El 25% dels visitants a museus de BCN van sols

La modernitzada web de l’Observatori de Dades Culturals de Barcelona permet creuar variables dels últims deu anys.

ACN / VÍDEO: EFE

2
Es llegeix en minuts
Ramón Vendrell
Ramón Vendrell

Periodista

Especialista en pop antic, tebeos, llibres, rareses i joventut

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Museu Picasso de Barcelona va rebre 940.970 visitants individuals el 2023, xifra que va marcar el rècord del centre al superar els 910.321 del 2018 i que va suposar un augment del 47,4% respecte dels 638.230 visitants del 2014. És una mostra de la informació que es pot extreure de la reestructurada web de l’Observatori de Dades Culturals de Barcelona, una iniciativa posada en marxa per l’Institut de Cultura de la ciutat el 2014. El modernitzat espai digital incorpora una nova eina que permet visualitzar els resultats de deu anys de l’enquesta de públic dels museus de la capital catalana. L’eina fa possible també veure l’evolució de les dades i creuar variables com la procedència, l’edat, el sexe i els acompanyants, entre d’altres.

Seguim amb el Museu Picasso el 2023. El 7,2% dels visitants eren residents a Barcelona (en comparació amb el 17,8% del total dels 19 equipaments analitzats); l’1,6% eren residents a la resta de Catalunya (pel 6%); el 2,3% procedien d’altres comunitats autònomes (pel 4,2%); el 44,9%, de la resta d’Europa (pel 39,2%), i el 36,1%, de la resta del món (pel 26,5%). Els tres espais que van atraure més públic local van ser el Museu Etnològic i de Cultures del Món, al carrer de Montcada (73,3%), el monestir de Pedralbes (62%) i el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (47,2%).

L’evolució de les dades ofereix poca variació en el perfil dels visitants del conjunt dels centres per gènere. El 2014, el 53,4% van ser dones, un percentatge gairebé idèntic al 53,9% del 2023. Hi va haver pics de públic femení el 2021 (55,9%) i el 2022 (55,1%).

Per edat, dues franges han crescut: la de 40 a 49 anys (el 21,6% el 2015 i el 25,5% el 2023) i la de 50 a 59 anys (del 14,4% al 18,8%). Per contra, han retrocedit la de 30 a 39 anys (del 23,5% al 16,2%) i la de menys de 30, que, no obstant, continua sent la majoritària (del 30,4% al 28%).

Una tendència clara: cada vegada més persones van soles als museus barcelonins (el 16,9% el 2014 davant el 25,4% el 2023).

Foto fixa dels festivals

Menys profunditat té l’apartat dedicat als festivals culturals, una anàlisi iniciada el 2019 i que funciona sobretot com a foto fixa del 2023 (el 2020 i el 2021 van ser cursos perduts a causa de la pandèmia). Aquelles cites van acollir 2,6 milions de visitants l’any passat, una xifra similar a la del 2019 i que es va concentrar en els esdeveniments musicals, que van registrar més d’un milió d’assistents.

El 2023 es van celebrar 190 festivals a Barcelona, dels quals el 29% van ser musicals, seguits pels audiovisuals (25%), multidisciplinaris (19%), d’arts escèniques (12%), dedicats a les lletres (9%), a les arts visuals (6%) i a la ciència (1%).

Els musicals (amb 1.013.377), els multidisciplinaris (888.677) i els d’arts visuals (279.430) van ser els que més espectadors van rebre.

La programació del Barcelona Festival de Nadal va rebre el nombre més elevat d’espectadors (300.000) i va seguida del Primavera Sound (243.000), del Llum BCN (220.000), del Sónar (119.628) i del Loop (118.070).

Notícies relacionades

El 45% dels festivals compten amb una direcció formada majoritàriament per dones, davant el 32% encapçalats per homes, mentre que la resta tenen direccions paritàries.

No obstant, els festivals de música dirigits per homes (15) van sumar 273.885 assistents, en comparació amb els 56.002 els dels esdeveniments liderats per dones (12).