L’univers Rosalía en una enciclopèdia

La periodista Marta Salicrú ha condensat al llibre ‘Rosalía de la A a la Z’ a l’obra i la figura de l’autora de ‘Motomami’ a través d’un centenar de conceptes.

Rosalía en uno de sus primeros videoclips, de orgullosa estética poligonera.

Rosalía en uno de sus primeros videoclips, de orgullosa estética poligonera. / EPC

4
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Pocs dies més precisos per publicar un llibre sobre Rosalía que ahir, 25 de setembre del 2024, data que coincideix amb el 32 aniversari de la diva catalana, amb l’estrena d’una nova i preciosa balada de l’artista (junt amb Ralphie Choo) Omega i que també és un dia de ressaca i conversa sobre la cloenda de la Mercè que, d’alguna manera, ella va protagonitzar amb el seu playlist per al Piromusical. Tot això, és clar, amb la seva justa atenció mediàtica, aspecte que a la periodista Marta Salicrú (responsable de Radio Primavera Sound), que s’ha submergit en l’univers de l’estrella de Sant Esteve Sesrovires per escriure l’enciclopèdia Rosalía de la A a la Z (Libros Cúpula), la va arribar a desconcertar. "Si Rosalía fumant en un pàrquing mou rius de tinta... ¡Potser de retruc em tocarà una mica d’aquesta atenció!", recorda Salicrú que va pensar en ple procés de documentació del llibre.

Rius de tinta en diaris, revistes, xarxes socials – "el fet que sigui una artista que arribi a un gran públic i que, a més, el que faci tingui un gran valor artístic la converteix en algú molt interessant per als mitjans"– que fins ara, més enllà del retrat polièdric publicat el 2021 La Rosalía: ensayos sobre el buen querer (Errata Naturae), no s’havien traduït en un llibre canònic que esmicolés la seva obra i la seva figura. Així, l’editorial va proposar a Salicrú, testimoni del creixement de l’artista des de la seva condició de periodista musical, fer-ho en un format gens casual: un diccionari de conceptes que nodreixen l’obra de la cantant i compositora catalana. "Estem en un període d’espera fins al següent àlbum, es compleix la primera dècada de la seva carrera amb el colofó d’haver arribat a la projecció internacional que ja té... Era un bon moment per fer-ho", considera la periodista.

Una dècada frenètica

I el joc, el format, l’hi va servir amb safata la mateixa Rosalía amb la inclusió de la cançó Abcdefg al seu tercer disc Motomami. Recordin, aquella en què repassava l’abecedari i feia lliscar algunes paraules que li passaven pel cap. Salicrú, doncs, va esculpir textos curts en els quals condensa la substància d’una dècada frenètica. L’escrupolós Excel que manejava l’autora per no perdre’s entre conceptes va quedar reduït finalment a un centenar. "És un bon format per interpel·lar la part del seu públic més jove, a qui un llibre d’assaig se’ls podria fer més feixuc", afegeix Salicrú, encarregada de posar llum en aquest univers mutant d’una artista en contínua metamorfosi i amb un llenguatge propi –incorporant argot d’aquí i d’allà– que la defineix. "Amb la seva obra musical crea diferents mons, que tenen llenguatges específics, i un va substituint l’altre. A Los Ángeles tenia un llenguatge, a El Mal Querer un altre... Però a Motomami hi continua havent coses dels llenguatges anteriors. A cada pas que fa, a cada nou món que cregui, s’emporta parts dels altres que ha anat creant", comenta l’autora.

Papallona

La periodista té clar els conceptes presents al llibre que millor defineixen Rosalía, i tots, d’alguna manera, ens condueixen a l’inconformisme, a l’ambició i, en definitiva, a aquest símbol de la papallona que va utilitzar a Motomami: A d’Aprenentatge, K de Keep Working L de Llibertat, R de Risc i T de Transformació.

Aturem-nos en el risc, just en aquell moment en què d’altres calculen i reculen per no marejar o perdre seguidors. "Ella és una artista que segueix una visió, paraula que utilitza moltes vegades per referir-se a allò que la guia. M’agrada veure-la com una artista visionària que ens porta als que l’escoltem a una avantguarda, a un lloc on nosaltres encara no estem com a audiència però que quan l’escoltem ens recordem que sí que estàvem preparats per a això. No és tant que avanci tendències, sinó que abraça una tendència quan estem preparats per abraçar-la i encara no ho sabíem. El risc és essencial per entendre el tipus d’artista que és", amplia Salicrú.

I una de les grans aportacions de la cantant a la música ha sigut, precisament, una manera de treballar que es pot veure en generacions joves que treuen el cap. "Treballar l’obra musical com un tot multidisciplinari és una cosa que estem veient amb nous artistes", comenta Salicrú.

Notícies relacionades

L’àmplia radiografia Rosalía de la A a la Z no es queda en l’aspecte artístic, per què ha fet això o allò altre o en el que va pensar a l’hora de fer una determinada cançó, ja que hi ha pinzellades històriques imprescindibles i també personals –P de Pilar, sobre la seva mare i la seva germana–.

Segurament d’aquí un temps aquesta enciclopèdia, gràcies a Déu –que té entrada al llibre–, necessitarà una segona edició. Déu –o en el seu defecte l’editorial– dirà.

Temes:

Rosalía