L’essència de Granada impregna el Share Festival

El granadí Maka, amb la seva fusió de flamenc i ritmes negres, i els bessons de l’Albaicín Ayax i Prok, enrabiat i visceral rap, van destacar en la segona jornada de la cita urbana del Fòrum. També hi va haver un record per a les víctimes de Palestina i Ucraïna.

L’essència de Granada impregna el Share Festival
2
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En aquestes dates d’abundants festivals de música, no fa falta recercar molt per trobar granadins esquitxant qualsevol cartell. Pou de talent des de fa tantíssim, avui, després de més d’una dècada de bullici continu, l’essència de Granada impregna les músiques urbanes amb gairebé incomptables referents. Dos d’aquests, o tres, veuran, eren entre la desena de propostes que presentava ahir la segona jornada del Share Festival, celebrada al Parc del Fòrum i que va tancar el controvertit traper sevillà JC Reyes.

Va destacar el renascut Maka (abans d’ell ja havia actuat un granadí, J. Abecia), un home salvat per la música de la vida tèrbola després de pagar per enfangar-se, fenomen que omple un Palau Sant Jordi sense necessitat de fer medi TikTok o sonar a la ràdio o aparèixer a la televisió.

El del Polígon Nord Almanjáyar, flamenc amb ànima de raper, va mostrar la seva fusió de la música que corre per les seves venes amb els ritmes negres, fórmula que li ha valgut per ser ídol dels moltíssims que busquen en les seves cançons esperança. A continuació, algunes de les pancartes que hi havia entre el públic: "Els somnis es compleixen", "Maka és teràpia". No entenguin que l’artista és un guru barat, sisplau, sinó algú que ha tocat fons venint ja de molt a baix i que comparteix la seva vida, cosa que ha superat. I un artista amb molta, molta cançó d’amor, com la ballable i enganxosa Cosetes de l’amor, que va sonar en el moment més festiu del dia. La teràpia a què es referia la pancarta és també la que passa pel pessigolleig i el moviment de peus.

El granadí, acompanyat amb quatre ballarins i coristes amb follet a l’inici, va començar amb algunes de les seves cançons en els que retruny el bombo per acostar-lo al reggaeton, com Et menjava o Tot mentida. Només hi havia una fallada. "Fa molt que no toco de dia, quina cosa més rara i que poc flamenca", va dir Maka a això de les 20.00 hores.

Els bombos de fusió llatina van desaparèixer mentre l’escenari s’anava omplint de diferents instruments, com guitarres, bateria i teclat per convertir el Fòrum, amb 15.000 assistents, en una plaça gegant amb les seves peces més flamenques impulsades per palmells. Missatge anunciat a cop de L’aire i dues banderes d’Andalusia fetes per dos ballarins onejar banderes. Un enrenou flamenc sostingut fins al final.

Un crit de ràbia

Notícies relacionades

No enganyen ni en l’escalfament, amagats encara al fons de l’escenari, Ayax i Prok, bessons de l’Albaicín, quan llancen un crit de ràbia i el seu eco espanta els que esperen que el seu DJ, Blasfem, tiri la primera pista a prop dels altaveus. Tampoc menteixen quan això comença, amb DTS: "Som el reducte dels gals; som el producte de temps dolents". O, en paraules d’Ayax, "dos desgraciats que van sortir de l’Albaicín".

Les seves cançons són un relat del carrer amb pòsit, però, sobretot, protesta i denúncia (van voler tenir un record per a Palestina i Ucraïna) compartida amb visceralitat i una agressivitat que els costa més d’una rascada quan un rapeja davant l’altre.