MÚSICA CLÀSSICA

Mompou, Gershwin i Ravel estrenen l’acústica de l’Auditori

Les obres per millorar el so han tingut un cost de mig milió d’euros

L’OBC arrenca la seva temporada aquest cap de setmana amb la soprano Núria Rial, el pianista Lucas Debargue i l’Orfeó Català en una sala simfònica renovada per millorar-ne la projecció sonora.

Mompou, Gershwin i Ravel estrenen l’acústica de l’Auditori
3
Es llegeix en minuts
Pablo Meléndez-Haddad

Música del segle XX per provar una sala del segle XXI. L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) inaugura aquest cap de setmana la temporada musical de l’Auditori de Barcelona amb una selecció de cinc cançons de Frederic Mompou orquestrades expressament per a l’ocasió per Albert Guinovart.

La primera convocatòria del curs de l’OBC –patrocinat per EL PERIÓDICO–, sota la direcció del seu titular, Ludovic Morlot, comptarà amb la soprano Núria Rial en les cançons del compositor català, primera etapa d’un programa "ideal per provar la nova acústica de la sala", segons va afirmar en roda de premsa el director de l’Auditori, Robert Brufau, amb referència a les obres de millora a què ha sigut sotmesa la Sala Pau Casals. Amb un cost de mig milió d’euros, s’han incorporat una trentena de plafons de fusta de diverses dimensions i formes en punts estratègics de l’escenari, del sostre i de la platea que ajudaran a la projecció del so i que els músics se sentin millor entre ells.

Brufau es va mostrar tan optimista amb els resultats que va afirmar que, "sens dubte, ara aquesta és la millor sala simfònica no només de la ciutat, sinó de tot el país", orgullós d’inaugurar unes reformes que arriben quan l’Auditori ha celebrat, el març passat, els seus primers 25 anys de vida. Ludovic Morlot va apuntar que quan va visitar per primera vegada la immensa sala simfònica de l’Auditori, amb capacitat per a més de 2.200 espectadors, el va impressionar molt. "Però a l’escenari entre els músics no ens sentíem bé; espero que aquestes reformes hagin solucionat el problema. El canvi no serà gaire evident per al públic però sí per als intèrprets", va assegurar.

Concert inaugural

Mompou i Rial s’encarregaran d’estrenar la nova acústica, però el programa també inclou dues peces capitals del segle XX de diferent estil i format. Primer se sentirà la popular Rhapsody in Blue, de George Gershwin, amb el francès Lucas Debargue al piano, per concloure amb el compositor fetitxe del mestre Morlot, Maurice Ravel, de qui s’oferirà el seu espectacular ballet Daphnis et Chloé (1912, 2020 rev. John Wilson), una obra molt poc programada al complet, "ja que solen interpretar-se les suites" que Ravel va realitzar posteriorment, va indicar el titular del conjunt sobre aquesta obra, que va néixer d’un encàrrec de Diàguilev per als seus Ballets Russos.

Notícies relacionades

Ravel continua sent un nom habitual en la programació de l’OBC des que Morlot va ser nomenat titular, i aquest curs continuarà el projecte de la gravació de sis CD del geni musical francès. El ballet que s’oferirà aquest divendres, dissabte i diumenge entrarà a l’estudi al desembre, així com, al final del curs, es gravarà l’òpera raveliana en un acte L’heure espagnole, punt final d’una temporada que Robert Brufau va afirmar sentir com a "molt il·lusionant". "Amb el concert inaugural també estrenem el nostre nou relat artístic Contranatura, que se centra en la mirada de la creació artística davant la natura". El director de l’Auditori va remarcar que, a més dels 24 programes que oferirà l’OBC, "proposem sis festivals, 16 estrenes absolutes i onze encàrrecs".

En la seva tercera temporada com a titular, Ludovic Morlot es va mostrar entusiasta davant la nova acústica i els canvis en l’orquestra, ja que s’hi han incorporat nous músics. En aquest curs hi haurà unes cinc setmanes d’audicions destinades a cobrir diverses places. "I per doblar els solistes de corda, que era un dels nostres objectius", va apuntar Brufau.