Nou rècord de l’escena catalana

Tres milions d’aplaudiments

Els teatres de Barcelona baten un rècord històric de públic en una temporada 2023-2024 que registra una recaptació de 92 milions d’euros. L’espectacle més vist va ser ‘Res és impossible’, del Mago Pop.

Tres milions  d’aplaudiments
3
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’escena catalana té motius per estar de celebració. Barcelona ha batut el rècord d’espectadors de teatre superant la xifra mítica de tres milions i registrant la millor temporada de la història del sector a Catalunya amb una recaptació de 92 milions d’euros (el 9% més que en la passada).

En total han sigut 3.020.710 espectadors, un 8,24% més que la temporada anterior (230.057 més), els que han omplert les butaques dels teatres catalans. Es tracta de màxims històrics, segons van anunciar ahir, a la sala Villarroel, l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca) i els Teatres Públics de Barcelona. Aquestes bones dades, que ja s’auguraven a principis d’any, milloren les registrades la temporada 2011-2012, quan es va batre el primer rècord de públic de la història del teatre a Barcelona.

Tres milions d’aplaudiments /

Un avenç contra la ignorància

Més dades del balanç ofert per la presidenta d’Adetca, Isabel Vidal, junt amb el vicepresident, Toni Albaladejo: el sector ha aconseguit un 61,6% d’ocupació més que la temporada anterior, s’han representat 1.235 nous espectacles (160 més), amb 13.035 funcions (517 més). L’espectacle que més localitats ha venut ha sigut Res és impossible, del Mago Pop, al Teatre Victòria. El prestidigitador, que el novembre passat rebia el premi Català de l’Any d’EL PERIÓDICO, va aconseguir congregar 200.000 espectadors i va liderar per segon any consecutiu el podi d’obres més vistes i aplaudides.

Al segon lloc del rànquing, apareix el musical The producers, d’Àngel Llàcer i Manu Guix, al Tívoli (100.400 espectadors). I en tercera posició Escape room 2, de Joel Joan i Héctor Claramunt, al teatre Comtal (95.800), seguit de Improshow (94.000) i Los chicos del coro (70.440). En sales de proximitat, els espectacles més vistos han sigut Fairfly, No et vesteixis per sopar i Austràlia.

Tres milions d’aplaudiments /

L’anunci d’aquestes xifres històriques arribava hores abans de la tradicional gala Catalunya aixeca el teló, que a la nit va donar el tret de sortida de la nova temporada en un espectacle a l’Auditori-Teatre de Sant Cugat del Vallès, dirigit per Paco Mir i amb Carme Conesa com a mestra de cerimònies.

Les dades reafirmen la consolidació de la dramatúrgia en català: del total d’espectacles exhibits, el 65% han sigut produccions catalanes, superant la xifra de 800 muntatges teatrals; el 54% dels espectacles vistos han sigut d’autors catalans (el 18%, de la resta de l’Estat, i el 27%, estrangers). El català s’ha representat en el 39% de les produccions, i el castellà, en el 30% (la resta van ser en altres idiomes o disciplines com la dansa).

Els teatres que van aconseguir més espectadors de pagament van ser, per aquest ordre, el Victòria (gairebé 300.000), el Coliseum, el Liceu, el Tívoli i el Poliorama (171.000). El millor mes per al teatre, amb una xifra de públic de 392.223 espectadors, va ser el desembre.

Davant d’autoritats com l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, el secretari d’Estat de Cultura, Jordi Martí, o Xavier Marcé, regidor de Cultura de l’ajuntament, Vidal va convidar a l’escenari el president honorífic d’Adetca i president del Grup Focus, Daniel Martínez de Obregón, que precisament va poder anunciar l’anterior rècord de públic, aconseguit enl2011-2012, quan estava al capdavant de l’entitat.

Martínez de Obregón va recordar que aquest èxit "no és circumstancial ni casual, sinó el resultat del treball constant i tenaç amb fites marcades com les accions Cap butaca buida o la campanya de Nadal". Va destacar "la tasca d’equip per aconseguir una amplísima cartellera que ha satisfet aquests tres milions d’espectadors, que han desitjat participar en una activitat cultural i un art com és el teatre" i va remarcar el que significa tenir, en un món de xarxes socials, tants espectadors "en silenci telefònic i foscor digital" durant tants minuts i "pendents del que passava a l’escenari". És "un avenç contra la ignorància", va concloure.

Més teatres i pressupost

Notícies relacionades

Vidal, que va reconèixer el treball de tots els agents del sector, va expressar la necessitat de comptar amb "més teatres oberts a Barcelona, amb un increment clar i contundent del pressupost de Cultura, no només del 2%, l’estatut d’artista, una excepció en els usos culturals i un sistema fiscal que doni incentius i seguretat jurídica".

Davant les bones xifres, Toni Albadalejo no va deixar de recordar també la iniciativa Cap butaca buida "un èxit que va superar totes les expectatives i va omplir els teatres de Catalunya" amb 55.000 espectadors, i que es repetirà la temporada que ara comença en la jornada del pròxim 22 de març del 2025.