Televisió

La gran batalla de la televisió

Broncano: «La nostra idea és que s’hi assembli al màxim, perquè està de puta mare»

Cinc experts analitzen l’última contesa oberta per fer-se amb el ‘prime time’: mentre que RTVE busca modernitzar-se amb Broncano des d’aquesta nit, Telecinco somia recuperar el lideratge que ara ostenta Antena 3.

La gran batalla de la televisió
5
Es llegeix en minuts
Pedro del Corral

Cinc homes i un destí. Pablo Motos, David Broncano, Carlos Latre, Wyoming i Carlos Sobera tenen una missió: conquerir el prime time d’una televisió cada vegada més fragmentada i individualista. No tots parteixen de la mateixa posició. Mentre que El hormiguero i El intermedio fa 18 anys que estan assentats, First Dates treu múscul davant d’uns Telecinco i RTVE que busquen ressuscitar una franja maleïda. Per això les seves grans apostes estan orientades a això: Babylon Show i La Revuelta lluiten des d’aquesta nit per fer-se un lloc en la graella. ¿I liderar-la? Els experts auguren fins i tot patacades.

Pablo Motos (‘El hormiguero’). /

"Són propostes similars, així que s’haurien de diferenciar per guanyar adeptes. Broncano, per exemple, parla la llengua de les noves generacions, així que pot atraure una massa jove que habitualment no segueix Pablo Motos. Potser per això ha fitxat Plex, un streamer potent. Latre, per la seva banda, es queda fora del joc. Reviure Crónicas marcianas amb l’aliment de l’humor no li està funcionant", assegura Borja Terán, especialista de 20 minutos. A l’espera de conèixer les dades del debut de La Revuelta, la realitat és clara: El hormiguero, que va tornar dilluns, va arrasar amb el 21% en el seu primer episodi amb Rafa Nadal. La resta amb prou feines s’hi acosta.

Carlos Latre (‘Babylon Show’). /

Si comparem aquesta xifra amb la que van obtenir els altres formats aquella nit, la distància és gairebé insalvable: Babylon Show va baixar al 6,1%, First Dates va arribar al 8,8% i El intermedio va aconseguir un 7,6%. "Cal veure com s’organitza La Revuelta en l’ens públic, que no ha tingut un projecte de llarg recorregut des de fa temps. Ha patit molta inestabilitat en la seva programació i, si ens hi fixem, la televisió del 2024 és paciència. Broncano la necessita. No n’hi ha prou amb arribar; cal mantenir-se, aguantar, resistir... Sobretot en una cadena generalista, en la qual l’audiència real compta més que en una plataforma", afegeix Terán.

Hereu de La Resistencia que Movistar Plus+ va convertir en una senya d’identitat, ara el repte és fer-lo massiu. Doncs, malgrat l’impacte que generava l’espai, estrenat el 2018, els resultats eren minsos: la seva fornada més vista va congregar 53.000 espectadors de mitjana. No obstant, el seu èxit es va gestar a través de les xarxes. I, per descomptat, gràcies a un planter de col·laboradors mediatiquíssim: Pantomima Full, Berto Romero, Candela Peña, Inés Hernand, Ignatius Farray... Alguns d’ells continuaran, amb Ricardo Castella, Jorge Ponce i Marcos Martínez, en aquesta nova etapa.

La 1 es rearma

El seu fitxatge va respondre a l’interès que José Pablo López, director de continguts generals fins al 26 de març, tenia per convertir RTVE en un canal competitiu. "¿Com no ha de ser fàcil posar-se en el meu lloc? Soc jove i dinàmic. M’ho passo bé treballant, hi vaig caminant des de casa. No tinc problemes financers, soc un privilegiat", va assegurar Broncano la setmana passada al Festival de Vitòria. En total seran dues temporades per 28 milions d’euros. Prorrogables, això sí, segons l’empremta que deixi: "El programa està anant increïble. La nostra idea és que s’assembli el màxim possible [a La Resistencia], perquè està de puta mare".

Els seus rivals directes són El hormiguero i Babylon Show. El primer va començar el 24 de setembre del 2006 a Cuatro, on es va quedar fins al 2011, quan Antena 3 va adquirir-ne els drets. En total, fa 19 temporades que regna de dilluns a dijous gràcies a convidats d’alt voltatge com Will Smith, Pedro Sánchez, Paulina Rubio, Hugh Jackman, Elsa Pataky i Isabel Pantoja, que li va donar el seu màxim amb 4.783.000 teleespectadors. El segon, en canvi, es va presentar el 26 d’agost d’aquest any i no va tenir gaire eco. Al seu bàndol es troben Esperanza Gracia, Javier Sardà, Marta Torné, Paula Púa, Josie i Yolanda Ramos.

"La Revuelta està cridada a ser una alternativa en el model lineal. I, dins d’aquesta missió, Broncano es mou en terreny pedregós: ha de ser transgressor dins dels estàndards d’una televisió pública. Desbancar El hormiguero no és un objectiu factible a curt termini. Ara la seva prioritat hauria de ser aconseguir una audiència acceptable per continuar", manté Merce Moreno, periodista d’El Español. Per a això hauran de fer un programa a l’altura del seu predecessor, creatiu i desconcertant, que els permeti aportar socialment un punt de vista diferent. Un aspecte interessant, tractant-se de la corporació.

Buscar la viralitat

La viralitat és un dels seus forts. El seu equip ha demostrat l’habilitat per generar titulars en els mitjans, un avantatge que els adversaris no han sabut aprofitar amb la mateixa intensitat. I, quan ho han aconseguit, com en el cas de Motos, ha sigut per polèmiques de caire polític. "L’oferta de Latre és la més caòtica. I això pot jugar-li en contra, perquè la gent no vol veure això quan s’asseu al sofà a descansar. És qui més complicat ho té, però si Telecinco no manté la calma, no hi haurà manera de remuntar. Sabien que seria una lluita complicada", afirma Natalia Marcos, redactora d’El País.

Notícies relacionades

Arran de la sobtada cancel·lació de Sálvame i la recuperació a la desesperada de Gran Hermano, la cadena principal de Mediaset es troba estancada en un 8% de share diari. Una xifra molt allunyada dels anys en què rebia un 22%: "És comprensible que busqui una quota elevada per assegurar-se els anunciants. Per la seva banda, la prioritat de La 1 és millorar la seva imatge anquilosada".

Una de les virtuts d’El hormiguero és haver establert costum, un punt clau al qual la competència encara no ha arribat. Així ho destaca Esther Mucientes, crítica d’El Mundo: "Ho han aconseguit gràcies a una estructura ben definida. I, en especial, per les temàtiques que aporta cada membre. El seu objectiu, per tant, és mantenir el lideratge i, si pot ser, sent més espectacular. En qualsevol cas, és bo que hagin vist les orelles al llop, ja que els animarà a innovar. Tenen diners per fer-ho". Això deixa La Revuelta en un altre nivell: "Intentaran vendre les visualitzacions que han tingut per RTVE Play i la seva repercussió digital". Babylon Show, segons l’experta, és el que en sortiria més mal parat: "No tinc clar per què Telecinco ha entrat en aquesta batalla. Actualment no està complint i no sé què pretenen".