Tuneladores, ‘Moby Dick’ i Lovecraft, al Macba
‘Somni màquina d’ocell’ recorre la trajectòria de Teresa Solar Abboud des dels seus inicis audiovisuals fins a les seves actuals escultures de gran mida.
L’exposició Somni màquina d’ocell, al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba) des d’avui fins al 9 de març, recorre de cap a peus la trajectòria de Teresa Solar Abboud (Madrid, 1985), inclosos quaderns de treball que a la creadora li resulta "físicament dolorós" tenir fora de casa, va dir. La mostra no segueix un ordre cronològic, sinó que està estructurada a partir de connexions entre les peces. Però posada en ordre cronològic: va de la pel·lícula You have been tracking us (2009), amb la qual Solar Abboud es va sentir "per primera vegada artista", va assenyalar, a les quatre grans escultures de la instal·lació Tuneladores (2024), culminació, almenys momentània, de la seva inclinació per l’escultura i pòrtic de la mostra.
Retorçats eixos de fang dels quals traspuen polides protuberàncies, o hèlixs, de resina, les tuneladores sintetitzen la barreja d’allò que és orgànic i el que és industrial que caracteritza el treball actual de Solar Abboud, de mare egípcia, per si es pregunten pel seu segon cognom. "Les tuneladores són la imaginació del subsol", va resumir.
Avançada la visita guiada a l’exposició, vistos dibuixos de morfologies estranyes i una escultura que remet a una tràquea amb un nus al mig o a un ésser preternatural, Solar Abboud va esmentar una referència literària: Lovecraft. "Fa poc vaig començar a rellegir el cicle d’Els mites de Cthulhu. Allà hi ha Lovecraft, sí".
Solar Abboud es declara una artista figurativa, però convé afegir que és figurativa d’una manera molt suggerent. Respecte de l’escultura que remet a una tràquea amb un nus al mig o a un ésser preternatural: "Al·ludeix a la meva resistència a parlar amb la meva mare en àrab quan era una nena".
L’exploració de la frontera entre realitat i ficció ja era en l’esmentat vídeo You have been tracking us. Està gravat en una rambla del desert de Tabernas (Almeria) on l’equip de producció de la pel·lícula Lawrence d’Aràbia (David Lean, 1963) va construir un oasi. Les palmeres que van plantar han sobreviscut en aquest límit.
El factor terror que recorre l’obra de Solar Abboud té un punt intermedi en una escultura tova d’una balena suspesa del sostre. Tan tova que és com un puf o un coixí farcit de boles de poliestirè. També prospecciona la balena a través dels elements que l’envolten en el fons, del mar en aquest cas. Moby Dick va ser la inspiració. "La balena blanca és una cosa desconeguda que no obstant raona", va inquietar l’artista.
Mostra mutant
Notícies relacionadesSomni màquina d’ocell és una coproducció del Museu Centre d’Art Dos de Maig (CA2M) de Madrid, el Macba i la Fondazione Dandretto Re Rebaudengo de Torí. No és la mateixa exposició la que s’ha vist o es veurà a les tres ciutats. A Madrid es va dir Pájaro sueño de máquina i a Torí es dirà Màquina somni d’ocell. La del Macba és la més panoràmica. En paraules de Claudia Segura, responsable de la Col·lecció Macba i comissària de la mostra mutant juntament amb Tania Pardo, directora de CA2M: "És un projecte que va començar amb contracció a Madrid, segueix amb expansió a Barcelona i es tornarà a contraure a Torí".
Solar Abboud va considerar l’episodi Macba del tríptic una retrospectiva "molt forta" del seu treball, que no qualsevol té abans de complir els 40, i alhora una "màquina de futur" perquè a la mostra estan "tots els futurs possibles" del seu treball.