Club d’estil

Iris Apfel, la ‘influencer’ més longeva

Abans de morir, l’acolorida i extravagant dissenyadora va deixar escrit el seu llegat de vida i de moda en la seva autobiografia ‘Colorful’ (Libros Cúpula). El llibre reuneix més de 300 fotografies i diversos «manaments imprescindibles» que Apfel deixa a les noves generacions. 

Famosa pels seus vestits i les enormes ulleres, la seva màxima a la vida era «més és més i menys és un rotllo» 

Iris con su marido Carl Apfel, durante uno de sus viajes en la década de los 70.

Iris con su marido Carl Apfel, durante uno de sus viajes en la década de los 70. / IRIS APFEL / LIBROS CÚPULA

4
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El març passat moria a la seva casa de Palm Beach (Florida) l’empresària nord-americana, dissenyadora d’interiors i icona i creadora de moda Iris Apfel. Havia nascut a Queens, a Nova York, el 1921, i havia tingut una vida llarga i extraordinària, plena de color i extravagància, i plena d’èxits gràcies a la seva professió. Va treballar a la revista de moda Women’s Wear Daily i, juntament amb el seu marit, Carl Apfel, empresari tèxtil, el 1950 va fundar Old World Weavers, un negoci amb què va restaurar teles i mobles per a la Casa Blanca de nou presidents, des de Truman fins a Clinton.

Iris Apfel, la ‘influencer’ més longeva /

Tot i que li deien la Primera Dama de la Tela, al final va ser per la seva manera de vestir i no pels interiors que dissenyava. El 2005, amb 84 anys, va aterrar al món de la moda gràcies a l’exposició Rara Avis: The Irreverent Iris Apfel, que li va dedicar l’Institut del Vestit del Metropolitan Museum of Art de Nova York. A partir de llavors, no va parar d’aparèixer en reportatges a Vogue, Elle i Vanity Fair.

Iris Apfel, la ‘influencer’ més longeva /

"Sempre he vestit de manera diferent, i el meu estil no havia canviat gens respecte a feia 50 anys", reconeix la influencer silver més famosa a la seva autobiografia Colourful (Libros Cúpula), escrita de la seva mà poc abans de morir. "El meu llegat", com va anomenar el seu últim treball Apfel, reuneix més de 300 fotos personals i de l’arxiu de teles d’Affe. El volum també recull les lliçons de vida de la influencer més longeva del món.

Iris Apfel, la ‘influencer’ més longeva /

El millor dissenyador

Per a Apfel, "la millor dissenyadora del món és la natura". "Mira cap a dalt i cap a baix. Busca en les flors, les plantes, els ocells i els animals, fins i tot a l’oceà, per trobar les respostes. Tot és allà, esperant-nos", va deixar escrit la dissenyadora, molt reconeguda pels seus dots per a la superposició d’estampats i colors.

"Menys és un rotllo"

Famosa pels seus vestits verd pebrot, els seus abrics de color gerd, les seves boes de plomes turqueses i el seu fidel bastó, Apfel tenia una màxima: "Més és més i menys és un rotllo". El lema encara encapçala el seu perfil a Instagram, que sobrepassa els tres milions de fans que encara la segueixen després de la seva mort.

"Aquesta soc jo"

Sota el paraigua de la seva filosofia "sigues fidel a tu mateixa" i "porta coses que diguin: aquesta soc jo", la Dama de les Teles va fer d’un defecte una virtut. "Si he de portar ulleres... llavors portaré ulleres. Han de tenir presència". Les seves ulleres més conegudes van ser les rodones, de pasta negra, però en va col·leccionar centenars. De fet, quan va complir els 100, va llançar una col·lecció amb la firma Zenni que incloïa un centenar de muntures inspirades en el seu estil oversized, rodones, de colors cridaners i estampats atrevits.

"Mira en tecnicolor"

"El color és molt important, pot ressuscitar els morts" o "necessitem color perquè la vida pot ser molt avorrida", afirmava l’estilosa de Nova York, que va triar el color rosa per vestir-se de nòvia (la seva intenció era poder fer servir el vestit després del casament per a altres esdeveniments: "Si aguantes el temps necessari, tot torna a estar de moda", deixava anar astutament).

"Amb Gràcia"

Per a la desapareguda influencer, un look complet "ha de ser cridaner, atrevit i tenir molta gràcia". La fórmula perfecta, des del seu punt de vista: "Una mica de gosadia i una mica de gràcia. Allà és on entren en joc els tocs de color i els meus accessoris".

"Vestir-se ha de ser divertit"

L’empresària opinava que hi havia molta gent que s’obsessionava amb el que s’ha de posar i el que no. Deia que "vestir-se hauria de ser divertit. ¿Per què no s’ha d’entretenir la gent? Crec que la gent s’hauria de permetre una mica de creativitat... És una oportunitat per jugar".

"Envelleix però no t’avorreixis"

Per a l’estilosa empresària, la qüestió era que cal "disfrutar del viatge" de la vida. "Tendeixo a oblidar les coses desagradables o tristes. Em penedeixo d’algunes coses, però no té sentit obsessionar-s’hi. He treballat molt i m’he esforçat al màxim. No ho he fet tot perfectament i no crec que ho sàpiga tot. Si cometo algun error, intento arreglar-lo i passo pàgina. Visc en l’ara".

Notícies relacionades

"Tener estil és ser valent"

Deia la reina de l’estil que "és una qüestió d’actitud". I que, per tenir actitud, "cal tenir sentit de la individualitat. Has de saber qui ets i cenyir-t’hi (...). La gent ha d’apreciar la seva originalitat i no voler formar part del ramat". Per a això, la seva recepta és "aprendre qui ets, què t’agrada, què no t’agrada, amb què et sents còmoda, què sents, com reacciona la gent quan et veu i quant et molesta". En el seu cas, confessa: "Mai he intentat encaixar".