El millor disc de ‘world music’ del 2024 surt de BCN
El prestigiós panel World Music Charts Europe corona l’àlbum ‘Mawja’, d’Aziza Brahim, cantant sahrauí, barcelonina d’adopció, que no aconsegueix un bolo a Espanya des de fa gairebé dos anys.
Entre les músiques que tracten d’existir sota radar, potser les practicades pels fills de les diàspores migratòries siguin les que pitjor ho tenen. I, de sobte, arriba el toc d’atenció: el disc d’una cantant sahrauí establerta a Barcelona, Aziza Brahim, elegit el millor del 2024 pel prestigiós panel World Music Charts Europe, reflectint els vots de 45 periodistes radiofònics de tot el continent, especialitzats en músiques del món. L’àlbum Mawja (onada en àrab hassania), corona un rànquing de 250 títols.
Aziza Brahim va néixer al camp de refugiats de Tindouf, a Algèria, va passar uns anys a Cuba i va aterrar a Espanya fa més de dues dècades, decidint-se per Catalunya el 2011. Mawja respira una música amb ecos del desert, evolucionada i fosa amb sabors del blues, percussió ibèrica, insinuacions antillanes, i en el qual compta amb còmplices com Guillem Aguilar o Raúl Rodríguez. Escoltant la seva màgia vocal costa treure’t del cap la seva peripècia; entreveus una barreja de melancolia i força interior.
Notícies relacionadesLi hi arriba aquest reconeixement quan al seu país d’acollida amb prou feines té feina. El 2024, els seus concerts es van repartir entre Alemanya, Holanda, Bèlgica, Suïssa, Noruega, Suècia i Eslovènia (cap a Espanya: l’últim va ser a Madrid el març del 2023). Publica els seus discos en un segell alemany, Glitterbeat. I malgrat tot, Aziza Brahim segueix a Barcelona, on té la vida muntada. M’explica Javi Zarco, productor i mànager que va treballar amb ella, que costa ficar-la en els circuits del país, (teatres públics, programes institucionals). Hi ha un dèficit de visibilitat dels artistes afrodescendents, diu, agreujat en el seu cas pel "deute amb les excolònies".
El 30,4% dels residents a Barcelona no va néixer a Espanya, segons l’INE, una xifra que l’Acadèmia Catalana de la Música va posar en primer pla al seu recent fòrum Música i pluralitat en el qual acusa el sector musical d’estar "impregnat de racisme". L’assumpte és a sobre de la taula: també el CoNCA defensa una presència més gran de la diversitat cultural al seu nou informe. Però les velles inèrcies persisteixen. Proclamem una societat inclusiva però després, és possible que un músic com el senegalès Momi Maiga sigui complimentat en el (bonic) concert col·lectiu Barcelona mestissa (en l’últim Grec) i que després no li donem feina i ha de, potser, emigrar (una altra vegada). Ja ha passat abans. Al cap i a la fi, es tracta no només de fer justícia, sinó d’alguna cosa més egoista: retenir el talent, que és aquí, entre nosaltres.
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Nous títols i temporades Les 11 sèries que no et pots perdre aquest abril
- Futbol El Barça no tornarà a l’Spotify Camp Nou per al Gamper i espera poder tornar per començar la Champions
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- Reunió del Govern Dimiteix el delegat a Perpinyà que va qüestionar el terme ‘Catalunya Nord’ i el rellevarà un exalcalde de Junts
- Turisme Els jubilats amb les pensions més baixes podran viatjar amb l’Imserso per una tarifa plana de 50 euros
- Relació entre empresa i societat La pime, el 99,8% del teixit empresarial, reclama més atenció pel seu pes i impacte local.
- El repte de les empreses: generar riquesa, però també guanyar reconeixement
- Efecte en cadena Els grans grups empresarials subratllen el seu paper com a motor econòmic i social
- Aigües de Barcelona i la seva aposta per la sostenibilitat