"No sé qui és Carlos Franganillo"

Vivim la paradoxa del telenotícies: tot i que el d’Atresmedia, amb gairebé dos milions d’espectadors d’audiència diària, és el més vist en televisió, també és completament ignorat pels joves.

"No sé qui és Carlos Franganillo"
5
Es llegeix en minuts
Alba Giraldo
Alba Giraldo

Redactora

ver +

La generació Z només escolta el telenotícies de fons, quan el sintonitzen els seus pares, sense prestar gaire atenció a les notícies i als periodistes. "Veig els informatius perquè a l’hora de sopar els meus pares els posen, però, sincerament, ara que me n’aniré a viure sola, no tinc la intenció de veure’ls", assegura Gemma Alonso, de 26 anys. Els joves ja no connecten amb la televisió i el format no els convenç a l’hora d’informar-se; ara prefereixen les xarxes socials i els divulgadors que troben fent scroll per TikTok i Instagram.

El consum de televisió entre els adolescents i mil·lennistes continua disminuint mes a mes. Segons l’informe de Barlovento del mes d’octubre, les persones d’entre 13 i 24 anys van veure la televisió tradicional una mitjana de 52 minuts al dia, mentre que el grup comprès entre els 25 i els 44 anys va dedicar-n’hi fins a 90. La mitjana de la població espanyola va dedicar 169 minuts (2 hores i 49 minuts) al dia a veure la televisió, set minuts menys (-4%) respecte al mes d’octubre de l’any passat.

Segons la consultora d’audiències, el Telenotícies de TV3, de dilluns a diumenge, va tenir 13.000 espectadors d’audiència mitjana i 19,4% de quota de pantalla en adolescents fins a 24 anys, i 32.000 d’audiència mitjana i 20% de quota entre 25 i 44 anys, una franja que ja engloba una edat més adulta. "A casa meva es veu el telenotícies a l’hora de dinar, però jo no li presto atenció. En general, em sembla un format molt avorrit i monòton", afirma la Judit Martínez, una estudiant de Filologia Hispànica de 19 anys.

Malgrat el poc èxit que té entre els més joves, els informatius continuen sent els programes més vistos del dia en totes les cadenes. Un total de 17 emissions de les notícies d’Antena 3 es van posicionar entre els 25 programes més vistos del mes d’octubre, només per darrere dels partits d’Espanya en la UEFA Nations League. De fet, el telenotícies d’Atresmedia (1.897.000 d’audiència mitjana i 18,1% de quota) és el més vist de la televisió des de fa quatre anys i deu mesos consecutius; els informatius de La 1 (1.175.000 d’audiència mitjana i 11,2% de quota) són la segona opció més vista i els de Telecinco (1.024.000 d’audiència mitjana i 9.8% de quota), la tercera.

Segon pla

A Catalunya, les dades també sostenen el poder de la informació televisiva. Els tres programes més vistos a l’octubre van ser emissions del Telenotícies Vespre. El 14 d’octubre va anotar 525.000 d’audiència mitjana i 26% de quota, i el 29 i 30 d’octubre –dos dies en què l’actualitat se centrava en l’arribada de la dana a València– va aconseguir 486.000 espectadors i 524.000 espectadors, respectivament.

La majoria dels joves consumeixen les notícies a través de la xarxa social X i dels vídeos que duren menys d’un minut a Instagram i a TikTok. Això sí, intenten buscar la informació a través de perfils oficials de diaris o divulgadors verificats. "A les xarxes hi ha molta notícia falsa, perquè poden ser mitjans que no contrasten o periodistes no acreditats. Quan els meus amics m’envien una notícia sempre la contrasto amb els mitjans que són referents", assenyala el jove Daniel Fonseca, de 22 anys, que també segueix el telenotícies a través de les píndoles de tres minuts que les cadenes comparteixen als Shorts de YouTube. "Surten dels propis informatius. Són clips curts i em serveixen per fer un seguiment de les notícies d’una manera audiovisual molt simple, més curta i a la carta", indica Fonseca.

Aquesta mena de continguts deixa en segon pla els presentadors i periodistes mítics de la petita pantalla. Molts dels joves als quals s’ha preguntat per a aquest article no coneixen ni Carlos Franganillo (director i presentador d’Informativos Telecinco), ni Lara Siscar (presentadora del Telediario de TVE i d’Informe Semanal), i els sona una mica de passada el nom de Toni Cruanyes (periodista del Telenotícies Vespre de TV3), i un dels pocs presentadors que els passa pel cap és Matías Prats (al capdavant de les notícies d’Antena 3).

Per la seva banda, Francisco Rodríguez, de 32 anys, sembla ser-ne l’excepció i l’esperança per als informatius, ja que de dilluns a divendres a l’hora de sopar encén la televisió. "Podria veure Netflix o el que volgués, però poso el telenotícies per assabentar-me del que hi ha. T’expliquen en resum tot el que ha passat i després, si vols, pots buscar més informació", apunta el jove, que considera que a X hi ha massa estímuls i notícies que li poden passar per alt. No obstant, critica la subjectivitat de la televisió: "Hi ha vegades que, depèn de quina cadena vegis, t’expliquen el que volen, hi ha notícies que obvien i d’altres en les quals posen èmfasi".

Nous formats

Notícies relacionades

Les televisions ara comencen a buscar noves maneres d’informar per arribar al públic més jove. A Telecinco, Franganillo va sorprendre fa unes setmanes utilitzant la realitat augmentada per informar sobre les eleccions als Estats Units amb tecnologia de simulació virtual. Per la seva banda, 3Cat prepara una revolució en el seu Telenotícies per als pròxims mesos, que integrarà un model conjunt per a televisió, radio i digital, una millora de la tecnologia de vídeo i àudio, canals específics de xarxes socials i butlletins d’informació per arribar a nous públics.

¿Per què els joves no volen informar-se a través del telenotícies? "Estem bastant cansats. Hi ha moltíssima informació per tot arreu, no sé quan m’expliquen una mentida i quan no. Llavors em poso nerviosa i penso que és millor no escoltar res per estar tranquil·la i viure en la meva bombolla", considera Gemma Alonso. "Els joves tendim a ser més dispersos al tenir molts estímuls, i també entenc que molts no vulguin veure els informatius pel tema d’afrontar la dura realitat, com els lloguers i les guerres. Són coses que estan passant, però potser ens en volem informar d’una manera més selectiva", conclou, per la seva banda, Daniel Fonseca.