Les fronteres del terror

Les fronteres del terror
1
Es llegeix en minuts
Quim Casas

Octubre del 2021, Europa, diu un rètol inicial. Un pla aeri recorre un bosc de verd intens. Però al cap de pocs segons el color desapareix i la imatge es torna en blanc i negre. Tota la pel·lícula serà així, consegüentment, sense cap gamma de colors freds o càlids: res de blancs lluminosos, molta foscor, contorns inquietants i una sensació d’aclaparament, fins i tot en espais oberts, per relatar com l’Europa occidental i civilitzada ha tractat i tracta els emigrants. Hi ha algun moment maniqueu a Green border, no ens enganyarem, destinat a colpejar amb força un espectador que està acostumat a veure en els informatius televisius les massacres a la Franja de Gaza o a Ucraïna, però el to general de la pel·lícula és molt cru i directe, sens dubte efectiu.

Arrenca amb un avió que vola fins a Minsk, capital de Bielorússia, que transporta emigrants de diferents nacionalitats que fugen de la misèria, les guerres i els totalitarismes, i després segueix un curt viatge en furgoneta fins a l’anomenada frontera verda, el territori que separa Bielorússia de Polònia.

I allà la directora polonesa Agnieszka Holland no es talla gens: peus nafrats, pluja, el plor permanent d’un nadó, desorientació, camps improvisats, aiguamolls i l’actitud miserable tant dels soldats polonesos com dels bielorussos. Corrupció generalitzada que causa les seves víctimes en una família siriana que creia que Europa representaria la llibertat: un soldat li ven a una dona una ampolla d’aigua per 50 euros.

El film contempla també la crisi de refugiats a l’altra frontera, la que separa Ucraïna de Polònia, però és en la seva primera meitat quan resulta més determinant i efectiu.

Notícies relacionades

‘Green border’

Agnieszka Holland (Estrena: 14/6/2024)

Temes:

Gaza Cine