Mylène Thioux: «Les fragàncies ja no segueixen tant les etiquetes de masculí-femení»

El ‘nas’ expert de la popular franquícia espanyola de botigues monomarca Equivalenza assegura que allò de ser fidel a una ‘fragància insígnia’ per a cada dia ja no es porta: «Els joves prefereixen tenir diversos perfums per a cada ocasió i estat d’ànim».

Mylène Thioux: «Les fragàncies ja no segueixen tant les etiquetes de masculí-femení»
4
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Segons l’Euromonitor, la principal base de dades d’estudis de mercat al món, s’espera que la indústria de perfums registri un creixement del 4% fins al 2028, després de la pujada del 14% el 2023. Això es pot atribuir a un canvi en el patró d’ús de fragàncies. Abans, els perfums s’utilitzaven per a ocasions fora de la llar, però el seu paper s’ha desplaçat cap al benestar emocional, sobretot després de la pandèmia.

En temps d’incertesa es tendeix a limitar la despesa, però no amb els petits articles de luxe aspiracional. Si a principis dels 2000 va passar amb els pintallavis, les vendes dels quals es van disparar en plena recessió mundial –tal com recollia un article en el New York Times titulat Hard Times, but your lips look great (Temps difícils, però els teus llavis es veuen fantàstics)–, després de la covid el nou supervendes és el perfum, sobretot els més de nínxol o exclusius. I després de les fragàncies va la cosmètica, el maquillatge i les ulleres. Petits capricis més a l’abast de tots.

Mylène Thioux, francesa establerta a Barcelona, és directora del Departament de Perfumeria d’Equivalenza, la franquícia espanyola de botigues monomarca que ha transformat el sector des del 2011. I explica per què la generació TikTok –els zetes– està obsessionada a «fer bona olor» i «fer olor de ric».

¿Han canviat els gustos en perfums en els últims anys?

El món de la perfumeria ha canviat molt. Les fragàncies ja no segueixen tant les etiquetes de masculí o femení, i ara es juga més per perfums unisex que barregen notes suaus i intenses de manera equilibrada. La generació Z busca fragàncies úniques que combinin diferents notes i aromes personalitzades i exclusives que s’allunyen del tradicional. Les aromes fresques i netes, com el cotó, l’almesc o la bergamota estan guanyant popularitat entre aquests joves per ser lleugers i refrescants.

¿Hi ha notes que ja no agraden?

S’han quedat enrere les exageradament dolces (maduixa, gerd, caramel o llaminadures), que abans eren molt populars entre els mil·lennistes. Els zetes ara prefereixen fragàncies més naturals i subtils.

¿Què és el que més es ven? ¿I el que menys?

El 2024, les tendències més populars reflecteixen aromes lleugeres, però sofisticades, a més de versàtils i adaptables a totes les situacions. Florals i cítriques. També s’està observant un notable creixement en les fragàncies que combinen notes florals amb matisos gourmand (cafè, cacau). Les opcions menys desitjades són aquelles que reuneixen notes exclusivament de la família oriental. Quant a l’àmbit masculí, les tendències es caracteritzen per la fusió d’aromes clàssiques i modernes: afustats amb ingredients frescos i lleugers.

¿Creu que en temps de crisi a la gent li agrada invertir en perfums: si no pots ser ric, almenys fes bona olor?

En temps d’incertesa com els que estem vivint és normal sentir que moltes coses estan fora del nostre control. No obstant, hi ha una cosa en la qual sí que podem tenir l’última paraula: en com ens sentim. Una aroma agradable pot ajudar-nos a millorar la nostra actitud i a crear un ambient més positiu al nostre voltant. Tot i que no puguem controlar totes les variables de la vida, que sí podem triar fer bona olor i sentir-nos bé.

A TikTok hi ha molts vídeos sobre fer olor de persona rica.

Per a la generació Z fer olor de ric és el fet que una persona es preocupi pel seu benestar propi. Els perfums amb notes fresques, netes i subtils reflecteixen una imatge de cura i pulcritud. Entre aquestes fragàncies s’inclouen aquelles amb notes de cotó net, almesc suau o lavanda, que recorden a la roba acabada de rentar o a un ambient fresc i ben cuidat. D’altra banda, els joves també valoren l’originalitat i la innovació en el món de la perfumeria. Els encanta descobrir fragàncies úniques i poc normatives.

¿Com influeix el clima més fred en la durada o intensitat d’una fragància?

La calor ajuda que els olis i compostos de la fragància s’evaporin més ràpidament i per tant siguin més percebuts. Quan les temperatures baixen, aquesta evaporació es redueix, limitant la dispersió de l’aroma. Per això sempre recomanem que, a l’hora d’aplicar el perfum, ho fem en llocs específics com el coll o els canells, ja que aquests llocs emeten més calor corporal i ajuden a difondre la fragància de manera efectiva.

¿Allò de ser fidel a una sola fragància ha passat de moda?

Notícies relacionades

Sí, crec que la idea de tenir només un perfum està canviant. Abans, molta gent utilitzava la seva fragància insígnia cada dia, aquesta que els definia. Però ara, sobretot les noves generacions, prefereixen tenir diversos perfums per a diferents ocasions i estats d’ànim. Això es deu a la gran varietat que hi ha i al desig de personalitzar el seu estil.

¿I quantes fragàncies hauríem d’utilitzar?

Tenir diversos perfums de referència ens permet ajustar la nostra fragància al llarg de l’any segons l’estació o l’ocasió. La majoria de les persones en solen tenir almenys dos: un per a l’ús diari i un altre per a moments especials, o un per a l’estiu i un altre per a l’hivern. A més, hi ha els que disfruten de tenir diferents fragàncies per elegir en funció del seu estat d’ànim o com a complement del look segons un dia o l’ocasió.