‘El Pingüino’

Gàngsters a Gotham City

Els vuit episodis dibuixen un retrat psicològic d’un dels malvats més icònics del còmic

Parlem amb el director i productor Matt Reeves (‘The Batman’) sobre la minisèrie dedicada a aquest mític malvat, de nou encarnat per un irreconeixible Colin Farrell.

Gàngsters a Gotham City
3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ens pensàvem que coneixíem Oz Cobb, àlies el Pingüí. Al capdavall, n’anàvem sabent coses des de 1941, quan es va estrenar com a enemic de Batman en el número 58 de Detective Comics. A la pantalla havia tingut encarnacions tan icòniques com la de Burgess Meredith en la telesèrie dels anys 60 o la de Danny DeVito a El retorn de Batman, totes dues una part important de l’imaginari pop col·lectiu. I llavors va arribar el director Matt Reeves amb una crua reformulació del personatge en la pel·lícula The Batman del 2022: sense esmòquing, ni barret de copa, ni monocle, ni paraigua; amb un extra de virulència però també d’humor o, cosa que és el mateix, amb Colin Farrell passant-ho d’allò més bé.

Sortia en poques escenes i se’n mereixia un bon grapat, totes les que permet una minisèrie de vuit episodis com El Pingüino (Max, des de divendres), produïda pel mateix Reeves amb el soci habitual, Dylan Clark. L’acció arrenca poc després del final de The Batman, amb Gotham City (sobretot els barris menys privilegiats) destrossats per l’atac d’Enigma i el cap d’Oz, Carmine Falcone, assassinat. Tot plegat sembla una situació ideal per ascendir pel submon criminal i deixar de ser un simple empleat de qui es fan bromes per la manera de caminar per culpa d’un aparell ortopèdic molt pesant que li recobreix un peu tort.

Ressons de ‘Los Soprano’

Desenvolupada i capitanejada per Lauren LeFranc (Impulse, Agentes de S.H.I.E.L.D.), la sèrie no és tant un thriller fosc i grunge com un drama elèctric de gàngsters al més pur estil HBO (encara que en principi hagués de dur la marca Max): Los Soprano ressituada a Gotham City. "El que volíem des del principi era fer una sèrie HBO", ens explica Reeves. "Utilitzar els personatges d’aquest món per mirar de fer una aproximació original a una història en la més pura tradició de la casa. Tant de bo el personatge sigui tan interessant com Tony Soprano".

"En les històries clàssiques de gàngsters, l’afany és sempre bussejar per dins d’aquests personatges, mirant d’esbrinar què els condueix a aquests extrems en la seva ànsia de poder", diu Reeves a EL PERIÓDICO. "En el cas de Cobb, la foscor prové dels forats que amaga, de coses del seu passat i la seva experiència impossibles d’arreglar. Les seves parts trencades", afegeix. Segons apunta Dylan Clark, soci de Reeves, "estem davant un retrat psicològic profund del personatge. Per això no hi ha cameos del Bruce Wayne de Robert Pattinson. LeFranc tan sols volia treballar amb el Pingüí".

També estem davant un aparador de la versatilitat de Farrell: pot passar de sinistre a hilarant i d’hilarant a terrorífic en mil·lèsimes de segon. "Colin és, a més, una persona molt empàtica", diu Reeves. "Aconsegueix il·luminar la foscor del personatge de maneres que fan que hi empatitzis. Encara que no pensis a cometre els seus crims, és possible que arribis a entendre’l".

Amb tots els seus punts de comèdia negra, El Pingüino és la visió més tràgica del personatge fins ara: un recordatori que les persones ferides en fereixen d’altres. "És una sèrie sobre l’ascens del Pingüí i, alhora, una tragèdia. Perquè és fàcil veure que les ferides que té a dins no es curaran de cap manera. La vida no funciona així".

Notícies relacionades

Cristin Milioti roba escenes a Farrell, igual que Sofia Falcone, filla del mafiós Carmine i, segons el moment, ajudant o rival d’Oz. El seu punt llunàtic deixa sense aire. La nòvia ideal de la romcom (Cómo conocí a vuestra madre, Palm Springs) amagava dins seu un malvat espectacular. "És impressionant", diu Reeves sense exagerar. "El que Lauren buscava era agafar aquest personatge que vam descobrir en [el còmic] El largo Halloween i girar-lo d’alguna manera, redoblar-ne la intensitat. Quan comencem a fer proves amb Cristin, ens quedem sorpresos per la determinació amb què mirava de fer una cosa especial".

Un altre dels personatges clau és la mateixa ciutat, Gotham City. "No és el mateix veure una història a través dels ulls de Batman que fer-ho a través dels ulls d’Oz. Ara continuem caminant fins al final del carreró".