CRÍTICA

Els orígens d’un superheroi de la moda

Els orígens d’un superheroi de la moda

JUAN MANUEL FREIRE

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Becoming Karl Lagerfeld és només l’última de diverses sèries dramàtiques sobre figures de la moda que ens han arribat aquest any a través de les plataformes. Abans van estar Cristóbal Balenciaga (Disney+) i la bastant inferior The New Look (Apple TV+), exploració dels dilemes morals i estètics de Christian Dior i Coco Chanel durant la Segona Guerra Mundial. A la tardor arribarà La maison, sèrie d’Apple TV+ amb Lambert Wilson com un modista contemporani que queda tocat per la viralització de cert vídeo: ¿una referència a John Galliano, acomiadat de Dior després de fer comentaris antisemites que van ser gravats i difosos?

La pregunta no és per què la moda envaeix les sèries, sinó per què ha tardat tant a fer-ho. Al cap i a la fi, parlem d’una part important de la nostra cultura, d’un entorn poblat de personatges més grans que la vida i amb potencial estètic infinit. Dels superherois de la moda es poden explicar grans històries d’orígens, com demostra Becoming Karl Lagerfeld, concentrada en la vida del modista d’origen alemany entre el 1972 i el 1981.

Coneixem Lagerfeld (Daniel Brühl) amb 38 anys, quan encara no és un nom manejat per tots, al contrari que el seu vell col·lega Yves Saint-Laurent (Arnaud Valois). Després d’enamorar-se del dandi Jacques de Bascher (Théodore Pellerin), es deixa inspirar pels seus ànims i es veu impel·lit a fer-se valer, a deixar d’observar com d’altres viuen la seva vida somiada. Al llarg de sis episodis de ritme pacient, les històries personals es combinen amb el relat de com els grans dissenyadors independents i artesanals van acabar sent absorbits per la maquinària de les marques.

La sèrie és, abans que res, creació d’Isaure Pisani-Ferry (Vampiros), que va tenir com a primera referència el llibre Kaiser Karl de Raphaëlle Bacqué, periodista de Le Monde. Però gairebé tan important va ser per a ella, segons explica En las trincheras de la moda, les memòries del mític periodista de moda i editor de Vogue André Leon Talley, que escrivia sobre la veritable naturalesa de Lagerfeld, la seva falsa exuberància; com havia utilitzat l’atreviment a l’hora de vestir per mirar d’apaivagar penes i pors.

Aquest és el Karl d’aquesta sèrie: un no només eloqüent, elegant, espectacular, sinó també, o sobretot, carregat d’anhels incurables. Es dibuixa el retrat emotiu d’un home tancat en si mateix, que no s’entrega a altres amb facilitat, i que, quan per fi ho fa, té problemes per sostenir aquesta relació per la seva asexualitat. Aquesta trama romàntica disfuncional serveix els moments de més intensitat en una sèrie una mica llastada per les convencions del biopic televisiu.

Notícies relacionades

‘Becoming Karl Lagerfeld’

Disney+ (7/6/2024)