradors d’Austin Elvis Butler, Barry Saltburn Keoghan i tants i tants joves prodigiosos del repartiment. Disponible a Apple TV+.

Les protagonistes de ‘Such brave girls’: Kate Sadler, Lizzie Davidson i Louise Brealey. /

JUAN MANUEL FREIRE

‘Such brave girls’ (6 episodis, 3 hores en total).

El millor que es pot dir de la primera sèrie de Kat Sadler és que no sembla això, una primera sèrie, sinó més aviat la quarta o cinquena. Sobretot des del tercer episodi, les bones bromes cauen sense parar una rere l’altra; es comença a consolidar una visió irresistible de la sitcom carregada de salvatge autoironia i feminisme brut, i costa desprendre’s de la sensació de ser davant un clàssic instantani. La mateixa còmica de stand up i la seva germana, Lizzie Davidson, encarnen les filles preocupants d’una mare soltera (Louise Brealey) que lluita per l’atenció d’un viudo (Paul Bazely) una mica gasiu. Disponible a Filmin.

Roberto Gutiérrez, a ‘No vemos en otra vida’. /

JUAN MANUEL FREIRE

‘Nos vemos en otra vida’ (6 episodis, 4 hores en total).

Vint anys després de la tragèdia, ¿es pot parlar de l’11-M a través d’una ficció amb aires de thriller? Si es fa com ho han fet Jorge i Alberto Sánchez-Cabezudo, és a dir, amb rigor documental (en la base hi ha la novel·la periodística de Manuel Jabois sobre la trama asturiana dels atemptats), un ús moral de la càmera i empatia amb les víctimes, sens dubte que es pot. És la sèrie espanyola del 2024 sobre la qual sembla existir més consens positiu. Veure-la no és una possibilitat; és una obligació. Disponible a Disney+.

Ruth Wilson, en un fotograma de la sèrie ‘La mujer en la pared’. | BBC / SKYSHOWTIME /

JUAN MANUEL FREIRE

‘La mujer en la pared’ (6 episodis, 5,6 hores en total).

L’escàndol de les Bugaderies de les Magdalenes d’Irlanda –institucions dirigides per monges catòliques on, entre el segle XVIII i gairebé finals del XX, joves dones van ser internades i forçada a treballar com semiesclaves– era al centre de Small things like these la pel·lícula amb Cillian Murphy que va obrir l’última Berlinale. I és també l’epicentre de La mujer en la pared, thriller gòtic amb Ruth Wilson com una dona traumatitzada que s’investiga a si mateixa per saber si ha sigut culpable d’un assassinat. Disponible a SkyShowtime.

Ambika Mod i Leo Woodall, a ‘Siempre el mismo día’. /

JUAN MANUEL FREIRE

‘Siempre el mismo día’ (14 episodis, 4,7 hores en total).

De l’estimada novel·la de David Nicholls deL 2009 ja hi va haver una adaptació al cine, aquella amb la novaiorquesa Anne Hathaway mirant (en va, admetem-ho) de fer-se passar per nòvia de Leeds. La sèrie és mil vegades millor, no només per un repartiment més encertat, sinó per les delicadeses de matís que permet un metratge extens; és bo tenir temps per parlar sobre el pas del temps, sobre molts petits detalls que acaben tornant-se una cosa gran quan s’ajunten. Ambika Mod i Leo Woodall brillen com una potencial parella ideal que sembla condemnada a no arribar a ser-ho. Disponible a Netflix.

Éanna Hardwicke, a ‘El quinto mandamiento’. /

JUAN MANUEL FREIRE
Notícies relacionades

‘El quinto mandamiento’ (4 episodis, 4 hores en total).

Aquesta memorable minisèrie reconstrueix la història real del professor jubilat Peter Farquhar (Timothy Spall) i la seva veïna Ann Moore-Martin (Anne Reid), tots dos víctimes d’un noi (Éanna Hardwicke) que els va curullar d’atencions amoroses mentre els anava enverinant per fer-los reescriure els seus testaments. Com a Els enverinaments de Salisbury, el director Saul Dibb s’acosta al true crime de ficció amb un respecte per les víctimes que no resulta gaire comú en el gènere. L’hi posa fàcil l’exquisit guió de Sarah Phelps, amb qui ja va col·laborar a The Dublin murders, adaptació de les novel·les de Tana French sobre l’Esquadró d’Homicidis de Dublín. Disponible a Filmin.