Dansa

Marcos Morau uneix flamenc i fotografia al Liceu amb ‘Afanador’

«Era un risc. Podia fracassar o triomfar, però ha sortit bé», diu el creador

El sol·licitat creador de La Veronal debuta al Gran Teatre amb una peça interpretada per 34 ballarins del Ballet Nacional d’Espanya, que s’hi estarà des d’avui fins al 17 d’octubre.

Marcos Morau uneix flamenc i fotografia al Liceu amb ‘Afanador’
3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Marcos Morau, aclamat creador de La Veronal, debuta al Liceu amb Afanador, obra inspirada en el flamenc i interpretada per 34 ballarins del Ballet Nacional d’Espanya, que dirigeix Rubén Olmo. Estrenada a la Mestranza de Sevilla el 2023 (també es va poder veure al Teatro Real), la peça s’inspira en les sessions fotogràfiques que van donar lloc a Mil Besos i Ángel Gitano, dos llibres de Ruven Afanador, reconegut artista colombià.

El contrast entre el blanc i el negre domina aquesta peça. Cada escena ha sigut creada a partir d’una icònica imatge del fotògraf, que pren vida amb moviments que van més enllà de la dansa espanyola. Si alguna cosa aporta Morau a la coreografia és una visió més moderna i oberta, més pròxima al seu estil que al del flamenc i de la dansa espanyola. L’esperit de tots dos subsisteix en aquesta peça que ofereix una mirada diferent també en la música. La banda sonora integra des de sons electrònics fins a cants com la seguidilla.

No gaire ben rebuda pels puristes però sí pel gran públic, Afanador ha suposat un desafiament per als ballarins. No va ser fàcil per a ells aproximar-se al llenguatge i a altres codis coreogràfics com el kova, marca de La Veronal, i a la dansa contemporània. Ha sigut un revulsiu, un ardu treball que arriba rodat a Barcelona després d’haver-se vist ja a Sevilla, Madrid i València. "Sortir de la zona de confort i enfrontar-se al que és desconegut sempre és un risc. Podia fracassar o triomfar però ha sortit bé. Va ser molt bonic que Rubén del Olmo, el director del Ballet Nacional d’Espanya, confiés en mi", assegura Morau.

Més suport institucional

A Europa Morau ha arribat a un estatus impressionant. Se’l rifen els millors teatres i coliseus, que li ofereixen mitjans i possibilitats, cosa que no li passa a Barcelona, la ciutat que va donar ales a aquest inquiet creador valencià. Fa anys que sol·licita més suport a la dansa. "Amb 42 anys he aconseguit ocupar un lloc al món i ser respectat, però a casa em sento desprotegit", assenyala. "Tinc tot el suport a Europa, propostes interessants, però aquí, on va néixer La Veronal, no troba suport institucional. "Portem el nom de Barcelona i Catalunya a tot arreu però continuem treballant per projecte, ficats en la mateixa lluita que vam aprendre arran de la crisi del 2008."

Morau aspira a poder fer alguna cosa per la dansa a Barcelona, on només hi ha una companyia pública, recorda, IT Dansa. Dependent de la Diputació de Barcelona, com l’Institut del Teatre, al qual està unida, dona sortida a joves ballarins. "La majoria se’n va fora perquè aquí no hi ha companyies estables. La gent del teatre i de la música estan més protegits", assenyala.

Notícies relacionades

A la capital catalana Morau comparteix local i oficina amb Sol Picó, té dos projectes estables a Berlín i Milà i aviat n’afegirà un de tercer que anunciarà al gener. La seva intenció és enfortir el talent que hi ha a casa. Però fa anys que demana canvis que no arriben. "A Catalunya sempre tens la sensació que els de fora són millors. S’han de protegir les companyies independents i generar nous públics".

Per Morau acostar-se a la dansa espanyola i el flamenc ha sigut una gran aventura en la qual ha descobert dos ballarins molt especials: Albert Hernández i Irene Tena, tots dos barcelonins. Ells protagonitzen un duo a Afanador. Els dos intèrprets ja tenien en marxa el seu propi projecte artístic, La Venidera, una plataforma des d’on volen donar curs a la seva creativitat amb les arrels en el flamenc però amb una mirada molt àmplia cap a altres estils.