ESTIL RETRO

L’estètica dosmilera arriba al pop

Charli XCX, la reina de les mil·lennistes, convida a sortir de festa i a trencar amb el bon gust 

Del fenomen ‘Brat’ de Charli XCX al ‘New Woman’ de Rosalía. La moda dels anys 2000 protagonitza els llançaments de les noves estrelles del pop apuntant-se a aquesta mirada nostàlgica que també imprimeix altres facetes. En certa manera aquesta tornada a l’estil retro també proposa una transgressió d’allò imposat.

L’estètica dosmilera arriba al pop
4
Es llegeix en minuts
Alba Giraldo
Alba Giraldo

Redactora

ver +

En una època en què regna la nostàlgia, era inevitable que tornés l’estètica dels 2000. L’aspecte desenfadat que en el seu moment van presentar dives del pop com Britney Spears, Christina Aguilera i les Spice Girls reviu de la mà de les estrelles del moment. Les dones que dominen la música han recuperat la moda dosmilera aquest estiu a través dels seus últims llançaments, el seu afany per allunyar-se de les cotilles de la indústria i el seu objectiu de mostrar una aparença fresca i atrevida. Des de Charli XCX, que s’ha apropiat de l’estiu després de l’estrena del seu disc Brat –que justament està ple de reminiscències dosmileres–, fins a Rosalía i Sabrina Carpenter estan utilitzant aquesta imatge. Aquestes dives ara són noies dolentes (sí, també pel·lícula dels 2000) que trenquen amb tot.

L’estètica dosmilera arriba al pop /

Charli XCX ha protagonitzat el brat summer després del llançament al juny del seu disc, un homenatge a la música electrònica que ha generat un huracà de color verd neó (per la seva cridanera portada) arreu del món. També ha despertat totes aquestes mocoses que estaven cansades d’haver de complir les normes establertes. La britànica s’ha convertit en la nova reina de les mil·lennistes, cantant totes les seves preocupacions i sentiments (des dels seus flirtejos amb les drogues fins als seus debats interns sobre la maternitat) i convidant-les a sortir de festa sense complexos i trencar amb el benestar i el bon gust.

"Es tracta d’aquest tipus de comportament que tothom adopta a internet, ja siguis un trol de X o estiguis ballant al ritme d’Addison Rae a TikTok. Existeix aquest element de contingut descarat, desvergonyit i centrat en el jo que s’està creant, però també crec que darrere d’això hi ha molta gent que ho utilitza com una capa protectora", va explicar Charlotte Emma Aitchiso, el seu nom de pila, per a la revista Rolling Stone per l’estrena del seu disc. "La mala educació és una capa. Només ets un mal educat si actues en contra d’una cosa que t’ha fet sentir una mica insegura", va afegir la jove d’Essex.

Adolescent en els 2000

L’artista britànica, de 32 anys, va començar la seva adolescència a finals dels anys 2000. Per això no és estrany que una de les seves cançons del disc es tituli Von Dutch, la marca dosmilera coneguda per les seves gorres de reixeta (un "clàssic de culte", per a Charli), que a més serà pròximament rellançada després del boom generat per la cançó. Així mateix, en el tema Rewind la cantant explica aquest detall tan de diva de principis d’aquest mil·lenni que consistia a trucar als paparazzis per sortir en els mitjans de comunicació i augmentar així la seva fama.

La britànica també va reviure els 2000 durant el seu últim aniversari, a principis d’aquest mes. La intèrpret va convidar el fotògraf Mark Hunter, més conegut com a Cobrasnake en la indústria, que va reviure l’estètica indie slaze amb les imatges que va captar durant la nit. El fotògraf va ser assistent de l’artista Shepard Fairey durant diversos anys, una cosa que li va obrir les porta a les festes i esdeveniments als quals assistien molts artistes i músics coneguts. Portava la seva càmera per fotografiar i va començar a publicar-les fotos a la seva web, on sovint apareixien promeses de la música it-kids i celebritats indie.

Rosalía també es va deixar veure en l’aniversari de l’artista (a més d’altres cantants com Billie Eilish, Lorde, Sabrina Carpenter i Addison Rae) i es va presentar a la festa de la britànica amb un ram de flors ple de cigarrets (fumar, una cosa també molt dosmilera que les artistes estan recuperant i amb què la població no s’ha mostrat tan a favor).

La cantant catalana també s’ha sumat a la moda de recuperar els 2000 recentment al videoclip de la cançó New Woman, juntament amb Lisa, integrant de Blackpink. El vídeo, dirigit per Dave Meyers, mostra un telèfon mòbil Motorola amb tapa, des d’on s’envien SMS, petites càmeres de fotos digitals, taques de pintallavis vermell, un aspirador, una televisió i un cotxe vintage, imatges tretes en un fotomaton i jocs d’arcade. A les seves peces destaquen el cuir, l’animal print, la purpurina, les arracades de cèrcol, les ulleres de sol amb pedreria, les botes altes i els cinturons amples.

Notícies relacionades

Aquesta estètica també està tornant de la mà d’artistes que, de fet, van néixer en la dècada dels 2000. Sabrina Carpenter, una altra de les estrelles de l’estiu amb el seu hit Espresso, sol vestir seguint la moda Y2K (year 2000). La jove de 25 anys es deixa veure amb minivestits, peces asimètriques, pantalons i faldilles de cintura baix,a botes de plataforma i maquillatge estil Bratz. També utilitza aquest estil sobre l’escenari. De fet, durant la seva última gira, Carpenter va lluir dos outfits de Dominnico, la marca espanyola capitanejada per Domingo Rodríguez Lázaro que rememora aquells anys.

Però no s’ha d’anar tan lluny. Dues cantants joves catalanes que estan liderant les llistes de música pop del país també són nostàlgiques del que no van viure. Julieta sol mostrar el melic amb peces de cintura baixa, crop tops i transparències, i llueix arracades de cèrcol i botes altes durant els seus xous. Una estètica que també comparteix la seva companya a la cançó Thelma & Louise Belén Aguilera, que suma les cotilles, l’animal print i les diademes als cabells per als seus outfits.