El Periódico de la vivenda
Quan el teu pis va ser la llar d’algú altre fins que no va poder pagar el lloguer
Alba Gómez Gabriel publica ‘Jo soc l’última Plaça’ (Edicions 62), novel·la valedora del premi BBVA Sant Joan 2024, el germen de la qual va ser la situació del títol d’aquest article i en què observa les vides dels veïns d’una finca del barri barceloní de Gràcia a través d’una inquilina desnonada.
«Els que tenim un sostre solem aplicar una mirada superba als que ho han perdut tot»
«La protagonista veu les misèries de persones que tenen casa i vides que s’estan esquerdant»
Al cap de poc d’instal·lar-se en un pis de lloguer a Barcelona, Alba Gómez Gabriel (Sant Pere de Ribes, 1983) va rebre una visita que podria haver-la empès a sortir disparada a la recerca d’un altre habitatge o a escriure una novel·la de terror, ja que niava en ella l’impuls literari. Una dona va trucar a la porta del pis i li va comunicar que ella havia viscut allà fins que se’n va haver d’anar per una pujada de la renda. Això va ser tot. Va passar fa més de vuit anys i va ser el germen de Jo soc l’última Plaça (Edicions 62), la primera novel·la de Gómez Gabriel i l’obra guanyadora del Premi BBVA Sant Joan 2024. L’autora, més enllà del factor inquietant de la visita, va veure que en aquella dona hi havia "una tragèdia molt bèstia", afirma, i a partir d’aquesta situació va construir un text sobre les vulnerabilitats humanes dels habitants d’una finca de la plaça del Sol, a Gràcia. Tot i que alguns d’ells no ho sàpiguen, la vulnerabilitat econòmica i, per tant, el risc de perdre la seva llar els iguala. Són peons d’una partida d’escacs en la qual ni saben que juguen: la del gran negoci immobiliari.
La lacònica visitant va ser la inspiració per a la Bel, una dona que ha sigut desnonada de l’edifici de la plaça del Sol i que viu com ocupa en un hotel parat a mig fer, des d’on espia el que passa al seu antic pis i als dels seus exveïns. "El desnonament és només una circumstància passada del personatge –explica Gómez Gabriel–. Poso el focus en els seus sentiments. Encara que hagi sigut expulsada, ella se sent veïna de la finca. El sistema la pot expulsar, però no li pot dir que ja no pertany a aquell lloc on va crear una llar, un espai de resistència".
Vides de classe mitjana
La Bel, amb els seus prismàtics i les seves incursions furtives a l’immoble que coneix com ningú, permet a l’escriptora entrar en la intimitat de vides de classe mitjana que de portes enfora podrien semblar estables. "Els que tenim un sostre solem aplicar una mirada superba als que ho han perdut tot –assenyala Gómez Gabriel–. Són dues maneres de viure. La Bel observa persones que tenen casa i veu les seves misèries, veu vides que s’estan esquerdant per diferents motius. És com un mirall que ens retorna un altre reflex de les nostres vides".
La classe mitjana ja no és el que era abans de la crisi econòmica del 2008 i així ho mostra un extracte de Jo soc l’última Plaça. "Tot i que estiguis en una situació més o menys còmoda, la teva vida és un mitjó que es pot girar en qualsevol moment".
La Bel no només coneix l’immoble com ningú, també l’estima com ningú, a la seva malaltissa manera. "És l’única que entén la finca com una comunitat, gairebé com una cosa viva –apunta Gómez Gabriel–. Ha decidit preservar la memòria de l’edifici".
Agnès Varda
La novel·lista admet sense complexos l’empremta de la cineasta Agnès Varda en Jo soc l’última Plaça. "És una influència molt clara –indica–. M’agrada com posa una lupa sobre coses petites i persones anònimes. Salvant les distàncies, he intentat portar la seva mirada al terreny de la literatura".
Per evitar que la novel·la fos en excés contemplativa, Gómez Gabriel hi va introduir el Nou, un rodamon que modifica el dia a dia de la finca amb la qual s’intueix que té algun vincle. "És com un fantasma o un enigma –explica l’autora–. Irromp en una normalitat i l’altera. Els altres personatges reaccionen de maneres diferents de la tensió que genera. Jo tinc molt clara la seva vida, però no l’he volgut revelar perquè em sembla més bonic mantenir el misteri".
Microcosmos
Notícies relacionadesGómez Gabriel volia narrar la vida a Barcelona. La plaça del Sol li va semblar un microcosmos representatiu. Que sigui una plaça on va viure importa perquè la coneix, però més importa que sigui una plaça. "La plaça del Sol em resultava pròxima –exposa–. Però, sobretot, crec que una plaça és un ecosistema interessant. Hi ha comerços i bars que es poden anar transformant, hi ha veïns i veïnes, hi ha llengües diferents, hi ha criatures, hi ha transeünts, hi ha música... Una plaça pot explicar la ciutat, tan gran i complexa que em resultava impossible d’abordar".
Jo soc l’última Plaça és des del títol, almenys des d’una interpretació del títol, una novel·la elegíaca sobre una Barcelona que s’acaba. Però convé fer dues puntualitzacions. En primer lloc: "És clar que hi ha una capa política en la novel·la –diu Gómez Gabriel–. Però no m’agrada explicar-la com una novel·la de denúncia perquè no la vaig escriure així, sinó com un artefacte literari. No crec que es pugui reduir a això". En segon lloc: "Dono una visió crítica de Barcelona, però també hi ha una espècie de resurrecció en la qual espero que puguem construir vincles. No vull donar una visió del tot pessimista encara que em sembli una ciutat on cada vegada és més difícil viure".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Un carril de circulació travessarà la base de l’antiga tèrmica del Besòs
- Premier League Pep trepitja territori desconegut
- MOBILITAT URBANA Bicicletes i patinets no podran circular per la vorera excepte si porten menors
- Relleu en l’autoritat portuària Illa va proposar a Salvadó seguir al capdavant del Port de Barcelona
- Salut mental Un milió d’espanyols pateixen trastorn obsessiu compulsiu