Ales d’avió per impulsar vaixells

La barcelonina Cristina Aleixendri rep el Premio Nacional de Innovación 2024 per aplicar una tecnologia disruptiva que redueix les emissions del transport marítim.

Ales d’avió per impulsar vaixells
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Una trucada va sorprendre ara fa pocs dies Cristina Aleixendri, una barcelonina de 32 anys i sòcia fundadora de Bound4Blue. Li comunicaven que ha sigut reconeguda amb el Premio Nacional de Innovación 2024 en la modalitat de jove talent "per representar l’audàcia, la valentia, l’ímpetu, l’ambició i l’esperit emprenedor del millor talent espanyol i de la innovació al nostre país".

Aleixendri està al capdavant, juntament amb Josep Miquel Bermúdez i David Ferrer, de l’empresa que des de fa 10 anys s’entossudeix a instal·lar les ales dels avions també als vaixells, com a nou sistema de propulsió. En posició vertical, en comptes de generar una empenta cap amunt, s’aconsegueix cap endavant. Amb això es redueix el consum de combustible i les emissions de gasos amb efecte hivernacle responsables de l’escalfament global.

Visionaris

De petita, "suspenia en mates. Fins que a l’ESO hi va haver qui em va ajudar a entendre-les", explica. També pensava que la indústria era "tacar-se de greix". Però una professora la va acompanyar a veure empreses, i es va decidir per estudiar enginyeria aeronàutica. Va dedicar el projecte de final de grau, juntament amb els seus socis, a la idea disruptiva a partir de la qual va néixer Bound4Blue.

"Vam començar quan encara no es parlava massa de sostenibilitat i menys en el transport marítim", explica Aleixendri. "Els fons de capital risc tampoc apostaven per deep tech amb rendibilitat a llarg termini", explica.

Un "àngel de veritat" que va creure en la seva proposta i unes ajudes de la comunitat de Cantàbria van servir per donar-li el primer impuls. Dels 30 milions captats fins al moment, la meitat són públics, bona part aconseguits a través de programes europeus. En l’última ronda de finançament l’interès dels inversors va superar els objectius previstos.

Objectiu 2030

Juga al seu favor el fet que l’Organització Marítima Internacional ha marcat l’objectiu en àmbit global de reduir entre un 20% i un 30% les emissions de cara al 2030. No obstant, els experts consideren que per llavors no hi haurà encara suficient combustible sostenible per subministrar a tots els vaixells, per la qual cosa s’ha d’optar a més per l’eficiència energètica i les noves tecnologies que permetin reduir les emissions.

L’empresa ja ha realitzat instal·lacions a tres vaixells i ha firmat nous acords amb altres armadors com Marubeni Corporation, Louis Dreyfus Company i Odfjell. Marflet Marine serà la primera naviliera espanyola a incorporar el 2025 quatre veles de succió de 22 metres de Bound4Blue en el seu quimiquer Santiago I.

Només cinc empreses arreu del món instal·len veles rígides en vaixells. "Les veles de Bound4Blue són set vegades més petites: tenen un rendiment més elevat perquè incorporen la tecnologia de succió d’aire", amb la qual s’aconsegueix augmentar la propulsió. L’estalvi de combustible "se situa entre un 15% i un 20%", afirma l’enginyera.

Notícies relacionades

Situada a Barberà del Vallès i a punt d’arribar als 50 treballadors, l’empresa es traslladarà a una nova nau a Sant Cugat per respondre al seu creixement, que passa també per establir-se a Singapur, ja que "Àsia concentra la construcció del 80% dels nous vaixells".

Qualsevol vaixell a partir dels 80 metres d’eslora pot instal·lar aquesta tecnologia. "Abans les navilieres n’eren reticents. Ara ja estan interessades a instal·lar-les en diversos vaixells de la seva flota", manté l’enginyera.

Temes:

Educació Avions