En el pop manen elles

De les 240.000 entrades de Karol G al rècord en els premis Grammy i l’imperi milionari de Taylor Swift, la música feta per dones passa un moment dolç

CARATULA MUJERES POP MUSICA 1200x675

CARATULA MUJERES POP MUSICA 1200x675 / EPC

6
Es llegeix en minuts
Leticia Blanco

L’última edició dels premis Grammy va ser la constatació del bon moment que viu el pop fet per dones. Els guardons més importants de la indústria musical havien rebut els últims anys més d’una crítica per haver ignorat les artistes, però a la gala celebrada al febrer Taylor Swift –¿qui, si no?– va superar un altre dels molts rècords que porta acumulats amb 34 anys.

Swift es va coronar amb el quart Grammy a millor àlbum de l’any per Midnights, cosa que cap altre artista no ha aconseguit fins ara en els 66 anys d’història d’aquests premis. Swift ha sigut nominada sis vegades a millor àlbum de l’any i s’ha emportat el premi quatre d’aquestes vegades: amb Fearles (2010), 1989 (2016), Folklore (2020) i Midnights (2023).

Aquest últim reconeixement la catapulta a una posició inèdita perquè fins ara el rècord l’ostentaven Frank Sinatra, Stevie Wonder i Paul Simon, tots tres amb tres premis a millor àlbum de l’any. L’artista que continua tenint el rècord absolut de Grammys (tot i que no en categories tan prestigioses) és una altra dona, Beyoncé, que l’any passat va guanyar el número 32. A Swift encara n’hi falten 18 per igualar Queen B.

Les 240.000 entrades de Karol G, el fenomen de Medellín.

La revista Billboard ha escollit aquesta colombiana que va començar pujant covers de Justin Bieber a YouTube als 14 anys com a Woman of the Year 2024 (Dona de l’any) i, tal com reconeixia ella mateixa a l’última gala dels Grammy Llatins, "aquest any ha sigut de check, check, check". Amb el seu últim disc, Mañana será bonito, s’ha coronat com a protagonista d’un gènere, el de la música urbana, molt masculinitzat fins no fa gaire. També ha trencat motllos als Estats Units, on ha aconseguit el que cap altra artista llatina, ni Jennifer Lopez ni Shakira, havien aconseguit fins ara: fer una gira per estadis, en espais amb capacitat per a més de cinquanta mil persones. A Espanya també hi ha calat, i de quina manera. El desembre passat va anunciar quatre concerts a l’estadi Santiago Bernabéu per a aquest juliol i va esgotar 240.000 entrades, tot un rècord per a un artista en solitari. La xifra supera, per exemple, els 200.000 tiquets que va vendre Coldplay l’any passat a Barcelona, quan va actuar quatre dies a l’Estadi Olímpic.

A Espanya, segons l’Anuari de la Música en Viu 2024, els homes van ser els que van vendre més entrades el 2023. Manuel Carrasco, Melendi, Joaquín Sabina, Marea i Hombres G encapçalen el rànquing nacional, en què Aitana (amb 137.579 assistents a 10 concerts) i Lola Índigo (amb 116.426 assistents a 22 concerts) són les úniques dones al top 10 del 2023, en sisena i vuitena posició respectivament. Això, però, que podria canviar l’any que ve, després de l’Alphatour i els dos concerts (el 28 i 29 de desembre) que farà Aitana al Santiago Bernabéu. Índigo, per cert, també va esgotar en tres hores les 65.000 entrades per al concert que ha de fer a l’estadi madrileny el març del 2025.

Les dues gires internacionals més lucratives del 2023 tenen nom de dona: al darrere de la faraònica The Eras Tour de Taylor Swift, al primer lloc, hi ha el Renaissence Tour de Beyoncé, seguida de Bruce Springsteen i Coldplay.

Més de la meitat dels ‘hits’ són de dones.

A més d’erigir-se en grans performers, les artistes estan guanyant terreny en la composició de les cançons, un tema clau no només pel que fa a la reputació sinó també als ingressos monetaris, lligats als de drets d’autor. Igual que en altres àmbits artístics com la literatura o l’art, sobre elles hi ha recaigut històricament la sospita que, sí, cantaven i ballaven molt bé, però no tenien prou talent per escriure les seves pròpies cançons. Això va fer enfurismar Ariana Grande (a més dels seus discos, Grande ha escrit cançons per a Lady Gaga, Blackpink, Justin Bieber i el seu malaguanyat ex, Mac Miller) i Swift, autora de més de 250 cançons, ho ha reivindicat en innombrables ocasions, fins al punt d’arribar a regravar el seu propi material per recuperar el control sobre els drets dels seus temes.

"Quan una dona reclama el crèdit com a autora, pot estar segura que li preguntaran: ‘¿Segur que ho has fet tu o hi has posat només el nom? ¿No t’han regalat la cançó?’. Tant és les vegades que ho neguis, perquè, tot i així, no et creuran", recordava Aitana en el discurs d’acceptació de l’Elle Style Award a principis de mes, un discurs que no va trigar a fer-se viral.

Fa anys que l’Annenberg Inclusion Initiative de la Universitat del Sud de Califòrnia monitora les cent cançons més exitoses als Estats Units (el Hot 100 Singles Chart de la revista Billboard) i confirma una tendència ascendent: el 2023, el 19,5% de cançons d’aquesta llista van ser escrites per dones, el 35% de les cançons estaven interpretades per dones i als crèdits de més de la meitat de les cançons, un 56%, hi ha almenys una dona. L’assignatura pendent continua sent la producció, en què només hi ha un 6,5% de presència femenina. Nicki Minaj, Taylor Swift i Ariana Grande encapçalen la classificació de dones compositores, seguides per Cardi B, Rihanna i Doja Cat.

Una nova milmilionària.

Els adjectius altisonants i les hipèrboles comencen a estar gastats de tant utilitzar-los al parlar de Taylor Swift, l’artista escollida com a Persona de l’Any el 2023 per la revista Time i que deixa titulars per tot arreu on passa sobre la seva enorme influència geopolítica, econòmica, social, cultural i fins i tot sísmica. Vegem algunes xifres que resumeixen el seu monumental regnat: 284 milions de seguidors a Instagram, 95,2 a la xarxa X, 32,7 a TikTok, 80 més a Facebook. Catorze Grammys, dels quals quatre són al millor àlbum de l’any (un rècord absolut); 115 milions de discos venuts, i una supremacia a la llista oficial de la revista Billboard que ha mantingut en el seu últim disc, The Tortured Poets Department, durant vuit setmanes seguides a dalt de tot, amb 128.000 unitats venudes i 136 milions d’escoltes en streaming al tancament d’aquest article. El segueixen al podi nord-americà Billie Eilish amb Hit me hard i Charlie XCX amb Brat, les reines consorts del pop.

Les xifres que envolten la gira The Eras Tour, que només en marxandatge va recaptar 200 milions d’euros l’any passat, quan Swift va repartir un bo de 55 milions de dòlars als empleats de la gira, són igual d’astronòmiques. Encara no s’ha acabat, però s’estima que The Eras Tour serà probablement la gira més lucrativa de la història.

Al desembre la revista especialitzada Pollstar va calcular que la gira ja havia sobrepassat en recaptació The Sticky & Sweet Tour (2008-2009), de Madonna (el rècord per a una artista femenina fins aleshores), i va fer una estimació (ni confirmada ni desmentida per Swift) que The Eras Tour ja s’havia convertit en la gira més recaptadora de la història, superant els mil milions de dòlars.

Notícies relacionades

Sis mesos després, Swift continua girant i facturant. El que sí que es va saber des del dia que es van posar a la venda les entrades (el 15 de novembre del 2022, el dia negre que va començar un malson encara sense resolució per a Ticketmaster) és que Swift s’havia convertit en milionària després de vendre 2,4 milions d’entrades.

La revista Forbes va incloure Swift en la seva famosa llista de nous milionaris aquest abril gràcies a una fortuna estimada en 1.100 milions de dòlars (uns 1.021 milions d’euros), la majoria generats l’any passat.

Temes:

Discos Coldplay