"¿Per què no un programa musical dissabte a la nit?"

Mariano Muniesa, periodista rocker i nou conseller d’RTVE, es proposa treballar perquè la música, en un sentit "obert i divers", recuperi protagonisme a la televisió pública.

El nuevo consejero de la Corporación RTVE, Mariano Muniesa, interviene durante el acto de jura de acatamiento de la Constitución de los Consejeros de RTVE, en el Congreso de los Diputados.

El nuevo consejero de la Corporación RTVE, Mariano Muniesa, interviene durante el acto de jura de acatamiento de la Constitución de los Consejeros de RTVE, en el Congreso de los Diputados. / ALEJANDRO MARTÍNEZ (EFE)

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Un perfil inhabitual es va colar en la presa de possessió dels nous consellers d’RTVE: innegociable melena arrissada, jupa de cuir, texans, samarreta de la revista La heavy. Ell és Mariano Muniesa (Madrid, 1967), un periodista musical reconegut, activista de la causa rockera. Cap a ell s’han tombat moltes mirades, insinuant la pregunta: ¿podrà aquest sant baró fer alguna cosa perquè la música recuperi posicions a la televisió pública?

Bé, Muniesa no serà el director de programació de TVE, sinó tan sols un dels seus 15 consellers (en concret, a proposta de Podem), però com ja es va veure en el seu parlament de dijous al Congrés, no li falten idees que, si arriben a configurar una majoria, podrien arribar a tenir una incidència. Tot i que no sé si m’haurà perdonat que fa gairebé tres dècades vaig trinxar Iron Maiden en una crítica, respon a la meva trucada encantat de parlar-me dels seus plans.

L’accés a la cultura com a "servei públic essencial", la proposta de recuperar el canal Cultura.es (també a la TDT), donar més personalitat a La 2, apostar per Ràdio 3, treure més partit al (descomunal) arxiu històric de la casa. "¿I per què no hi pot haver un programa d’actualitat musical, obert i divers, els dissabtes a la nit?".

Notícies relacionades

Aquesta melodia ve de lluny i entra en fricció amb les guerres d’audiències, però és veritat que el paisatge actual de la música a TVE és particularment desèrtic, liquidats projectes lloables com ara La hora musa o Un país para escucharlo. La cançoneta que la música no funciona a la tele, etcètera (tret de si s’empaqueta com a talent show). Molt justament, Muniesa em recorda que el públic cal tenir-lo ("¿de què serveix fer una programació magnífica si no la veu ningú?"), però el veig convençut que és possible "donar un servei públic i fer-lo atractiu perquè interessi molta gent".

Ell és un entusiasta i un intens treballador, capaç de compaginar durant dècades les seves feines en premsa i ràdio amb l’escriptura d’una trentena de llibres: sobre els Stones, AC/DC o Janis Joplin (i també, catalanòfil com és, del volum titulat 17 Falsos mitos sobre Catalunya a España. 14 Casos de catalanofobia delirante). Hi ha qui veu en ell una esperança blanca del rock clàssic i el metal davant altres formes musicals. Aquesta ja és una altra guerra, i queda lluny. Muniesa em parla d’obrir enquadraments, no d’avivar sectarismes. I tot i que l’ens públic sigui un dinosaure de tempos tranquils, "el que no empeny, res aconsegueix", em diu. Molta sort.

Temes:

AC/DC TVE Música