10 pel·lícules imprescindibles de Sitges 2024

10 pel·lícules imprescindibles de Sitges 2024
5
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El programa del festival de Sitges és, un any més, un inabastable mostrari del fantàstic en les seves més variades formes, de l’exploitation de temps passats (no, Alien 2 no és en realitat Aliens) a l’autoria amb visió de futur (especialment present a la secció Noves Visions, gairebé un festival en si mateix al marge de l’esdeveniment principal). Obrir-se pas a les seves denses graelles pot ser terrorífic, o com a mínim, generar certa ansietat: massa pel·lícules, massa poc temps, un pressupost moltes vegades limitat... Aquí proposem una selecció de 10 títols, 9 pel·lícules i una sèrie que no haurien de decebre gairebé ningú. I si no n’hi interessa cap, no passa res: hi ha programa de sobra per triar la seva pròpia aventura.

‘Timestalker’ - ALICE LOWE

Després de l’assassina embarassada de Prevenge, l’actriu, guionista i directora Alice Lowe ha tornat a idear una heroïna atípica i donar-li vida: una dona que s’enamora de l’home equivocat (Aneurin Barnard) i que es reencarna i enamora d’ell una vegada i una altra. Una comèdia romàntica tan acolorida com temàticament fosca, confirmació del nul interès de Lowe per fer pel·lícules que ja s’han vist, d’aquelles que no inquieten ningú. És només una de les tres del programa en què apareix l’actor còmic Nick Frost, receptor d’una Màquina del Temps. Dijous 3, Prado, 8.30 h. Divendres 4, Prado, 22.45 h.

‘La sustancia’ - CORALIE FARGEAT

L’autora de Revenge torna amb un body horror satíric sobre la pressió estètica que pateixen les dones i, més en concret, les d’una certa edat, com la celebritat en decadència a la qual encarna Demi Moore. Acabada d’acomiadar del seu programa d’aeròbic per ser, segons un productor anomenat Harvey, massa gran, decideix provar un innovador sèrum que l’hauria de convertir en una versió més perfecta de si mateixa. Per descomptat, el miracle només pot tenir algunes contraindicacions. Sensació del passat festival de Cannes, del qual va sortir amb premi al millor guió. Divendres 4, Auditori, 9.00 i 19.15 h. Dissabte 5, Prado, 20.45 h.

‘Exhuma’ - JANG JAE-HYUN

La pel·lícula més taquillera de l’any a Corea del Sud, seguida molt de prop per la també programada al festival de Sitges The Roundup: Punishment. Una xamana i el seu aprenent són contractats per una família rica de Los Angeles per investigar l’estranya malaltia que afecta el seu nounat. Fanàtics del malson ocultista El extraño, de Na Hong-jin: no us ho penseu dues vegades. Divendres 4, Tramuntana, 14.30 h. Dissabte 5, Auditori, 19.30 h.

‘El baño del diablo’ - VERONIKA FRANZ I SEVERIN FIALA

Franz i Fiala (Goodnight mommy, La cabaña siniestra), mestres d’un terror psicològic dominat per la paranoia, s’inspiren en fets semiocults de la història europea del XVIII per tornar a glaçar la sang de l’espectador. Una dona, Agnes (Anja Plaschg, l’artista musical Soap&Skin), es casa amb un home que coneix poc i es veu abocada a un calvari. Pel·lícula no del tot recomanable per a amants dels nens o pares, sobretot pares recents. Qui avisa no és torturador. Dissabte 5, Tramuntana, 8.30 h. Diumenge 6, Auditori, 22.30 h. Dilluns 7, Prado, 8.15 h.

‘Rich flu’ - GALDER GAZTELU-URRUTIA

Galder Gaztelu-Urrutia va sortir amb premi del festival de Toronto i, després, el de Sitges (per partida quàdruple, incloent millor pel·lícula) amb El hoyo, distopia social sobre una presó amb centenars de nivells i un únic tiberi de menjar diari; aquests dies s’estrena a Netflix la seva segona part. Aquesta tercera sàtira del director sobre l’estratificació, en la qual només els rics pateixen un virus, està filmada en anglès amb repartiment de veritable luxe: Mary Elizabeth Winstead, Lorraine Bracco, Timothy i també Rafe Spall... Diumenge 6, Tramuntana, 8.15 h, i Auditori, 20.00 h.

‘A different man’ - AARON SCHIMBERG

Una de les sorpreses de l’últim festival de Sundance va ser aquesta comèdia negra existencial sobre un introvertit actor (Sebastian Stan, Soldat d’Hivern a l’UCM) que, després de ser curat de la seva neurofibromatosi i creure que, per fi, començarà una nova vida, es veu obsessionat i superat per un altre actor amb l’esmentada malaltia (Adam Pearson, inoblidable a Under the skin, juntament amb Scarlett Johansson). Tot sembla indicar que aquí trobarem el duel interpretatiu més sorprenent de l’any. I el tercer vèrtex d’un curiós triangle és Renate Reinsve, grandiosa (anti)heroïna de La peor persona del mundo. Diumenge 6, Tramuntana, 10.30 h. Dilluns 7, Auditori, 22.45 h.

‘Ghost Cat Anzu’ - YÕKO KUNO I NOBUHIRO YAMASHITA

Filmada primer en imatge real i després traslladada a l’animació a través de la rotoscòpia, aquesta hereva espiritual d’El viatge de Chihiro explica la història d’una nena d’onze anys, la Karin, deixada en mans del seu avi monjo, que comparteix un temple rural amb un gat fantasma de gran mida. Tot apunta a viatge amb encant, malgrat un ritme, pel que sembla, una mica irregular. De la música, segurament màgica, se n’encarrega Keiichi Suzuki, compositor de Tokio Godfathers i de la versió en imatge real d’Uzumaki, entre altres. Diumenge 6, Auditori, 13.45 h. Dilluns 7, Prado, 13.15 h.

‘Strange darling’ - JT MOLLNER

Rodat (bravo) en atractius 35 mm, aquest recargolat thriller del director d’Ángeles y forajidos segueix un home (Kyle Gallner) i una dona (Willa Fitzgerald, una presència habitual en les modernes sèries de terror) l’embolic d’una nit dels quals deriva en un perillós joc del gat i el ratolí. Com menys se’n sàpiga, millor, de manera que aquí deixarem d’explicar i ens limitarem a assenyalar que està explicada amb estructura no lineal. «Una astuta obra mestra», en paraules de l’entusiasta Stephen King, que de vegades s’equivoca, però moltes altres vegades s’emociona amb tot el motiu. Sempre sap inocular la curiositat malsana. Dimarts 8, Tramuntana, 10.45 h, i Auditori, 23.30 h. Dimecres 9, Auditori, 8.15 h.

‘Daniela forever’ - NACHO VIGALONDO

Notícies relacionades

Una vegada més, el director d’Extraterrestre i Colossal se serveix de contextos i idees de ciència-ficció per indagar en les emocions més terrenals. En aquest cas, com en un episodi no filmat de Black mirror, segueix un home (Henry Golding) convidat a participar en un assaig clínic que li permetria reprendre la relació amb la seva difunta nòvia (Beatrice Grannò, vista en la segona temporada de The White Lotus) en els seus somnis. Dimarts 8, Auditori, 8.15 i 21.00 h. Dimecres 9, Prado, 8.15 h.

‘Cuckoo’ - TILMAN SINGER

Sis anys després de la visceral Luz, l’alemany Tilman Singer torna amb un híbrid de terror i comèdia que, pel que sembla, desborda inventiva formal i deliri argumental. Una adolescent (Hunter Schafer, la Jules d’Euphoria) es muda als Alps alemanys amb la nova família del seu pare (Marton Csokas), el cap del qual (el sempre fabulós Dan Stevens) l’inquieta des del primer moment. Dimecres 9, Auditori, 17.00 h. Dijous 10, Prado, 8.15 h.