Doble debut

L’OBC conquista Europa

L’exitosa gira europea ha coincidit amb el 80 aniversari de la formació catalana 

Ludovic Morlot i l’orquestra, al costat de la mezzo Fleur Barron, han seduït aquesta setmana l’exigent públic d’Hamburg i Estocolm en la primera actuació de la simfònica barcelonina a dues prestigioses sales, l’Elbphilharmonie i el Konserthuset.

L’OBC conquista Europa

Marta cervera

4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

L’Orquestra de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) va debutar amb molt d’èxit a l’Elbphilarmonie d’Hamburg dijous passat, un dels auditoris més espectaculars d’Europa, estrenat el 2017, i ahir en el Konserthuset d’Estocolm, la històrica i gairebé centenària sala on s’entreguen els premis Nobel. La formació va brillar en els dos concerts capitanejada per Ludovic Morlot, titular de la formació barcelonina –que ha viatjat amb 110 músics–, amb un programa ja escoltat a l’Auditori amb obres de dos compositors catalans, Raquel Garía-Tomás, que va recollir in situ calorosos aplaudiments per Les constel·lacions que més brillen, una obra breu, interessant i espectral, i Cinco canciones negras, de Xavier Montalvatge (1947-2002). Aquestes últimes van ser interpretades amb facilitat per la mezzosoprano Fleur Barron, amb la seva bonica veu de caires foscos. Tot i que se la va escoltar millor a Estocolm, ja que a Hamburg es va col·locar lluny del director, al costat dels metalls i la percussió, i va quedar tapada en alguns passatges.

La major part del programa giraba entorn de Maurice Ravel, de qui Barron va brodar els tres poemes de Shéhérazade no només amb el seu expressiu cant sinó amb eloqüent gestualitat. En la segona part el conjunt català va seduir amb una delicada interpretació plena de matisos de la Pavana per a una infanta difunta, continguda i interrompuda, just abans d’encarar un pletòric final amb una versió de la segona suite del ballet Daphnis et Chloé que va deixar clar el bon nivell arribat per l’orquestra amb Morlot. Ha aconseguit que l’orquestra respiri a l’uníson i transmeti un so clar i equilibrat. En els dos concerts els músics van oferir una interpretació vibrant en què Francisco López Martín, primer flauta de l’OBC, va destacar a la Pantomime. I també en la primera part amb Asie peça que obre Shéhérazade.

Diferents facetes

A Hamburg i a Estocolm el públic va aplaudir tant que Morlot va oferir un bis, Le jardin féerique, últim moviment de Ma mère l’Oye, també de Ravel. Llàstima que a Suècia la meteorologia va fer que molts aficionats tornessin les entrades, una cosa que va impedir que la sala s’omplís.

Totes les entrades estaven esgotades des de fa temps per veure el debut de l’OBC a Hamburg i també a Estocolm, on el dia abans la Reial Orquestra Filharmònica havia interpretat el Bolero de Ravel. "El nostre programa està dissenyat per mostrar diferents facetes de la música de Ravel que lliguen amb la resta d’obres", va assenyalar Morlot, exultant després dels concerts. Per a ell ha sigut també el debut a l’Elbphilharmonie, però ja havia dirigit anteriorment a la sala sueca. "Un dels objectius principals de les gires és que els músics descobreixin altres acústiques i altres públics. Tenir diferents perspectives els ajudarà a comprendre millor la nostra sala, l’Auditori".

Per a García-Tomás, compositora que la temporada passada va triomfar al Liceu amb la seva òpera Alexina B, haver estrenat una obra simfònica en auditoris de tant renom és un somni fet realitat. "Ara el director de l’Elbphilharmonie i del Konserthuset ja saben qui soc i sembla, a més, que la meva obra els ha agradat", explicava satisfeta la compositora barcelonina, Premi Nacional de Música 2020. La seva obra formarà part d’un disc que prepara l’OBC. "Estrenar en unes sales tan emblemàtiques és una oportunitat que difícilment hauria tingut sense l’encàrrec que vaig rebre de l’orquestra de la meva ciutat".

Referent del sud d’Europa

Notícies relacionades

Les orquestres es donen a conèixer internacionalment a través de les gravacions i les gires. Totes dues estan en el punt de mira de Morlot i de Robert Brufau, director de L’Auditori. L’OBC aspira a convertir-se en referent de les orquestres del sud d’Europa. Aquest viatge al nord ha servit per començar un camí que tant Morlot com Brufau volen consolidar en el futur. "El nostre objectiu és muntar una gira anual europea o de més magnitud treballant les aliances amb els auditoris de l’European Concert Hall Organisation (LLANÇO) més rellevants". L’any vinent l’OBC té previst actuar a l’estiu del 2025 en el Concertgebouw d’Amsterdam i abans hi haurà una gira francesa per participar en el Festival de Pasqua d’Ais de Provença i un concert a Lió, la ciutat de Morlot.

La gira ha coincidit amb el 80è aniversari de la simfònica barcelonina i amb la sortida del primer disc físic de la integral de Ravel que està fent l’OBC en el qual serà el seu primer projecte discogràfic amb Morlot d’una sèrie de sis. Ravel: Orchestral Works 1, editat pel segell de L’Auditori i distribuït per Naxos, inclou Le Tombeau de Couperin, Ma mère l’Oye i Pavana per a una infanta difunta.