INNOVACIÓ editorial

Bookish, l’aposta antialgoritme pels llibres que va sortir bé

La plataforma digital de recomanacions suma avui 6.000 lectors a qui cada mes els arriba una caixa amb un llibre sorpresa. «Tothom ens tractava de bojos quan vam començar», assenyala el seu fundador. 

Bookish, l’aposta antialgoritme pels llibres que va sortir bé
4
Es llegeix en minuts
Leticia Blanco

Amb alguna cosa de l’esperit de Cercle de Lectors, Bookish va néixer el 2017 com una idea que només se li podia acudir a algú profundament enamorat dels llibres: un club de lectura on tot aquell que s’apuntés rebria un llibre al mes triat per especialistes, sense saber res d’ell. En un mercat saturat de novetats i una vida cada vegada més marcada per l’algoritme i l’escassetat de temps, la idea de pagar per deixar-se sorprendre per un prescriptor no identificat prometia i, alhora, comportava els seus riscos. Però va funcionar.

Contingut d’un dels ‘packs’ lectors que envia mensualment Bookish als seus subscriptors. | EL PERIÓDICO /

"Tothom ens tractava de bojos quan vam començar", explica el seu fundador, Tomàs Casals. "Molta gent ens pregunta: ¿Com aconseguiu encertar amb tots els llibres? Sempre contesto que això és impossible. Si et subscrius a Bookish, de les 12 novetats n’hi haurà alguna que t’agradi menys, però la nostra intenció no és que t’agradin tots, sinó haver-te descobert llibres que tenen valor i que et permetin fer un camí. I això un algoritme mai ho podrà fer, perquè un algoritme agafa les dades de tu, no l’intangible", explica.

Bookish suma avui 6.000 lectors a qui cada mes els arriba una caixa amb un llibre (i altres coses que ajuden a configurar l’"experiència lectora", com tasses, una guia de lectura i punts de llibre), l’oportunitat d’afegir-se a clubs de lectura i de xerrades privades amb els autors. Amb el temps ha ampliat els tipus de subscripció (n’hi ha una d’infantil, per exemple). Entre el 60% i el 65% de la seva comunitat està formada per dones, les grans lectores a Espanya. Més enllà de les grans ciutats, també ha penetrat en zones rurals i l’estranger. "Espanyols que estan vivint a França, Alemanya o el Regne Unit se subscriuen perquè és una manera de seguir en contacte. Estar al dia del que es publica a Espanya és difícil si vius a Frankfurt", explica Casals.

El secret dels experts

El comitè de savis que decideix els llibres pels quals s’aposta cada mes és un secret ben guardat. "Tothom a Bookish, on treballem unes 50 persones, pot opinar, però la decisió final és dels experts". Per a les editorials petites, que un dels seus títols sigui escollit suposa una cosa semblant a la loteria (esgotar la primera i de vegades segona edició tot just sortir), per això treballen de vegades fins i tot amb sis mesos d’antelació.

Ser tocats per la vareta màgica de Bookish pot suposar la impressió de més de 2.000 exemplars de cop. ¿Reben pressions? "Algunes editorials estan en contacte directe. D’altres les perseguim nosaltres, no tenim cap problema. L’important és trobar els millors llibres", apunta Casals. Entre els últims títols hi ha El celo, de Sabina Urraca (Alfaguara); Dios fulmine a la que escriba sobre mí, d’Aurora García-Junco (Sexto Piso), i Hombres puros, de Mohamed Mbougar Sarr (Anagrama).

El desembre del 2022, Casals va travessar la frontera digital comprant la històrica llibreria Alibri, un dels establiments més emblemàtics de Barcelona, situat al número 26 del carrer Balmes. L’Alibri, a la qual molts continuen anomenant "l’antiga Herder", és la llibreria generalista més antiga de la capital catalana. Va obrir el 1925 enganxada a la Universitat de Barcelona de la mà dels propietaris de l’editorial alemanya nascuda a Freiburg.

L’Herder va ser expropiada primer pels anarquistes, en plena Guerra Civil, i després per Franco, obligat pels EUA a confiscar i subhastar les propietats dels ciutadans alemanys en territori espanyol. Va ser recomprada en una subhasta i el 1999 va passar a dir-se Alibri. L’any que ve celebrarà el seu centenari. "No crec que arribem a temps per tenir llestes totes les reformes planejades", reconeix Casals, que vol "recuperar el seu caràcter més clàssic".

Notícies relacionades

Entre els seus plans figura "operar llibreries de gran mida a tot Espanya". Ja ha posat una pica a Madrid. A l’abril va comprar la llibreria Lé, fundada el 2009 per Rodrigo Rivero i Enrique Fayos.

I ara acaba de comprar un altre negoci històric en risc de desaparició per la jubilació dels seus propietaris: la llibreria Caselles, al carrer Major de Lleida. El pacte és el mateix a l’hora de fer el traspàs: mantenir la marca i els treballadors i fer una transició reposada d’un parell d’anys. A la llibreria de Lleida seguiran els 21 empleats i els quatre membres de la família Caselles: Jordi (net del fundador, que la va obrir el 1914), al capdavant de l’empresa amb el seu germà Josep Maria (encarregat de la papereria) i dos cosins que s’encarreguen de la gestió i la comptabilitat, Ramon i Joan.