CRÍTICA
Una elèctrica cerimònia curativa

Nick Cave no girava amb la seva banda The Bad Seeds des del 2017, quan va presentar als escenaris el repertori de Skeleton tree (2016), el seu primer disc després de la mort accidental del seu jove fill Arthur. Vuit anys després d’aquella obra embruixadora, continua lidiant amb el dol en el recent Wild God però aquesta vegada el sentiment és una mica menys fosc, es dona marge a l’optimisme i es busca l’extàsi més que la cabòria.
En aquest últim àlbum es torna a notar, al contrari que en l’eteri Ghosteen (2019), el conegut múscul de la banda, i en directe al Palau Sant Jordi dijous a la nit, aquest poder aclaparador tan sols es va duplicar, exercint com una espècie de massatge sònic per al públic que gairebé va omplir unes tres quartes parts del recinte. Al centre de la cerimònia curativa, un Cave entregat i carismàtic com es podia esperar, potser fins i tot més animat que en altres ocasions. Líder i equip, amb el violinista Warren Ellis com a jugador més valuós, van ser climàtics ja des de l’inici amb Frogs, aquella cançó sobre observar les granotes i admirar la seva capacitat per continuar saltant, saltant sense parar, "sorpreses per l’amor, sorpreses pel dolor". Presidint l’escenari, per sobre de la banda, un cor de quatre veus que va afegir apropiada energia gospeliana a aquesta experiència religiosa.
Després de les noves Wild god i Song of the lake va arribar el rescat d’una cançó, va recordar Cave, "rematadament antiga": O children d’Abattoir blues/The lyre of Orpheus (2004), sobre "la nostra incapacitat com a adults per protegir els nostres fills". El dol ja estava allà abans que arribés seriosament. Fase seriosa de catarsi, a continuació, amb un parell de clàssics (del crescendo) com Jubilee Street i l’esfereïdora i cinematogràfica (no només pel joc de paraules del títol) From her to eternity en la qual Ellis va treure un bramul distorsionat del seu violí amb els pedals. Als fans de tota la vida van ser dirigits un altre parell de rescats inevitables: Tupelo el seu homenatge a Elvis i John Lee Hooker, o a prop del comiat The mercy seat’. I per als serièfils Red right hand clàssic del 1994 reformulat com a tema principal de Peaky Blinders.
De figura joiosament sinistra que podia cantar temes de terror, Cave ha passat a ser un oracle, un as de guia, un guru per a aquells que volen aprendre a viure amb les absències i continuar trobant una mica de goig en el dia a dia. Va quedar clar amb la seqüència que va ser d’aquella oda a la connexió anomenada Conversion ("¡sou preciosos!") a una demolidora I need you passant per Bright horses i Joy aquesta nova cançó en la qual un noi en flames, un fantasma adolescent, diu allò de: "Ja hem tingut tots prou tristesa, ara és moment d’alegria".
Per al bis va quedar la groovy però de dol O wow o wow (How wonderful she is) dedicada a Anita Lane, desapareguda fa tres anys, la que va ser la seva sòcia creativa i parella en temps formatius. I al tancament d’aquesta edició almenys una altra cançó de plorar però menys The weeping song: "Aquesta és una cançó de plany/ però no plorarem gaire temps". Van ser dues hores i mitja d’elèctrica teràpia curativa.
Notícies relacionadesNick Cave & The Bad Seeds
Palau Sant Jordi (24/10/2024)
- Nous títols i temporades Les 11 sèries que no et pots perdre aquest abril
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Habitatge Barcelona projecta les primeres demolicions per començar a construir 3.360 pisos entorn de la Sagrera el 2029
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- El Barça pretén tornar al Camp Nou al setembre
- La gestió del temporal La jutge assenyala la "passivitat" del Consell per avisar del perill el dia de la dana
- Nova etapa de la teleco Telefónica reforça els seus consells assessors amb nous perfils
- Mercats El Nasdaq cau més d’un 3% i Europa espera la baixada de tipus del BCE
- El negoci dels viatges El sector turístic espanyol preveu una Setmana Santa amb xifres rècord
- La relliscada Un avís a ‘Cine de barrio’