Del sector adult a la generació Filmin
Gràcies a iniciatives com el cine sènior o als carnets de fidelitat, les sales de cine han aconseguit atraure un espectador que era essencial per a les pel·lícules menys comercials. També alguns títols han tingut una bona acollida a les plataformes gràcies al públic jove.
Les sinergies quant a l’assistència a les sales resulten difícils de preveure i explicar. Abans del confinament havia descendit el nombre d’espectadors en els cines. El tancament de les sales a causa de la covid, i la lenta reobertura amb aforaments reduïts durant mesos, no va ajudar a estabilitzar la taquilla. A finals del 2024 s’atalaien nous horitzons.
Pau Brunet, analista de la indústria cinematogràfica i col·laborador de la revista Box Office España, opina que "el sector adult és una clau important d’aquests èxits. Gràcies a diverses iniciatives, com Cine Sènior o els carnets de fidelitat, sobretot en els cines urbans, s’ha recuperat per fi un tipus d’espectador que era essencial per al cine independent i/o europeu, però especialment per al cine espanyol". Hi ha altres elements fonamentals, afegeix, per a aquest ressorgiment més mandrós del que la indústria necessita: "La clau està també en la continuïtat tant de les ofertes de preus com en la dels productes que s’estrenen. Ara han coincidit títols forts (Nevenka, Infiltrada, La virgen roja, Marco) que creen un cert hàbit".
"Som en un moment clau per recuperar espais i hàbits, i no només adults, sinó en general, i tant de bo més mitjans donessin més notícies o es realitzessin programes de cine, perquè és un moment determinant", assegura l’analista. Però si bé la recuperació d’un determinat públic adult pot ser vital per a la tornada a una certa normalitat, que possiblement no tornarà a ser la d’abans de la pandèmia i l’streaming, no té menys importància l’audiència més jove, aquella que a Hollywood cataloguen d’entre 13 i 20 anys, cosa que els va servir fa temps per batre taquilles amb franquícies com la de Crepuscle i els superherois Marvel.
"També tenim un sector jove. Aquest grup és bàsic per al cine europeu, espanyol i català que ara està aconseguint unes xifres millors que abans de la pandèmia". Brunet bateja aquest sector com la generació Filmin, "una generació urbana que ha crescut amb Filmin gràcies a les seves promocions i han tingut accés a un producte europeu i espanyol molt únic que els ha creat un coneixement que ara es nota amb alguns èxits". Així, a més de recuperar el públic adult "de tota la vida", s’està generant una nova cinefília: alguns films que van punxar a les sales han tingut després una bona segona vida a les plataformes.
Remuntades
Si a tot això afegim nous fenòmens que fan miques les previsions tradicionals, cas de pel·lícules que, com Povo serán, de Carles Marques-Marcet, no comencen bé el primer cap de setmana però sí que remunten entre setmana amb millors recaptacions que el divendres, dissabte i diumenge, el panorama és diferent. Brunet ho sintetitza: "La sensació ara mateix és de tempesta perfecta: hi ha adults amb ganes de cine, ofertes, renovació d’un sector cinèfil jove, distribuïdores locals amb força i governs amb iniciatives, ja que Casa en flames y El 47 formen part de les noves directrius de l’ICEC per potenciar un cine d’elevada capacitat comercial".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ASSUMPTES PROPIS Cristina Fallarás : "No puc comptar quantes vegades m’han violat"
- Violència en l’esport L’exgimnasta olímpic Gervasi Deferr, acusat d’abús sexual
- Centenars d’ovelletes pels carrers de BCN
- El conflicte del Pròxim Orient Els rebels sirians ocupen grans territoris davant la fugida d’Assad
- Congrés republicà Junqueras guanya sense prou majoria i ERC es veu abocada a una altra votació