¿De l’agressió ecològica al silenci del cementiri?
Queixes pel so dels concerts, i de patis d’escoles, pistes esportives, terrasses, festes ancestrals, campanars, cants de galls i mugits de vaques. ¿Cap a on anem?

Público en un concierto del festival Cruïlla, en el Fòrum de Barcelona. /
El del Bernabéu és un episodi aparatós d’un pols, el de les molèsties per sorolls i excessos acústics, cada vegada més central. Potser és la gran batalla que decantarà cap a on anem. Les seves conseqüències seran importants, i no només en matèria de música en directe. Comporten una discussió de fons, sobre el tipus de societat i de marc de convivència que volem.
Avui el respecte per la bombolla individual es posa en primer pla (gent adulta, sobretot) i, alhora, i més després de la pandèmia, s’aprecia la interacció, la festa i el contacte físic més enllà de les pantalles (els joves, sí, tot i que no només). Dues pulsions legítimes en xoc frontal, un conflicte entre l’ego, que s’acull als drets individuals, i la consciència que vivim en comunitat i que hi ha coses que apel·len al bé general, tot i que a tu et fastiguegin.
Hi ha aquestes queixes pel volum dels concerts al Bernabéu, però també les que apunten als patis de les escoles, a les pistes esportives, a les terrasses, a festes ancestrals com la Patum de Berga o el carnaval de Las Palmas. Hi ha urbanites seduïts per l’adorable rusticitat dels poblets de muntanya que una vegada allà es rebel·len contra les campanades o els sorollets dels animalets. Fa uns mesos, França va aprovar una llei que va donar la raó als pagesos, que havien hagut de suportar fins a 18.000 denúncies pel cant dels galls i el mugit de les vaques (¡i l’olor dels estables!).
Notícies relacionadesEl daltabaix, per una llarga temporada com a mínim, de l’eventódromo del Reial Madrid pot causar empatia, o fins a simpatia, i potser una mica més vist des de Barcelona: l’error de càlcul gegant, la percepció de prepotència, la xifra desorbitada de concerts planificada..., i posar-te al lloc del veí la vida del qual es converteix en un infern. Però mirem de fugir dels extrems. Entre el suplici a què es pretenia sotmetre el barri a l’esmena total que, a Barcelona, s’observa en lemes com Stop concerts (no menys concerts no, no, cap) hi ha una distància, i caldria recórrer-la i mirar de trobar el punt just.
Em vaig trobar l’altre dia Jordi Herreruela, director del Cruïlla, i es preguntava: "¿Què volem, una Barcelona que tanqui a les deu de la nit, tots a dormir, o la ciutat és un espai d’intercanvi?". Per aquí va el debat. Els drets individuals s’han de tenir en compte, però també els col·lectius, i en algun moment caldria ser capaços de tolerar que els altres es diverteixin i, aquella nit en qüestió, excepcional, tu no.
- Tecnologia Whatsapp ja et permet saber si el teu missatge ha sigut llegit per una persona diferent del destinatari original
- La història d'amor de l'exbisbe de Solsona, Xavier Novell, i Sílvia Caballol es convertirà en una sèrie de televisió
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- L’euroordre contra Puigdemont
- Les obres de la Sagrera obliguen a destapar un altre cop la vil·la romana enterrada
- Aquesta és la ciutat on millor es menja d'Espanya, segons Dabiz Muñoz
- Vins Mas Pòlit celebra els seus 450 anys d'història lligats al vi i a l'Empordà
- Televisió ‘Les tortugues ninja’ tornaran l'11 d'abril a 3Cat 30 anys després
- DAVANT DEL COMITÈ DE COMPETICIÓ L’Osasuna presenta recurs per «alineació indeguda» d’Iñigo Martínez amb el Barça
- Mobilitat ferroviària Una avaria deixa sense servei 140 quilòmetres i 26 estacions de la línia R3 de Rodalies durant tres hores