FESTIVAL D’ESTIU
Carlos Acosta escalfa motors a Peralada
El programa inclou les peces ‘Paysage, soudain, la nuit,’ ‘Híbrido’ i ‘Soledad’
El ballarí va oferir ahir una classe magistral a Figueres abans de les seves actuacions del 26 i 27 en la trobada empordanesa, que aixecarà el teló aquest divendres.
Carlos Acosta té moltes ganes de presentar a Peralada l’últim programa de la seva companyia Acosta Danza, fundada a Cuba fa nou anys. Amb ella actuarà a Peralada els dies 26 i 27 de juliol amb Folklore, un espectacle que permetrà descobrir la increïble versatilitat dels seus ballarins formats tant en dansa clàssica com contemporània. "La cultura cubana conté un sincretisme de cultures que han construït un folklore específic. Aquí arrela la nostra essència. La nostra companyia és diferent de Rambert i d’NDT, té el seu propi segell", va assenyalar ahir en una roda de premsa al costat d’Oriol Aguilà, director del Festival de Peralada, on tot està ja preparat per aixecar el teló aquest divendres amb un recital de Piotr Beczala.
No és fàcil crear i mantenir una companyia de dansa a Cuba. I des de la mort d’Alicia Alonso el 2019, gran dama del ballet, la situació del Ballet Nacional ha canviat. "Falten recursos i hi ha un èxode tremend d’artistes. Els músics de l’orquestra també se’n van. És molt complicat", admet Acosta. "Ella preservava el seu llegat, però quan el líder no hi és, tots pateixen", lamenta.
Híbrido, una de les tres peces del programa creada per Norge Cedeño i Thais Suárez, incideix de manera subtil en la vida dels cubans. Parteix "del més afro del folklore i es recolza en el discurs social", comenta el director de la companyia fundada després de retirar-se com a estrella del Royal Ballet. "Toca de manera molt subliminar moltes de les coses que estan passant ara a l’illa", diu Acosta, que aposta per aquests dos coreògrafs cubans a qui també ha encarregat una peça per al Birmingham Royal Ballet, que dirigeix des del 2020.
Segell propi
El programa a Peralada inclou peces molt diferents i es completa amb Paysage, soudain, la nuit, una coreografia del suec Pontus Lidberg amb música de Leo Brouwer, gran compositor cubà; i Soledad de l’espanyol establert a Austràlia Rafael Bonachela, un duo inspirat en música d’Astor Piazzolla i Chavela Vargas.
Notícies relacionadesEls ballarins d’Acosta Danza passen la meitat de l’any a Anglaterra, la seva base a Europa. Malgrat totes les dificultats, la companyia està aconseguint fer-se un lloc a l’exigent món de la dansa. El seu secret rau a tenir un segell propi. "La combinació de diferents exigències, treballar amb coreògrafs diversos, la fusió i simbiosi del forà i el folklòric permet crear una estètica diferent de la de les companyies europees", afegeix.
"Els ballarins segueixen una sèrie de programes i tallers, fins i tot d’instruments musicals. Ensenyem tot el que pugui nodrir el ballarí perquè no tingui por de res", diu Verónica Corveas, professora de l’acadèmia Acosta Danza i exballarina del Ballet Nacional de Cuba. Tant ella com Acosta van oferir ahir a Figueres una classe magistral gratuïta en una llarga barra instal·lada davant del Teatre Municipal El Jardí. La seva visita forma part del Campus Estiu que organitza el Festival Peralada.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia