CRÍTICA

La ‘Tità’ de Mahler impacta amb l’OBC

La ‘Tità’ de Mahler impacta amb l’OBC
1
Es llegeix en minuts
Pablo Meléndez-Haddad

L’ Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), sota la batuta del seu titular, Ludovic Morlot, va continuar la temporada amb una barreja d’estils que es mira al mirall: el romanticisme pur de Robert Schumann amb el seu polèmic Concert per a violí en re menor, WoO 23 (1853) i la màgia postromàntica de Gustav Mahler expressada en la seva Simfonia núm. 1 en re major o Tità (1888).

Després de l’estrena d’una petita peça per a trompes en homenatge a les víctimes de la dana que va assolar una terra plena de bandes, la Primera de Mahler va sonar brillant en la nova acústica de la sala Pau Casals, on es va apreciar tot el detall de la seva ambiciosa orquestració. Escrita 30 anys més tard que l’obra de Schumann, juxtaposades les dues s s’aprecia tota la modernitat i la gosadia del llenguatge mahlerià, i això que en aquesta obra el compositor bohemi estava experimentant amb la forma. Això s’aprecia fins i tot en el nom dels seus moviments: al costat d’un Lento, proposa indicacions poc concretes com arrossegant-se o com un so de la natura.

El compositor va estar tres anys treballant en la partitura mentre mirava de buscar-se la vida com a director d’orquestra a Kassel, Praga i Leipzig. Va aplicar a la Tità multiplicitat d’idees i solucions, d’una maduresa sorprenent si es té en compte que només tenia 25 anys quan la va treballar.

En la seva lectura, Morlot s’hi va abonar donant a l’obra l’habitual sentit extravertit i altisonant que sol caracteritzar-la, remarcant cert orientalisme en la manera de veure la natura en el primer moviment o traient brillantor al popular cànon de la tercera part. Tot va resultar convincent gràcies a una OBC sempre obedient i contrastada, amb fustes i metalls flexibles i vitals i unes cordes de dinàmiques adequades, que van aconseguir una ovació.

Abans, Frank Peter Zimmermann (que va regalar dues propines) enlluernava amb el seu violí en el Concert de Schumann.

‘OBC & Ludovic Morlot’

Notícies relacionades

L’Auditori

30/11/2024

Temes:

Barcelona