Festival de Peralada

Una òpera de nova creació

La jove compositora catalana Helena Cánovas debutarà el 8 d’agost en la cita empordanesa amb ‘Don Juan no existe’, peça de cambra dirigida escènicament per Bárbara Lluch i musicalment per Jhoanna Sierralta.

Una òpera de  nova creació
2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El Festival de Peralada continua apostant per l’òpera contemporània i de nova creació. Malgrat no comptar encara amb un escenari gran a l’aire lliure com fa temps, estrenarà el 8 d’agost Don Juan no existe, una obra d’Helena Cánovas, compositora de Tona de 29 anys i guanyadora del premi Camen Mateu Young Artists que atorga la mostra empordanesa.

La creadora, resident a Alemanya, ha treballat estretament amb Bárbara Lluch (direcció d’escena), Jhoanna Sierralta (direcció musical) i el llibretista Alberto Iglesias. "No m’he perdut cap assaig, és molt emocionant", diu Cánovas, que s’encarrega de la música electrònica en aquesta obra de 73 minuts creada per a tres cantants, el Cosmos Quartet, un saxo i un percussionista.

L’obra, el subtítol de la qual és Sobre lo que olvidamos i lo que permanece, al·ludeix a la infinitat de dones que han sigut compositores, científiques, pintores, escriptores... que han sigut esborrades de la història. La invisibilització de les dones és un dels temes principals. El títol és el mateix que el d’una obra de teatre que va estrenar Carmen Díaz de Mendoza Aguado, comtessa de San Luis (Múrcia, 1864 – Madrid, 1929), un text del qual no queda ni rastre. L’únic que es manté són les crítiques que va obtenir després de la seva estrena a Madrid fa un segle.

Cánovas reivindica la seva figura, entre d’altres. La seva obra comença revivint el que devia sentir l’autora de la peça a l’escriure un títol així en una Espanya on les dones, com la comtessa de San Luis, començaven a reivindicar la igualtat. La segona part se situa en la nostra època, quan una nova creadora intenta compondre una òpera a partir d’aquella obra i intenta aclarir per què ha desaparegut. "Es tracta d’una òpera feminista", diu Lluch. Iglesias posa la veu en off que marca el pas de 1922 a la nostra època llegint els obituaris que la premsa va dedicar a l’autora de Don Juan no existe. "Aquesta òpera ajuda a entendre com les dones hem sigut literalment esborrades, excloses de museus i d’editorials", ressalta Lluch, que ha optat per una posada en escena conceptual.

Cantant revelació

Notícies relacionades

La directora ja va treballar amb els cantants masculins, el tenor cordovès Pablo García-López i el baríton madrileny David Oller, en l’adaptació operística de La Regenta. És el seu primer treball amb la soprano madrilenya Natalia Labourdette, que va obtenir el premi de la crítica de Catalunya com a cantant revelació pel seu rol a L’incoronazione di Poppea al Liceu. "Són tres intèrprets que aporten perquè els agrada actuar, interpretar i investigar. Sense ells tres hauria sigut absolutament impossible fer aquest treball".

Don Juan no existe és una coprodución de Peralada, el Liceu, el Teatre de la Maestranza i compta amb la participació del Real i dels Teatres del Canal, on es presentarà, la temporada vinent..

Temes:

Liceu Música