La impunitat de la intolerància

El director belga-marroquí Jawad Rhalib filma las encendidas discusiones en clase y muestra como los profesores tampoco se entienden en la película Amal.

El director belga-marroquí Jawad Rhalib filma las encendidas discusiones en clase y muestra como los profesores tampoco se entienden en la película Amal. / EPC

1
Es llegeix en minuts
Quim Casas

En un moment de crispació a l’aula d’un institut belga on la protagonista, Amal, imparteix classes, aquesta diu als seus alumnes: «Al·là no té ni veu ni vot a la meva classe». En les primeres converses es parla de la pena de mort, religió, gihadisme, racisme, intolerància i discriminació, però el film focalitza ràpidament el conflicte entre el credo islàmic i l’homosexualitat. Monia, una alumna, acaba per declarar que és lesbiana, i es desferma una febre homòfoba que no només afecta els alumnes de diverses creences, sinó, i potser de manera més determinant, les conviccions de vegades tan fràgils, si no miserables, d’alguns dels professors.

Amal és un film temàticament valent i formalment correcte, realitzat en una Bèlgica revoltada pels fanatismes, siguin del signe que siguin. El director belga-marroquí Jawad Rhalib filma les discussions a classe i mostra com els professors tampoc s’entenen, així com l’actitud tancada i bel·ligerant d’alguns pares musulmans. Tant la mestra com l’alumna són amenaçades: la segona, per la seva orientació sexual; la primera, per difondre a classe els textos d’Abu Nawas, un poeta persa bisexual del segle VIII. En un recorregut agre, no s’imposa mai la tolerància.

Notícies relacionades

‘Amal’

Jawad Rhalib (Estrena: 25/10/2024)