Els Reis presideixen la gran festa del 75è aniversari
El premi literari va tornar a congregar a Barcelona una àmplia representació de polítics, escriptors i figures televisives.

A la Barcelona de postguerra i amb un capital de 100.000 pessetes, José Manuel Lara i la seva dona, María Teresa Bosch, van fundar el 1949 l’editorial Planeta. Li van posar aquest nom perquè a Lara, andalús d’El Pedroso (Sevilla), no se li acudia "res més gran". No anava desencaminat. 75 anys més tard, els Reis van presidir ahir a la nit al MNAC i per quarta vegada l’entrega del Planeta. L’última vegada que vam veure Felip i Letizia a la festa de l’editorial que avui lidera el mercat editorial espanyol va ser el 2020, en temps de mascareta, quan es va revelar qui hi havia darrere del pseudònim Carmen Mola.
Aquesta edició va servir per constatar la tornada del que els cronistes polítics anomenen "normalitat institucional", amb la presència del president Salvador Illa. L’últim president que va acudir al guardó va ser, de fet, Carles Puigdemont, abans de canviar de codi postal de manera una mica abrupta. Va ser el 2016, en què va coincidir amb els Reis, la llavors vicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría, Ana Pastor i Santi Vila. Ha passat el temps.
Felip va tenir paraules de record per a Antonio Skármeta, l’escriptor xilè mort ahir, guanyador del Planeta el 2003. També va elogiar la trajectòria del grup liderat per Creuheras. "El Planeta aconsegueix, any rere any, que es parli de llibres; que la invitació a la lectura ocupi el lloc que mereix en la nostra actualitat. Aquesta és, per si sola, una gran notícia, ja que com va dir Vargas Llosa, al recollir, el 2010, el Nobel de Literatura, ‘aprendre a llegir és el més important que m’ha passat en la vida’", va afirmar. "La lectura és essencial per formar ciutadans lliures. Llegir dona forma a la nostra imaginació, a la nostra comprensió del món, al nostre esperit crític".
Notícies relacionadesEls Reis van arribar a la Sala Oval flanquejats per Illa (assegut en el sopar a la dreta de Felip), els ministres Jordi Hereu i Ernest Urtasun i l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni. El primer a trepitjar la catifa blava va ser l’amfitrió, el president del grup, José Creuheras i la seva dona, Columna Martí. Després van desfilar els escriptors: els primers, l’acadèmica Carme Riera i Juan Trejo, i després un llarg degoteig d’explanetaris com Sonsoles Ónega, Eva García Sáenz de Urturi, Cristina Campos (amb el seu marit Jaume Balagueró) i Manuel Vilas. També Juan Manuel de Prada, Marta Robles, Vanessa Monfort, Marcos Chicot amb Carme Chaparro, Dolores Redondo i César Pérez Gelida, Ángel Martín i Henar Álvarez en tàndem, Pilar Eyre, els Carmen Mola, María Dueñas, Ayanta Barilli i Nieves Herrero.
També hi van ser Júlia Otero, Luis del Olmo, Matías Prats i Mónica Carrillo, Gonzo, Mamen Mendizábal i José Yélamo. Ni María del Monte, acompanyada de la seva dona, s’ho va voler perdre.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Pòdcast a Youtube José Elías, sobre el gran problema dels joves: «O espavilen o vindrà…»
- Futbol Thiago Alcántara, Jordi Alba i l’exlíder local d’ERC postulen precandidatura conjunta a la presidència del CE l’Hospitalet
- Les enemigues de l’‘hamami’
- Aquest dilluns 24 de març Un autocar salva una menor sota un pont de l’AP-7 després d’un intent de suïcidi
- Ple al Parlament El Govern assegura que el traspàs de Rodalies servirà perquè els trens funcionin millor
- Mobilitat ferroviària El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei
- Finances Catalunya aprova la pujada de la taxa turística, però estudiarà que no s’apliqui per igual a tots els municipis
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Vandellòs presenta al·legacions contra el projecte de construcció d'un magatzem nuclear