Amor per Bruckner i Mahler

Pablo Heras-Casado triunfa con Bruckner y Mahler en el Palau El director español, al mando de la orquesta belga Anima Eterna Brugge, tuvo a Wagner como telón de fondo en un aclamado programa Tit papel Heras-Casado, amor por Bruckner y Mahler
El director granadí Pablo Heras-Casado, de formació tan àmplia com eclèctica –igual com el seu repertori: tant et dirigeix un renaixentista que la Tetralogia wagneriana–, va tornar al Palau de la mà de l’orquestra belga Anima Eterna Brugge per sondejar el que hi ha de Wagner en la més wagneriana de les simfonies de Bruckner, la Tercera (1873), dedicada a l’autor de Tristany i Isolda. Defensor declarat del compositor alemany, en la versió original d’aquesta obra d’una hora de durada, el sempre insegur Bruckner rendeix homenatge al seu admirat pare inspirador amb diverses cites musicals, encara que en les vuit edicions posteriors l’homenatge queda més diluït.
Heras-Casado, inquiet com pocs, ha col·laborat en diferents ocasions amb aquest conjunt belga buscant oferir versions historicistes amb instruments originals, sempre després d’un so autèntic i fidel a la partitura. Mestre i orquestra han treballat les obres de Bruckner –fins i tot, gravant-les–, i en aquesta ocasió va quedar clara la complicitat amb una lectura tan gegant com matisada. El seu enfocament, detallista, preocupat de ressaltar els colors que brinden uns instruments peculiars, ha mostrat una supèrbia Simfonia núm. 3 en Re menor, Wagner, en la seva versió primigènia, avui rarament interpretada. Així, l’amor per Wagner es va sentir més clarament en l’Adagi, amb picades d’ullet en l’estructura i en algunes melodies que es fan evidents (tot i que l’ombra de Beethoven, a Bruckner, hi és sempre present).
Abans, en la primera part de la vetllada, va regnar Gustav Mahler, l’hereu directe de Bruckner i Wagner, de qui la mezzosoprano Sarah Connolly va interpretar els Rückert-Lieder, cinc joies amb forma de cançons que mostren alguns dels aspectes més destacats de l’obra del geni bohemi. Heras-Casado va brindar a la cantant un adequat matalàs sonor pel qual la veu es va moure amb comoditat fins i tot en els exigents extrems del registre. Si bé a ella se li podria haver demanat una mica més de rotunditat i projecció a les sublims Um Mitternacht i, sobretot, a Ich bin der Welt abhanden gekommen, la veritat és que tot va ser al seu lloc en aquesta interpretació ja rodada, però ¿massa continguda? És que, davant aquestes peces, si no venen ganes de tallar-se les venes a l’escoltar-les, fa l’efecte que alguna cosa falla...
- Nous títols i temporades Les 11 sèries que no et pots perdre aquest abril
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- Indemnització rècord El Suprem eleva fins als 3 milions més interessos la indemnització pel dany neurològic causat per negligència mèdica en un part
- El Barça sobreviu a un malson
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- Menys incidents La població de senglars a Collserola cau per la sequera i el control de fauna
- Polèmica editorial Anagrama es desvincula d’‘El odio’ i torna tots els drets del polèmic llibre a Luisgé Martín
- Jubilació Això és el que perds de pensió si decideixes jubilar-te abans de temps
- La policia mirarà milers de guanteres per veure si tens aquest objecte dins del cotxe (serà obligatori)