CRÍTICA

La sèrie de misteri que es fica a la teva ment

La sèrie de misteri que es fica a la teva ment
2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Massa llistes del millor de l’any es publiquen massa abans que acabi l’any en qüestió. I d’aquesta manera poden quedar fora, de la manera més injusta, grans sorpreses d’última hora. Com per exemple The listeners, el fascinant thriller psicològic que la BBC va estrenar al Regne Unit el mes passat amb gran èxit de crítica, i que des d’avui podrem veure a Filmin. Mitjans nacionals amb llistes per publicar: parin màquines.

La novel·la original de Jordan Tannahill del 2021 es va convertir, abans que en una sèrie amb Rebecca Hall, en una òpera composta per la reputada Missy Mazzoli. Tota fascinació per aquest material és lògica. El més conegut com a dramaturg Tannahill, que ha adaptat el seu propi llibre en aquesta versió televisiva, va saber convertir en absorbent ficció especulativa el cas del Brunzit de Windsor, Ontario, aquella reverberació que durant dècades va amargar la vida a alguns (no a tots) els habitants de la ciutat fronterera del Canadà. Fenòmens similars es van reportar a Auckland (Nova Zelanda), Omagh (Irlanda del Nord) o, sense anar tan lluny, Cadis, on el Brunzit va deixar empremta a Cadis a partir de la pandèmia.

Tot i que el llibre es desenvolupa als Estats Units, en la sèrie viatgem a un estrany, inconcret Regne Unit, on la professora de literatura Claire (Hall) viu assetjada per un soroll, un so baix i greu de fons, que només ella sembla sentir. Ni el seu marit Paul (Prasanna Puwanarajah) ni la seva filla Ashley (Mia Tharia) saben del que parla.

Quan la soledat més angoixant comença a discernir-se sobre ella, Claire veu una possibilitat d’esperança en un dels seus alumnes adolescents, Kyle (carismàtic Ollie West), aparent víctima del mateix problema. La seva investigació conjunta d’aeroturbines i altres fonts potencials de contaminació acústica es desdobla en una connexió personal en els límits de la legalitat.

La premissa de The listeners resulta ser tan senzilla com fèrtil: aprofitant el misteri del soroll, Tannahill explora qüestions com la persistent llum de gas a les dones, el flirteig perillós entre les filosofies new age i l’extrema dreta o com de difícil s’ha tornat decidir què és la veritat. Té sentit que dirigeixi la sèrie Janicza Bravo, que ja havia explorat aquesta última qüestió a Zola. Recolzada en la fotografia pel gran Jody Lee Lipes (Martha Marcy May Marlene, Girls), cultiva un realisme i una familiaritat amb una mica de somni estrany, desdibuixant les fronteres entre drama, ciència-ficció i (folk) horror.

El so té aquí importància particular i, de fet, es recomana veure la sèrie amb auriculars. Tot per sentir millor el Brunzit i per apreciar els matisos d’una part sonora desbordant, en la qual disseny de so (de Steve Flanagan) i la banda sonora (del gran Devonté Hynes) són una sola cosa. Fins i tot les cançons triades poden tenir, apropiadament, un rum-rum de fons, com aquesta sublim versió de Late night de Syd Barrett, cantada per Caroline Crawley en el si de This Mortal Coil.

‘The listeners’

Notícies relacionades

Direcció: Janicza Bravo

Estrena: 17/12/2024 (Filmin)