CRÍTICA
La vida i el teatre com a acumulació de saber
A Funes, el memorioso Jorge Luis Borges va imaginar un personatge que patia la malaltia de recordar-ho tot, tot i que no li servia de res perquè no podia processar els records de manera lògica. El prestigiós i multipremiat dramaturg Juan Mayorga (El chico de la última fila, Silencio) elucubra en la seva nova proposta una misteriosa col·lecció els amos de la qual han trigat tota una vida a forjar, però, com Funes, no saben què fer de la ingent quantitat de coneixement acumulat. Sense fills, la parella d’avis busca una persona a qui llegar la seva herència. Una candidata arriba una nit disposada a passar l’examen i les cartes es reparteixen en un thriller de caires metafísics.
Juntament amb l’essència de Borges, el nou text també supura la densitat de les paràboles de José Saramago, i, com en el cas del portuguès, de vegades el laberint de les idees tapa l’emoció. De poc serveix l’esforç per crear uns diàlegs brillants que freguen el simbolisme: s’acaba imposant una ambigüitat molt Harold Pinter mentre el muntatge es perd en les seves prolongades escenes centrals. El complex equilibri, a més, s’esquerda en última instància amb la resolució de la trama a l’estil grec, de manera una mica abrupta i narrada pel missatger. Cal estar molt atent per no deixar escapar el sentit del que és explícit i també el que suggereixen les múltiples capes del rerefons filosòfic.
Davant de tanta condensació, la direcció del mateix Mayorga no facilita un desenvolupament fluid. A molts espectadors locals els pesarà l’afectació de les interpretacions, aquest tret tan propi de certa escena madrilenya amb les seves subratllades gestuals massa evidents. Això sumat a un repartiment poc unificat, que en alguns moments tendeix a la comèdia i en altres al clixé noir, acaba desorientant el públic. Tant el mític José Sacristán com la seva partenaire Ana Marzoa resulten molt més veraços en la complicitat natural de la part final que en el seu intent de semblar vells llunàtics a cop de fraseig monòton.
L’obra amaga una última galanteria que cus amb poesia tot el conjunt i posa sobre la taula algunes de les obsessions recurrents del teatre de Mayorga, la memòria i l’individu, en aquest cas enfrontat a la mort i a la voluntat de transcendir a través d’una col·lecció d’art. Un text sens dubte notable, ple d’idees penetrants, però d’una complexitat a què no acompanya la posada en escena.
‘La colección’
Notícies relacionadesDirector: Juan Mayorga
Teatre Tívoli, Barcelona
- Obligatori per llei La multa que et pot caure per no estar empadronat on vius
- Energies renovables El pàrquing de l’Alcampo de Sant Boi es transformarà en la instal·lació fotovoltaica més potent de l’àrea de Barcelona
- salut mental Els diagnòstics de TDAH entre els adults creixen en els últims anys
- Conflicte a Girona Una família denuncia que un home s’ha quedat d’ocupa en una casa que li van deixar a Llagostera
- LA VISITA BLAUGRANA AL COLISEUM Cinc anys amb un zero a Getafe
- Violència contra les dones Laura Palmer i la por que ens va quedar
- Transparència Hisenda vigilarà més les targetes: demanarà aquestes dades sobre els moviments
- Trump, la Lluna i més enllà
- Aquesta nit Gala dels premis Gaudí
- Premier league Haaland firma una inusual renovació amb el City fins al juny del 2034