"Butterfly està en totes nosaltres"

La soprano búlgara Sonya Yoncheva protagonitza el famós drama de Puccini alternant-se en el paper amb la madrilenya Saioa Hernández i la nord-americana Ailyn Pérez en les seves 15 funcions.

Sonya Yoncheva y David Broncano en La revuelta

Sonya Yoncheva y David Broncano en La revuelta / RTVE

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Han passat 20 anys de l’estrena de l’aclamada producció de Madama Butterfly de Puccini, amb una bonica proposta escènica orientalista de Moshe Leiser i Patrice Caurier, una exitosa coproducció del Gran Teatre del Liceu amb la Royal Opera House de Londres que torna avui al coliseu de la Rambla amb tres grans repartiments sota la direcció musical de Paolo Bortolameolli.

"Cada dona pot ser una Butterfly. És una dona enamorada i completa, una dona que somia tenir una vida diferent. Té un caràcter increïble, amb molts colors: és una mare, una amant, una dona que coneix la sensualitat perquè és una geisha. Aquests colors, tot i que en Puccini són molt exagerats, és una cosa que està en totes nosaltres", ha destacat la soprano búlgara Sonya Yoncheva, que encarna la protagonista del títol, alternant-se en el paper amb la madrilenya Saioa Hernández i la nord-americana Ailyn Pérez.

"El problema de Butterfly és una cosa amb què totes ens podem identificar: donar-ho tot i no ser corresposta. Aquí està la màgia de les òperes de Puccini, i per això connecta amb les dones d’avui". I afegeix: "L’error de Cio-Cio-San és que s’enamora del seu client. Aquest és el drama, perquè per als homes ella és un objecte fetitxe i, en un primer moment, quan Pinkerton està tan excitat només pensa en això". Voler tenir-la només per a ell portarà fins al matrimoni, una trampa en la qual ella cau.

Quarta vegada al Liceu

Tot i que és la quarta vegada que aquesta producció puja a escena al Liceu i hi ha programades 15 funcions, ja s’han venut més d’un 85% de les entrades, així que millor afanyar-se si no us ho voleu perdre. Ahir hi va haver sessió per a persones de menys de 35 anys i avui torna per a tot el públic amb Yoncheva junt amb el tenor nord-americà Matthew Polenzani com a Pinkerton, l’oficial de l’armada americana que trenca el cor a Cio-Cio-San i provoca un terrible final. Aquest paper també compta amb l’italià Fabiro Sartori i el canari Celso Albelo, que cantaran altres dies. En el de Suzuki, fidel criada i principal suport de Butterfly, s’alternaran les mezzos italianes Annalisa Stroppa i Teresa Iervolino i la catalana Gemma Coma-Alabert.

El paper de Sharpless l’assumiran tres grans barítons, el nord-americà Lucas Meachem, l’alemany Thomas Mayer i el madrileny Gerardo Bullón. El Liceu reflecteix el bon moment de la lírica espanyola comptant amb cantants del país en tots aquests papers. A més, Goro serà defensat per Juan Noval Moro i Pablo García-López, i Yamadori, l’oncle Bonze i Kate Pinkerton ho seran per Carlos Cosías, David Lagares i Montserrat Seró.

Notícies relacionades

Víctor García de Gomar, director artístic del Liceu, entén la passió que desperta aquest cèlebre títol programat en el centenari de la mort de Puccini. Se n’han fet 60 funcions enfront de les 39 de la Carmen de Bieito. "Podem considerar aquesta producció de Madama Butterfly com un clàssic. La Royal Opera House de Londres, amb la qual el Liceu va coproduir aquest muntatge, la reposa cada dos anys, nosaltres tardem més, cada cinc o sis", explica. "Hi ha creacions molt boniques de Butterfly, però aquesta és la més bonica. És elegant, clàssica, explica bé la història, sense afegir capes dramatúrgiques ni novetats. I amb grans veus, l’emoció està assegurada".

Daisy Evans, responsable de la reposició, considera que l’èxit rau en la manera clara en la qual exposa la història. No inventa res, és "clara i s’entén bé".

Temes:

Liceu Òpera