Un Manga Barcelona de rècord celebra 30 edicions d’èxits

Després del ‘boom’ de la pandèmia, el sector s’ha estabilitzat

Un Manga Barcelona de rècord celebra 30 edicions d’èxits
6
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amb un gegant Son Goku inflable que s’alça com una estàtua gairebé fins al sostre d’un dels pavellons, una sorpresa que no s’ha revelat fins aquest dijous, i amb la flamant mascota del festival, la simpatiquísima Onachan, obra de Carles Dalmau, que es prestarà a abraçades i photocalls amb els otakus, els fans del còmic japonès i l’anime, el Manga Barcelona obre avui una edició històrica, la del 30 aniversari. Ho fa batent rècords: d’autors japonesos (13) entre els 46 convidats (abanderats, sens dubte, per Naoki Urasawa, un dels mangakes vius més rellevants, que té en circulació 140 milions d’exemplars de les seves obres), d’activitats, expositors (300) i més que probablement, de visitants, ja que ja abans d’obrir portes, de nou a Fira Gran Via l’Hospitalet, la cita està a un pas de penjar el cartell de sold out: les entrades per a divendres, dissabte i diumenge ja s’han esgotat i només en queden per avui (tot i que cada dia se n’alliberaran si l’aforament ho permet).

Davant aquesta evidència, la directora del saló, Meritxell Puig, veu ja garantit repetir la xifra rècord de 165.000 assistents del 2023. Dada que pren rellevància si es compara amb els 1.000 pioners que van acudir a la primera de les 30 edicions, el 1995 a l’Estació de França, del llavors batejat com a Saló del Manga, l’Anime i el Videojoc, o amb altres grans cites internacionals de Barcelona aquest 2024: el Manga Barcelona se situa només per darrere de la més multitudinària, el Primavera Sound (193.000), i per davant del Sónar (154.000), el mateix Còmic Barcelona (110.000) o el Mobile World Congress (101.000).

La mangamania segueix

La mangamania va fer eclosió en el confinament. Avui, destaca Puig, "el manga i l’anime han deixat de ser un nínxol per formar part del mainstream cultural". "És un fenomen global –apunta Oriol Estrada, responsable de continguts del saló–. La pandèmia va ser un revulsiu important. Molta gent va descobrir i va redescobrir el manga i l’anime llavors. S’ha imposat fins i tot a França, on domina després d’Astèrix".

Després del boom postpandèmia, el 2023 es va registrar certa caiguda global que en el sector atribuïen a l’alça de costos i la inflació però es continuaven guanyant lectors, afirmaven. Si l’any passat a Espanya es va arribar a un rècord de novetats publicades –unes 1.650, 300 més que en l’històric 2022 i el doble que abans de la covid–, aquest 2024 són unes 1.550, segons dades de Jose A. Serrano, de l’Associació de Crítics i Divulgadors de Còmic (ACDCómic) i creador de la web Guía del Còmic, que demana prudència davant el perill de la "sobrepublicació".

"El mercat s’ha estabilitzat", coincideixen els directors editorials de les dues principals editores de manga a Espanya, David Hernando, de Planeta Cómic, i Óscar Valiente, de Norma. "És cert que hi ha una oferta sobredimensionada perquè tothom s’ha apuntat a editar manga, però no és una mala notícia per als lectors, que vivim en una edat daurada quant a qualitat i diversitat de continguts i formats, ni per a les llibreries, que en tot cas han de ser més selectives al demanar. El problema és per a algunes editorials que no puguin sostenir-se en un mercat tan competitiu", assenyala Valiente, que augura que el 2025 seguirà "una certa estabilitat, tret que arribi algun fenomen, com en el seu dia va ser Tokyo Revengers, que revolucioni el mercat". "El creixement de novetats respon a la demanda. No tot el que es publica és per al mateix públic, per això hi ha tants mangues publicats. Els lectors seleccionen", opina Hernando, que espera el 2024 una facturació similar a la del 2023. També a Norma preveuen tancar "un bon any pel que fa a vendes", tot i que "la rendibilitat se’n ressent per l’increment sostingut dels costos de producció".

Tot i que aquí els editors mai revelen xifres, el mercat espanyol de manga va facturar 40 milions d’euros el 2023, davant els 14 de tres anys abans, segons revelava a Journal du Japon Elisa Amblard, responsable de Pika Ediciones, segell de la primera editorial francesa de manga, Pika Édition, que ha desembarcat a Espanya en col·laboració amb Anaya.

Recalquen Puig i Estrada que el Manga Barcelona s’ha caracteritzat històricament per ser "un festival, amb el públic com a protagonista", que busca compartir la seva afició, implicar-se en les activitats i interessar-se per la cultura japonesa en tota la seva dimensió. Per això té sentit el ventall d’oferta del saló que, més enllà de les diverses presentacions, col·loquis i firmes, s’estén a tota mena de tallers, arts marcials, origamis o artesania. Aquesta última aquest 2024 destacarà a la Nagomi Area, amb expositors de 14 artesans japonesos de roba, ceràmica, bijuteria... Sense oblidar el potent calendari de degustacions gastronòmiques i de sake a càrrec de Roger Ortuño i amb estrelles Michelin.

Es deixaran veure (tot i que alguns continuen evitant les fotos) una quinzena de mangakes japonesos, que es trobava a faltar després de la pandèmia i que a la fi han deixat enrere les seves reticències a viatjar per la covid. L’estrella és Naoki Urasawa, convidat d’honor i autor de sèries d’èxit com Yawara! (sobre una judoka que s’entrena per participar en els Jocs Olímpics de Barcelona 92) Monster, 20th Century Boys, Billy Bat o Asadora). També, Yumiko Igarashi (Candy Candy), referent del manga femení, Yûki Tabata (Black Clover), Kia Asamiya (Silent Möbius), Kamome Shirahama (Atelier of Witch Hat) o Akasaka Aka i Yokoyari Mengo (Oshi no Ko). A més, el director d’anime Hiroshi Nagahama, el francès Yann Le Gall, i l’atleta francès de gimnàstica rítmica protagonista del biopic Peterson Céüs.

Entre les novetats, destaquen la Takeshita Manga Barcelona Street, que evoca un popular carrer de Tòquio, referent de la moda urbana, i el Manga Festival, on les editorials japoneses mostraran obres encara no publicades a Espanya, amb exposicions inèdites. El saló també acollirà una pop-up store de Nintendo, amb marxandatge exclusiu, i estrena app oficial, una aplicació per als visitants.

Exposicions

El més nostàlgic és el pack que commemora les 30 edicions del festival, amb records dels visitants i una cronologia visual i una singular Habitació del Temps, que recrea com eren molts dels joves otakus dels 90. Doraemon, el gat còsmic de Fujiko F. Fujio, protagonitza una altra mostra amb els seus invents més famosos a més de ser l’estrella del Manga Kids Academy, consolidat espai infantil. Hi ha a més exposicions sobre la cuina nipona a través del manga i l’anime; de premiats espanyols a la Japan International Manga Awards, o ¡Crear mons!, sobre videojocs.

Notícies relacionades

Entre les diverses projeccions de cine a l’Auditori, destaca Llum, foc, destrucció!, un documental sobre el fenomen que va significar Dragon Ball, que va arribar en català en els 90 com a Bola de Drac i ara torna a emetre 3Cat, que es preestrenarà diumenge.

La música, al seu torn, arribarà al Gran Escenari amb el grup d’idols Psychic Fever, els rockers Burnout Syndromes, Maki Otsuki o, sí, Els Amics de les Arts i la concursant d’Eufòria Misty.