Romà: "La CCMA costa a cada ciutadà menys que el 2010"

La presidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals detalla els canvis i la transformació que està vivint l’ens públic per fer front a les demandes dels catalans.

Romà: "La CCMA costa a cada ciutadà menys que el 2010"
4
Es llegeix en minuts
Alba Giraldo
Alba Giraldo

Redactora

ver +

¿La Patrulla Peluda? ¿La Quisso Patrulla? ¿La Patrulla Lladruc? Aquest és l’últim debat que 3Cat ha portat a les xarxes socials davant la imminent arribada de la sèrie infantil Patrulla Canina al canal SX3. "La filosofia de com conceptualitzem els continguts actualment és interactuar constantment amb la comunitat", va dir dijous Rosa Romà, presidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), en una entrevista amb Albert Sáez, director d’EL PERIÓDICO, durant l’últim Afterwork a la Casa Seat. La indústria audiovisual catalana ha viscut una profunda transformació els últims dos anys, quan Romà es va posar al capdavant de l’ens públic. Dins d’aquest projecte va néixer 3Cat, la primera plataforma de streaming en català que ja suma més d’un milió d’usuaris registrats. "Hem volgut posar els continguts i la ciutadania al centre, no els mitjans, i després pensar en la millor manera de distribuir-los per arribar a l’impacte més gran", va assegurar la presidenta, publicitària de formació.

"La plataforma és una de les maneres en què distribuïm continguts, però ho continuen sent la televisió i la ràdio, i també aplicacions externes com Youtube o Spotify", va apuntar la directiva. En l’últim any i mig, la corporació ha actualitzat els seus models d’organització per poder fer front a aquesta transformació en la producció. "Seguim en ple procés de canvi. En les pròximes setmanes anunciarem la transformació dels informatius", va confirmar Romà, una de les àrees més complexes d’adaptar als canvis constants, ja que ha de continuar garantint "el dia a dia" i la "immediatesa amb la vocació de servei públic i el rigor que se li exigeix".

Canvis importants

Aquests canvis ja han arribat de la mà de la plataforma de streaming gratuïta 3Cat, però també a través de la tornada del Super3, el canal infantil, reanomenat com a SX3, o l’aposta per l’emissió de grans esdeveniments esportius, com la Champions femenina de futbol. No obstant, el gran repte de la corporació catalana continua sent oferir continguts per a tots els estrats socials: "Hem d’arribar al públic infantil, i també a la gent gran que veu la televisió com una forma de cohesió amb el món, o tota la gent que acaba d’arribar a Catalunya i s’ha d’involucrar en una societat en la qual no coneix els actors culturals".

El consum de la televisió per persona i per dia ha anat disminuint de manera progressiva en els últims anys. "Les alternatives són moltes i el temps és limitat. Competim amb altres mitjans que resten minuts de consum, com les plataformes i els videojocs", va reflexionar la presidenta. No obstant, Romà considera que els grans mitjans convencionals encara tenen la capacitat d’atraure grans masses de públic a una hora concreta davant de la pantalla. Un altre dels grans desafiaments de l’ens públic és poder garantir tots aquests canvis sense augmentar els pressupostos. "La CCMA costa a cada ciutadà en aquests moments uns 45 euros, menys del que li costava el 2010", va dir Romà. "Hem creat l’aposta digital sense incrementar personal, cosa que ha comportat una reorganització interna per absorbir uns volums de feina que s’han triplicat", va afegir.

Aposta pel català

Notícies relacionades

Una altra important font d’ingressos és la publicitat. La televisió pública espanyola va decidir eliminar els anuncis en les seves emissions fa més de 15 anys, però TV3 i Catalunya Ràdio els segueixen mantenint, un fet que de vegades ha generat debat. "Això permet que el cost dels mitjans públics per a la ciutadania sigui més baix", va assegurar la presidenta, que matisa que qualsevol canvi en aquest sentit hauria de ser aprovat des del Parlament i no des de la mateixa corporació. Quant als continguts audiovisuals vinculats a l’entreteniment, la CCMA aposta per la col·laboració publicoprivada, amb una inversió de gairebé 230 milions d’euros en la seva creació.

"El mercat internacional suposa una gran competència, per la qual cosa la nostra clau és fer-ho en llengua catalana. Els continguts en català en plataformes i xarxes són escassos. Si no ho fèiem nosaltres, no ho faria ningú", va exposar Romà. Així mateix, va manifestar que la llengua no ha suposat mai un fre perquè les persones que no parlen l’idioma accedeixin als seus productes audiovisuals: "Sabem que hi ha gent de fora de Catalunya que veu en versió original Crims, per exemple. El que pot ser un fre és la qualitat dels nostres continguts", manifesta. ¿I el procés independentista ha suposat un obstacle? "Les retallades en els serveis públics ens van fer una empresa menys atractiva respecte a altres competidors, però les diferents apostes que estem fent ara demostren que la demanda hi és, sense importar el color polític d’aquesta ciutadania", va reflexionar.